شناسهٔ خبر: 100144 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی خبر داد:

مقاوم‌سازی ۱۴۷ هزار واحد مسکونی در آذربایجان‌شرقی/یکهزار واحد مسکن محرومان استان بهره‌برداری شد/صدور سند برای بیش از ۲۵۵ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای کوچک/اجرای طرح هادی در ۹۶۰ روستا

حافظ باباپور مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در مجموع در استان بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد احداث و در اختیار مردم قرار گرفته است بخشی از فعالیت‌های بنیاد را در حوزه‌های مختلف برشمرد.

حافظ باباپور مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بخشی از فعالیت‌های بنیاد استان را در حوزه احداث مسکن، اجرای طرح هادی و بازنگری آنها، سند دار کردن واحدهای مسکونی روستایی و همچنین شهری کوچک، عنوان کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه تاکنون طرح هادی در یکهزار و ۹۵۴ روستا تهیه شده است از بازنگری طرح در ۴۸۸ روستا خبر داد و گفت:  طرح هادی به عنوان سند 10 ساله روستایی که میزان کاربری‌های موردنیاز را تعیین می‌کند، تاکنون در ۹۶۰ روستا، به اجرا درآمده است.

باباپور با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۴ و بعد از آن استفاده از قیر رایگان مورد توجه قرار گرفت، توضیح داد: تا سال ۱۳۹۴، یکهزار و ۵۰۰ مترمربع آسفالت معابر روستایی در سطح استان انجام شده بود که این میزان از سال ۹۴ تا ۹۹ بالغ بر ۳ میلیون و ۵۰۰ مترمربع شد که در مدت زمان ۴ تا ۵ ساله، آسفالت معابر روستایی استان به دو برابر ارتقا یافت.

وی از تخصیص ۱۲۵ میلیاردتومان اعتبار توسط مجلس و دولت به قیر رایگان استان خبر داد و در خصوص سند دار کردن واحدهای مسکونی در استان، اظهار داشت:‌ از ابتدای اجرای طرح تاکنون در روستاها معادل ۲۲۶ هزار و ۲۰۵ جلد سند و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز ۲۹ هزار و ۲۴۲ جلد سند صادر شده است.

۵۲ درصد واحدهای مسکونی روستایی استان مقاوم‌سازی شد

باباپور با اشاره به اینکه در اجرای طرح مقاوم‌سازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی سهمیه استان در سال جاری ۱۲ هزار واحد است، توضیح داد: از زمان اجرای این طرح تا به امروز نزدیک به ۱۴۷ هزار واحد مسکن روستایی بهسازی و مقاوم‌سازی شد که این رقم معادل ۵۲ درصد واحدهای مسکونی روستایی است.

اجرای ۲ هزار واحد مسکن محرومان با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با اشاره به سهمیه 3 هزار واحدی استان در اجرای طرح مسکن محرومان که اواخر سال گذشته برای اجرا به  استان ابلاغ شد، گفت: تسهیلاتی نیز که برای اجرای این واحدها به هر واحد تخصیص یافت ۱۰۰ میلیون تسهیلات کم‌بهره و ۳۰ میلیون تومان بلاعوض بود که از سهمیه ۳ هزار واحدی، یکهزار واحد به بهره‌برداری رسید و باقیمانده واحدها نیز با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

تمامی واحدهای مسکن مهر استان تحویل متقاضیان شد

وی خاطرنشان کرد: تمامی واحدهای مسکونی مهر استان که معادل ۱۶ هزار و ۵۰۶ واحد بود نیز تکمیل و به متقاضیان تحویل شده است و واحد مسکونی باقیمانده مهری در استان وجود ندارد.

باباپور در خصوص اجرای طرح اقدام ملی مسکن نیز که متولی آن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، بنیاد مسکن است، توضیح داد: تاکنون ۵۲۳ واحد مسکونی ملی در دست اجرا و ساخت و ساز قرار دارد.

بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد احداث و در اختیار متقاضیان قرار گرفت

وی تاکید کرد: تاکنون در اجرای طرح های مختلف مسکن در استان ۱۱ هزار و ۵۷۵ واحد مسکونی احداث شده و در اختیار مردم قرار گرفته است. در خصوص خیرین مسکن‌سازی نیز تاکنون یکهزار و ۵۲۰ واحد نیز احداث و تحویل مردم شده است.

وی همچنین مجموع اعتبارات ملی و استانی که در زمینه عمران روستایی تخصیص یافته است را معادل ۳۲۸ میلیاردتومان اعتبار مصوب عنوان کرد و افزود:  از این میزان ۲۳۸ میلیاردتومان تخصیص یافته است.