شناسهٔ خبر: 166679 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و شکستن درختان به دنبال وزش باد شدید

باران هوای ابری رعد و برق سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی که احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و شکستن درختان را به دنبال دارد، هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی در روزهای یکشنبه ۲۳ اردیبهشت و دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.

رگبار باران، رعدوبرق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و گردوخاک در نواحی مستعد از جمله آثار فعالیت این سامانه است.

این سامانه در روز یکشنبه، شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان، قزوین و تهران و در روز دوشنبه، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، گیلان، غرب مازندران، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، شمال شرق خوزستان و جنوب لرستان را در بر می‌گیرد.

از پیامدهای احتمالی فعالیت سامانه یاد شده می‌توان به اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری‌شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، در مناطق مستعد گردوخاک محلی و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ اشاره کرد.

در نتیجه به پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه می‌شود.

همچنین افزایش گرادیان فشاری نیز با احتمال وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در برخی نقاط گردوخاک در روز یکشنبه در استان‌های قزوین، تهران، البرز، سمنان، لرستان، همدان، مرکزی، خراسان رضوی، قم و خوزستان و در روز دوشنبه در تهران، قم، مرکزی، اصفهان، سمنان، یزد، کرمان، خوزستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، بوشهر و شرق هرمزگان رخ خواهد داد.

گردوخاک در مناطق مستعد، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال از جمله مخاطرات احتمالی فعالیت این سامانه خواهد بود.

در این راستا سازمان هواشناسی به اقداماتی از قبیل احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها توصیه کرده است.