شناسهٔ خبر: 10002 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب؛

بازآفرینی شهری، یک کتاب راهنما

بازآفرینی شهری «بازآفرینی شهری، یک کتاب راهنما» نوشته پیتر رابرتز و هیوسایک با ترجمه مشترک محمدسعید ایزدی و پیروز حناچی است که در آن به موضوعاتی در ارتباط با بازآفرینی شهری با دیدگاه های گوناگون اجتماعی و فیزیکی و چگونگی شیوه مدیریتی در این حوزه پرداخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی ،در پیشگفتار این کتاب که هدف توسعه شیوه صحیح مدیریت بازآفرینی شهری را دنبال می کند آمده است: در سده های اخیر با گسترش روز افزون علوم و فنون و توسعه صنعتی، شهرهای ایران، بیش از پیش، تحت تأثیر عوامل متأثر از این پدیده قرار گرفته اند. این شهرها در گذشته، در حقیقت مجموعه های همگنی بوده اند که توسعه کالبدی و فضایی آن ها متأثر از روابط تولیدی و مناسبات اقتصادی محدوده شان بوده و به علت سرعت کم تغییر این مناسبات، تعادل شهر تا حدود زیادی حفظ می شده است. اما انقلاب صنعتی، عوامل به وجود آمده بعد از رنسانس، افزایش روزافزون جمعیت شهری و استقرار مناسبات نوین اقتصادی، باعث به هم خوردن تعادل شهر قدیمی شده اند.

در بخشی از مقدمه مؤلف این کتاب نیز آمده است: در دو سال گذشته، تغییرات سریعی به وقوع پیوسته است که به شکل فزاینده ای، بازآفرینی شهری را به عنوان بخش مرکزی عملیات بازآفرینی اجتماعی و اقتصادی نه تنها بریتانیا، بلکه سرتاسر اروپا معرفی کرده است. از زمان تأسیس «سازمان بازآفرینی شهری بریتانیا» در سال ۱۹۹۰، بر اهمیت و گستردگی موضوعات پیرامونی و ادراکی بازآفرینی شهری افزوده شده است.

این کتاب در چهار بخش جداگانه تألیف شده است که مفهوم بازآفزینی شهری، موضوعات کلیدی در مدیریت بازآفرینی شهری و تجارب کشورهای دیگر و دورنمای آینده از جمله آن ها به شمار می رود.

سیر تکامل تدریجی، تعریف و اهداف بازآفرینی شهری، استراتژی و شراکت در بازآفرینی شهری جنبه ای زیست محیطی و کالبدی در روند بازآفرینی و ... از دیگر مسائل مهم مورد توجه در این کتاب محسوب می شود.

این کتاب در ۱۰۰۰نسخه و بوسیله موسسه انتشاراتی دانشگاه تهران با قیمت ۲۰ هزار تومان به چاپ رسید ه است. /

برچسب‌ها:

نظر شما