شناسهٔ خبر: 161284 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با هدف آموزش فرهنگ رانندگی ایمن و کاهش سوانح؛

پویش «چشم به راهیم» در استان کرمان افتتاح شد

طرح پويش«چشم به راهیم»  در استان كرمان افتتاح شد طرح پویش همزمان با سراسر کشور به صورت ویدئو کنفرانس با هدف آموزش فرهنگ رانندگی ایمن و کاهش سوانح در کرمان و دیگر نقاط ایران افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(کرمان)، احسان عراقی زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان در آیین افتتاح پویش «چشم‌به‌راهیم» با اشاره به استقرار ۴۰ سیاه‌چادر در نقاط فاقد مجتمع بین‌راهی جاده‌های این استان گفت: برپایی این سیاه‌چادرهای عشایری با همکاری سازمان امور عشایر در جاده‌های استان علاوه بر کمک به فرهنگ‌سازی و ارتقاء ایمنی راه‌ها، خدمات بومی و عشایری نیز به مسافران نوروزی ارائه می‌کند.

عراقی زاده با بیان این که فاصله بین شهرها باعث خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان می‌شود، افزود: چند سال است که در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای پویش های متعددی در ایام نوروز برگزار می شود و یکی از آنها پویش چشم به راهیم است که بحث های ایمنی و فرهنگی را پیگیری می کند.

عراقی زاده تصریح کرد: یکی از اصول این پویش، آموزش فرهنگ ایمنی به رانندگان است که براین اساس رانندگان در محل های اسکان جاده ها می ایستند و از این فضاها استفاده می کنند که این موضوع ایمنی را در جاده ها به همراه خواهد داشت زیرا ۲۰ دقیقه استراحت در طول جاده می تواند از بسیاری حوادث جاده ای جلوگیری کند.

وی در خصوص مفهوم پویش چشم به راهیم اظهار کرد: این نام‌گذاری دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه خانواده ها چشم به راه فرزندان خود هستند که به سلامت از سفر برگردند و همچنین مفهوم دیگر آن این است که سرنشینان مراقب و مواظب راه باشند تا راننده را هدایت کنند؛ راننده و سرنشین باید در این زمینه چشم به راه داشته باشند تا رفتارهای پرخطر ترافیکی صورت نگیرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمان با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعاتی که در پویش چشم به راهیم داریم، مباحث فرهنگی است، گفت: ۴۰ درصد از تلفات جاده ای ما مربوط به حرکات سرنشینان خودرو است، لذا سرنشینان نقش بسیار مهمی در کاهش تصادفات و تلفات جاده ای دارند و در این زمینه علاوه بر آموزش سرنشینان، راننده را نیز ترغیب می کنیم که در قالب پویش ها بایستند و از برنامه های فرهنگی ازجمله تئاتر های خیابانی، نقاشی و موسیقی های محلی و زنده استفاده کنند.

عراقی زاده خاطرنشان کرد: سرنشینان خودروها نقش بیشتری نسبت به راننده در حوادث جاده ای استان کرمان دارند زیرا می توانند راننده را به آرامش ترغیب، به کاهش سرعت کمک و راننده را آرام کنند تا سفر ایمنی داشته باشد.

گفتنی است؛ طرح پویش نوروزی با شعار چشم به راهیم به منظور فرهنگ‌سازی، ارتقای ایمنی و کاهش سوانح رانندگی با حضور مسئولان استانی و مشارکت ویدیوکنفرانسی وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در محل پارک مسافر ابتدای جاده کرمان به باغین افتتاح شد؛ این طرح تا روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ در جاده های استان کرمان ادامه خواهد داشت.