شناسهٔ خبر: 157528 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد؛

بررسی طرح جامع ارومیه و موافقت با الحاق ۱۰۳ هکتار اراضی به ملارد

خسرو دانشجو دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از بررسی طرح جامع ارومیه و موافقت با الحاق حدود ۱۰۳ هکتار اراضی به ملارد در بیست و یکمین جلسه شورا خبر داد.

خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام برگزاری بیست و یکمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از تصویب الحاق بیش از یکصد هکتار اراضی به ملارد و همچنین بررسی طرح جامع ارومیه خبر داد.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: طرح جامع ارومیه با رویکرد جدید که توجه به دغدغه‌های انجمن های مردم نهاد و همچنین تسریع در حل مشکلاتی است که شهرها با آن دست به گریبان هستند که در بیست و یکمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بررسی شد.

وی افزود: در بررسی طرح جامع شهر ارومیه توجه به مسائل و مشکلاتی از جمله موضوع تامین آب و خشک شدن دریاچه ارومیه، تنوع قومیتی مورد تاکید قرار گرفت.

طرح جامع ارومیه با نگاه به حل چالش‌های موجود شهری تصویب می‌شود

دانشجو با بیان اینکه برخی سرانه‌های خدماتی به دلیل الحاقاتی که در سنوات گذشته انجام شده بود در این شهر پایین است، تاکید کرد: طرح جامع ارومیه در جهت تامین سرانه‌ها، سبز شدن سرانه‌های زیر استاندارد برای رساندن به استاندارد، تعیین‌تکلیف اراضی و تعاونی‌هایی که سال‌هاست بلاتکلیف مانده‌اند، تهیه و مصوب خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، فرصت یک ماهه‌ای داده شد تا کمیته فنی در جهت تامین سرانه‌ها، حل مشکلات تعاونی‌ها و موضوعات دیگر از جمله افزایش تراکم شهر، طرح نهایی را تهیه کنند تا برای جلسه ۱۴ اسفند امسال بررسی شود و به تصویب برسد.

موافقت با الحاق ۱۰۳ هکتار اراضی به ملارد

دانشجو همچنین از الحاق ۱۰۳ هکتار اراضی جهان بین به محدوده شهر ملارد خبر داد و افزود: در سال‌های گذشته ۱۵۳ هکتار از اراضی مختص به تعاونی در شهر ملارد تعیین تکلیف شده و حدود ۱۰۳ هکتار باقیمانده بود که به دلیل اهمیت موضوع و پیگیری‌های متعدد مردم در بیست و یکمین جلسه شورای‌عالی در سال جاری تعیین‌تکلیف شد.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: ضمن موافقت اعضای شورا با الحاق ۱۰۳ هکتار اراضی تعاونی به شهر ملارد تاکید شد تا خدمات و سرانه‌ها در همین اراضی تامین شود. در همین رابطه، مقرر شد تا حداکثر ۳۶ درصد از سطح اراضی الحاقی به موضوع مسکن اختصاص یابد و مابقی باید به تامین سرانه ها، معابر و سایر دسترسی‌ها، اختصاص یابد.

دانشجو تصریح کرد: الحاق‌ها باید به گونه‌ای باشد که زمین‌های بایر همجوار این اراضی در آینده مورد تعرض قرار نگیرد. در همین راستا، مقرر شد تا لبه بیرونی الحاقات به ایجاد فضای سبز اختصاص یابد و فضای سبز ایجاد شده معین کننده حد نهایی شهر ملارد باشد.