شناسهٔ خبر: 166625 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

نگرانی سازمان جهانی هواشناسی از سیل و خشکسالی در ایران

کم بارشی خشکسالی سازمان جهانی هواشناسی در گزارش اقلیمی منطقه آسیای خود نسبت به چالش‌های اقلیمی ایران به‌ویژه سیل و خشکسالی ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان هواشناسی کشور، سازمان جهانی هواشناسی در گزارش اقلیمی منطقه آسیای خود به برخی مخاطرات جوی و رویدادهای شدید آب‌وهوایی ایران در سال گذشته پرداخته و نسبت به چالش‌های اقلیمی ایران به‌ویژه سیل و خشکسالی ابراز نگرانی کرده است.

این گزارش که وضعیت اقلیمی قاره آسیا و برخی رخدادهای شدید آب‌وهوایی آن در سال ۲۰۲۳ را بررسی می‌کند، تعدادی از رویدادهای شدید آب‌وهوایی ایران در سال گذشته را نیز بررسی کرده است.

از جمله رخدادهای شدیدی که در این گزارش آمده است می‌توان به سیل آستارا، خشکی تالاب هامون، طوفان‌های گردوخاک جنوب شرق و پیامدهای باد لوار اشاره کرد که به برخی چالش‌های آن نیز اشاره شده است.

در بخش دیگری از گزارش به بارندگی کمتر از حد نرمال در اکثر مناطق ایران اشاره و عنوان شده است که کم‌بارشی سبب بروز سومین خشکسالی متوالی و گسترده در کشور شده است.

این گزارش همچنین به خشک شدن تالاب هامون و وقوع توفان‌های گردوخاک در منطقه اشاره و عنوان کرده است: در اواسط شهریورماه، طوفان گردوغبار بخش‌هایی از جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان را درنوردید و خطرات قابل‌توجهی برای سلامتی به همراه داشت.

در ادامه گزارش آمده است: وزش باد شدید در جنوب شرق ایران از ۱۸ تا ۲۵ شهریورماه باعث شد طوفان گردوخاک و جراحات و بستری شدن تعدادی در بیمارستان شد.

این گزارش می‌افزاید: «باد لوار» و گردوخاک ناشی از خشک شدن تالاب هامون، منطقه را تحت تاثیر قرار داده و اثرات نامطلوبی بر سلامتی، تعطیلی مدارس، خطرات حمل‌ونقل و خسارت به محصولات وارد کرده است.

همچنین بخشی از این گزارش به سیل آستارا پرداخته و عنوان کرده است: ۲۲۰ میلی‌متر باران طی ۱۲ ساعت در آستارا سبب بروز سیلاب و بروز خسارت زیادی شد.

گفتنی است، باد لوار یا تش باد بادی سوزاننده است که از سمت جنوب غربی می‌وزد و از بیابان‌های عربستان نشأت می‌گیرد. این باد روزهای تابستان می‌وزد و بیشتر در مناطق جنوب کرمان تجربه می‌شود.