شناسهٔ خبر: 162266 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس بخش مهندسی آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

۵ دوره آموزشی در موضوع ایمنی ساختمان ها در برابر حریق برای مهندسان برگزار شد

آتش سوزی ساختمان عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از برگزاری ۵ دوره آموزشی در موضوع ایمنی ساختمان‌ها در برابر حریق در طول سال۱۴۰۲ در همکاری با سازمان آتش نشانی خبر داد. 

سعید بختیاری رئیس بخش مهندسی آتش و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در سال گذشته ۵ دوره تخصصی مهندسی آتش توسط مرکز در پنج موضوع مختلف در همکاری با سازمان آتش نشانی برگزار شد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه‌داد: دوره طراحی راه‌های خروج برای مهندسان معمار و مهندسان عمران، دوره آموزشی طراحی سیستم‌های کشف و اعلام حریق برای مهندسان برق، دوره آموزشی محاسبات و طراحی کنترل دود برای مهندسان مکانیک، دوره آموزشی محاسبات و طراحی سیستم‌های اطفای حریق برای مهندسان مکانیک و دوره پوشش‌های محافظت کننده سازه‌های فولادی در برابر آتش در مرکز تحقیقات و سازمان آتش نشانی تهران در سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

بختیاری برگزاری این آموزش‌ها را ضرورتی برای مهندسی ساختمان کشور عنوان کرد و افزود: هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود. این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد.

وی توضیح داد: با توجه به کمبودهای آموزشی در دانشگاه‌ها در اینگونه زمینه‌های تخصصی و توسعه مقررات در سال‌های اخیر، این آموزش‌ها برای ارتقای مهندسی و صنعت ساختمان و نظام مهندسی کشور بسیار مؤثر است و به مهندسین برای درک بهتر مقررات و پیاده‌سازی آن در محاسبات، طراحی و نظارت کمک فراوانی می‌گمئ و در نهایت به افزایش سطح ایمنی ساختمان‌ها و شهروندان در برابر آتش منجر خواهد شد.

به گفته وی، در رشته تخصصی ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش، آیین‌نامه‌های تخصصی نیز در چند سال اخیر تدوین و منتشر شده‌است و بسیاری از مطالب آموزشی، علاوه بر مبحث سوم مقررات ملی و کنترل ساختمان، محتوای این آیین‌نامه‌های تخصصی بوده که توسط مرکز تدوین شده و به‌صورت مدرک پشتیبان مقررات و یا به‌عنوان ضوابط سازمان برنامه و بودجه منتشر شده‌است.