شناسهٔ خبر: 100274 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی خبر داد:

استقرار ۳۸۰ راهدار در ۳۷ راهدارخانه زمستانی در استان/ آماده‌باش ۲۲۶ دستگاه ماشین‌آلات برای راهداری زمستانی

عملیات راهداری زمستانی در آزادراه زنجان-تبریز مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی از جانمایی ۳۷ راهدارخانه زمستانی در راه‌های استان خبر داد.

مهرداد جهانی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به وجود ۶ هزار و ۴۵۶ کیلومتر راه اصلی، آزادراه، بزرگراه، فرعی و روستایی در این استان، گفت: امسال ۳۷ راهدارخانه زمستانی در راه‌های استان جانمایی شده است که از این تعداد ۲۲ راهدارخانه ثابت و ۱۵ راهدارخانه سیار هستند.

به‌گفته وی در طرح راهداری زمستانی امسال ۳۸۰ نیرو شامل اپراتورهای ماشین‌آلات، راهداران، نیروهای پشتیبانی و نظارتی مشغول به کار گرفته شده‌اند.

جهانی ادامه داد:‌ از ۱۵ آبان ماه همه نیروها با تجهیزات در راهدارخانه‌های زمستانی مستقر شده‌اند و باتوجه‌به وضعیت جوی در آماده‌باش کامل قرار دارند.

وی همچنین با بیان اینکه امسال ۲۲۶ دستگاه ماشین‌آلات برای راهداری زمستانی آماده‌باش هستند، افزود:‌ همه این ماشین‌آلات به‌کارگرفته شده از تابستان درحال تعمیر و اورهال هستند تا برای راهداری زمستانی آماده شوند و اکنون نیز در جاده‌ها خدمات می‌دهند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی البته با اظهار اینکه عمر ماشین‌آلات راهداری در کشور بالاست، اظهار داشت: در استان مرکزی نیز متوسط عمر ماشین‌آلات راهداری ۲۵ سال است.

تامین ۳۳ هزار و ۷۰۰ تن نمک، شن و ماسه

جهانی همچنین تامین ۳۳ هزار و ۷۰۰ تن نمک، شن و ماسه را از دیگر امکاناتی بیان کرد که در استان برای راهداری زمستانی تامین شده است.

وی درباره چگونگی دسترسی به اطلاعات هواشناسی نیز توضیح داد: علاوه بر اینکه اداره هواشناسی استان گزارشات هواشناسی را به‌طور مداوم و مرتب در اختیار اداره‌ کل راهداری می‌گذارند، از نرم‌افزارهای هواشناسی همچون ویندی نیز برای رصد استفاده می‌کنیم و تغییرات جوی را در لحظه به اطلاع اکیپ‌های مستقر در جاده‌ها می‌رسانیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی همچنین با اشاره به وجود ۲۷ دوربین نظارت پایشی در جاده‌های استان، گفت: توسط این دوربین‌ها وضعیت جوی و بارش‌ها را نیز رصد می‌‌کنیم.

جهانی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: همه دستگاه‌های خدمات‌رسان از نظر امنیتی و خدماتی به دوربین‌های راهداری استان دسترسی دارند.

وی درباره نقاط مهم و حساس استان در زمستان نیز اظهار داشت: اولویت خدمات‌رسانی در راهداری زمستانی با راه‌های اصلی و مناطق برف‌گیر و کولاک‌خیز همچون مسیر اراک به سمت شازند و آزادراه ساوه-همدان است.

تامین نمک و ماشین‌آلات استیجاری برای راهداری زمستانی راه‌های روستایی

جهانی درباره راهداری روستایی نیز با بیان اینکه ۴ هزار و ۴۸۵ کیلومتر راه روستایی در استان همدان وجود دارد، توضیح داد: برای خدمات‌رسانی به راه‌های روستایی در فصل زمستان، نسبت به خرید خدمات از جمله ماشین‌آلات استیجاری و تامین نمک مورد نیاز برای دهیاری‌ها اقدام کرده‌ایم.

وی همچنین به وضعیت آسفالت راه‌های روستایی استان مرکزی پرداخت و گفت: استان مرکزی یکی از استان‌های برخوردار در این زمینه به‌شمار می‌رود چراکه بیش از ۸۵ درصد روستاهای آن آسفالت شده‌اند.