شناسهٔ خبر: 167262 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

زمین به ۷۴ هزار متقاضی جوانی جمعیت در دولت سیزدهم واگذار شد

بذرپاش یزد وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تولید مسکن از آغاز دولت سیزدهم تاکنون از مرز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عبور کرده است، گفت: رشد تولید بخش مسکن و ساختمان پیش از شروع کار این دولت منفی ۱۳ بود ولی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ که فعالیت این دولت بود مثبت شد و نشانگر عملیات گسترده ساخت در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش جمعه شب ۲۸ اردیبهشت در جشن بزرگ زیر سایه خورشید و قرعه کشی واگذاری ۵۰۰۸ زمین طرح حمایت از جوانی جمعیت در یزد اظهار کرد: در این دولت رییس جمهور و هیئت دولت رویه خود را بر این بنا نهادند که مجبور به منازعات بی‌حاصل شویم و در دولت تمام توان بر این قرار گرفت که حتی دقایق و لحظات را برای خدمت بیشتر به مردم از دست ندهیم.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است با شاخص‌های مطلوب فاصله داشته باشیم و قطعاً داریم ولی جهت گیری فعالیت‌های دولت بر این قرار گرفته که از هر دقیقه و لحظه‌ای برای برداشتن موانع از پیش پای مردم به ویژه جوانان استفاده شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در اولویت کاری دولت قرار گرفته، موضوع جوانی جمعیت است که در گذشته با اشتباهات راهبردی که مرتکب شدیم و توصیه به زندگی با دو فرزند داشتیم کشور را به چالش بردیم و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره فرمودند ولی در مجلس یازدهم با تصویب قانون جوانی جمعیت، و اعتقاد این دولت و تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب، افزایش جمعیت و حمایت از جوانی آن در دستور کار ویژه قرار گرفت.

بذرپاش با بیان اینکه مقام معظم رهبری کاهش جمعیت را توطئه دشمنان دانستند گفت: تمام توان دولت برای جلوگیری از این توطئه دشمن به میدان آمد و البته اعتقاد داریم که این موضوع نیازمند یک عزم مجاهدانه ملی و عزم همه دستگاه‌ها و به میدان آمدن همه دلسوزان، صاحبان تریبون و قلم، موثران، نخبگان و صاحب‌نظران جامعه است.

وی تصریح کرد: اگر یک عزم ملی به وجود نیاید کارهای لاجرم قانونی تنها یک حداقل را به وجود می‌آورد و قطعاً وظیفه هر کسی که حتی اگر دینی فکر نکند و ملی گرایی فکر کند هم باید نسبت به این هشدار حساس باشد و تمام توان خود را برای این موضوع مصروف دارد.

واگذاری زمین به ۷۴ هزار متقاضی جوانی جمعیت

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از بندهای قانون جوانی جمعیت واگذاری زمین به خانواده‌های سه فرزند و بیشتر (بر اساس زمان تولد فرزند سوم به بعد) است گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۴ هزار متقاضی جوانی جمعیت که شروط لازم را کسب و در سامانه ثبت نام کرده بودند زمین مناسب را برای مسکن دریافت کردند.

بذرپاش خاطرنشان کرد: در همین طرح جوانی جمعیت، امروز با این میزانی که تقدیم متقاضیان می‌شود، بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ قطعه زمین به این تعداد متقاضی در استان یزد تحویل شده است.

وی گفت: ما تمام ظرفیت‌ها را در دولت در خدمت پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن و پروژه بزرگ و مبارک طرح جوانی جمعیت آورده‌ایم و امیدواریم که خدا در این عرصه کمک کند تا تلاش‌های ما بیشتر و همت ما مضاعف‌تر شود.

وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با طرح نهضت ملی مسکن گفت: امروز بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در عملیات بزرگ نهضت ملی مسکن در سراسر کشور آغاز شده که عدد قابل توجهی است.

بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای تولید مسکن تامین شد

بذرپاش افزود: میزان زمینی که دولت در این پروژه بزرگ به میدان آورده، بیش از ۱۰۰ هزار هکتار در شهرها و روستاهاست که عملیات آماده سازی و احداث بنای آن در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: احداث مسکن علیرغم ظاهری که از بیرون مشاهده می‌کنیم کار ساده‌ای نیست و اگر بخواهیم سختی آن را ببینیم باید تعاونی‌هایی را ببینیم که در طول سال‌های گذشته در این حوزه با مشکل مواجه شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نظام مهندسی، شهرداری‌ها، تأمین زمین، معارضان، آورده متقاضیان و موضوعات زیاد دیگری که وجود دارد همه و همه سختی‌هایی هستند که وجود دارد ولی دولت تمام توان خود را به میدان آورده که در این عرصه مشکلی نداشته باشد.

بذرپاش افزود: رشد تولید بخش مسکن و ساختمان پیش از شروع کار این دولت منفی ۱۳ بود ولی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ که فعالیت این دولت بود مثبت شد و نشانگر عملیات گسترده ساخت کشور در کشور است.

وی با بیان اینکه هنوز از این عدد راضی نیستیم گفت: با این وجود این مثبت شدن بسیار خوب است چرا که وقتی چرخ مسکن به حرکت درآید اشتغال در حوزه‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند و آسیب‌های اجتماعی کمتر می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: اگر ما به دنبال تولید و رشد ناخالص دولتی هستیم که یکی از ارکان پیشرفت کشور به حساب می‌آید، همین بحث ساختمان و مسکن سازی است.

بذرپاش با تاکید بر اینکه ساخت سالانه یک میلیون مسکن تعهدی است که قانون بر دوش دولت قرار داده گفت: دولت سیزدهم هم می‌توانست همچون قبل بگوید ساخت مسکن به من ربطی ندارد ولی با تمام توان دولت به میدان آمد و شروع به ساخت مسکن کرد تا بتواند این نیاز بسیار مهم جامعه را رفع کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم که بانک‌ها هم کمک بیشتری به دولت کنند تا بتوانیم در این حوزه شاهد شکوفایی و پیشرفت بیشتر و هرچه بهتر در حوزه مسکن داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با شبکه ترانزیت کشور گفت: یکی از موضوعات ما موضوع کریدور شمالی جنوبی ایران است که یک موقعیت بسیار خوبی است که خدا به ایران عطا کرده است.

بذرپاش بیان کرد: این زنجیره و حجم بسیار زیاد مبادلات منطقه‌ای که درحال رخ دادن است و این حجم زیرساخت‌ها که در حال احداث آن هستیم همه و همه در رشد ترانزیت کشور باید خودش را نشان دهد و خوشبختانه ما رشد نزدیک به ۶۰ درصدی را در ترانزیت کشور در این دولت شاهد بودیم.

ثبت ۵۵ درصد رشد ترانزیت در دو ماهه نخست امسال

وی با بیان اینکه ترانزیت می‌تواند به اندازه نفت برای ایران درآمدساز باشد گفت: تمام تلاش دولت این است که از این ظرفیت استفاده حداکثری را داشته باشد و در همین دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش ۵۵ درصدی ترانزیت بودیم و امیدواریم که امسال هم بتوانیم یک رکورد باورنکردنی در این حوزه را ثبت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این موضوع پیامی به دنیا می‌دهد که کشور ایران یک کشور امن و مناسب برای ترانزیت است و قطعاً این بهترین مسیری است که می‌توان برای ترانزیت امن و مناسب انتخاب کرد.

بذرپاش به تعاملات و توافقات دولت سیزدهم با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: این توافقات به خوبی خود را در آمارها نشان داده و بسیاری از مقاصد جابه‌جایی کالا و بار در کشور ما در همین استان یزد قابل مشاهده است که چه پیشرفت‌هایی را در این دولت شاهد بودیم.