شناسهٔ خبر: 100135 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اعلام کرد:‌

آمادگی کامل راهداران استان تهران برای زمستان ۱۴۰۰/ جانمایی حدود ۲۸ پایگاه راهداری زمستانی

عملیات راهداری زمستانی در جاده هراز مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تهران با اشاره به وجود ۳ هزار کیلومتر راه در استان با داشتن ترافیک بالا در عمده محورهای اصلی، فرعی و روستایی، گفت: هم‌اکنون شاهد بارش بارندگی در محورهای اقصی نقاط استان تهران هستیم.

حیدر نوروزی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به بارش‌های اخیر باران در تمام محورهای مواصلاتی استان اعم از آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، تهران-کرج، تهران-شمال، تهران-هراز، تهران-فیروزکوه، تهران-مشهد و محور قدیم تهران-قم اظهار داشت: دو شب پیش در منطقه شمیرانات یعنی شمشک به سمت دیزین و محور هراز شاهد دومین بارش برف پاییزی بودیم.

وی ادامه داد: از همان ساعات ابتدایی بارش‌ها تمام نیروها آماده بودند و هم‌اکنون تمام محورهای مواصلاتی استان تهران باز و تردد در آنها به‌ آرامی جریان است.  راهداران استان در تمام راهدارخانه‌های موجود در محورهای مواصلاتی مستقر هستند و برای زمستان پیش‌رو آمادگی کامل دارند. به‌تازگی نیز اقدام به رفع آب‌گرفتگی معابر و زیرگذرهایی شد که بر اثر بارش‌های اخیر آب در آنها جمع شده بود.

خدمات‌رسانی ۵۰۰ راهدار برای راهداری زمستانی استان تهران

نوروزی با اشاره به جانمایی حدود ۲۸ پایگاه راهداری زمستانی در نقاط مختلف، گردنه‌ها و راهدارخانه‌های استان، اظهار داشت: در راهداری زمستانی امسال حدود ۵۰۰ راهدار در محورهای مواصلاتی استان مستقر هستند که برخی از آنها اپراتورهای ماشین‌آلات سنگین اعم از بولدوزر، گریدر، لودر و نمک‌پاش هستند که هم‌اکنون نیز در محورها مشغول هستند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران همچنین درباره تجهیزات و ماشین‌آلاتی که در راهداری زمستانی امسال به‌کار می‌گیرند نیز گفت: بیش از ۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری در زمستان امسال به‌کار گرفته شده‌اند؛ همچنین به میزان کافی نمک، شن و ماسه تهیه و در آشیانه‌ها دپو شده و آمادگی افزایش این مواد در صورت نیاز توسط پیمانکار وجود دارد.

۴۲ دستگاه دوربین نظارت تصویری و ۱۱۱ دوربین کنترل سرعت در استان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران با اشاره به وجود ۴۲ دستگاه دوربین نظارت تصویری و ۱۱۱ دوربین کنترل سرعت در استان گفت:‌ توسط این دوربین‌های نظارتی تمام محورهای مواصلاتی استان تهران نظارت می‌شوند. در این زمینه با سازمان‌هایی که نیاز به دسترسی به دوربین‌های نظارتی استان داشته باشند، همکاری داشته‌ایم و تعامل کامل در این مسیر وجود دارد.

وی همچنین در تشریح وضعیت ناوگان راهداری تهران نیز توضیح داد: از حدود پنج سال پیش تقریبا بحث نوسازی ناوگان را انجام داده‌ایم؛ در این راستا حدود ۱۰ دستگاه نمک‌پاش و نمک‌پاش مکانیزه و تعدادی جرثقیل و خط‌کش به ناوگان راهداری اضافه شده است.

به‌گفته‌ نوروزی خط‌کشی راه‌ها که پیش از این پیمانی انجام می‌شد، اکنون توسط راهداران و با ماشین‌آلات اداره کل انجام می‌شود.

۲۳ سال؛ متوسط عمر ناوگان راهداری استان تهران

وی در بحث ناوگان راهداری استان تهران با اشاره به عمر متوسط ۲۳ سال برای ناوگان راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تهران درخصوص دریافت به لحظه اطلاعات جوی و چگونگی دریافت آن تصریح کرد:‌ برای دریافت آخرین اطلاعات جوی برای پایش مناسب محورها و داشتن آمادگی کامل پیش از هر تغییر وضعیت جوی، ارتباط بسیار خوبی با سازمان هواشناسی وجود دارد. گزارشات این سازمان روزانه دریافت می‌شوند و علاوه‌بر این مرکز مدیریت راه‌های استان تهران نیز شبانه‌روزی اطلاعات جوی و ترافیکی راه‌ها را منتشر می‌کند.

نوروزی، شماره تلفن‌های ۱۴۱ و ۷۷۹۰۹۰۸۰ را برای دریافت شبانه‌روزی اطلاعات به‌روز و لحظه‌ای راه‌ها معرفی کرد و از مردم خواست تا از این طریق از وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

وی همچنین علاوه‌بر دریافت اطلاعات از سازمان هواشناسی، به استفاده اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان از سامانه‌های جدید موبایلی برای اطلاع از وضعیت جوی و راه‌ها اشاره کرد و گفت: همچنین با مدیریت بحران مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای کشور نیز گزارشات مورد نیاز را تبادل می‌کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران درباره روند راهداری زمستانی راه‌های روستایی نیز توضیح داد: راه‌های روستایی استان تهران حتی از محورهای اصلی نیز ترافیک بیشتری دارند؛ بنابراین همان خدمات محورهای اصلی و بزرگراه‌ها را به راه‌های روستایی نیز ارائه می‌دهیم.

نوروزی با تاکید بر اینکه ارائه خدمات راهداری در زمان بارش‌ سنگین برف، با اولویت‌بندی آزادراه‌، بزرگراه، راه اصلی و فرعی و سپس راه‌های روستایی انجام می‌شود، گفت: ۱۲ اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان، متولی نگهداری راه‌های استان هستند که به تناسب نگهداری راه‌های روستایی را نیز برعهده دارند.