شناسهٔ خبر: 100288 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی:

پیگیری شفافیت و کارآمدی، دو محور گفتمانی دولت سیزدهم در روابط عمومی

نشست آشنایی و تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی 1400 سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی از شفافیت و کارآمدی، به عنوان دو محور گفتمانی دولت سیزدهم یاد کرد و گفت: ارتباط با مردم باید دوطرفه و شفاف باشد که در روابط عمومی‌های این وزارتخانه دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست آشنایی و تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی ۱۴۰۰ وزارت راه و شهرسازی با حضور مدیران روابط عمومی ادارات کل استانی وزارت راه و شهرسازی و به ریاست سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. در این نشست، امین کیانی، با بیان اینکه رسالت روابط عمومی صحبت با مردم است، گفت: ارتباط با مردم یک جاده دو طرفه است و باید همانطور که ما خود را موظف به پاسخگویی به مردم می‌دانیم، مردم نیز بتوانند آزادانه نظرات خود را با ما در میان بگذارند. خبررسانی تنها یک بخش از کار روابط عمومی است و نباید فعالیت روابط عمومی را به انتشار خبر تقلیل داد.

سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مردمی بودن دولت سیزدهم ادامه داد: روابط عمومی نباید به روابط عمومی مدیر مجموعه تبدیل شود. روابط عمومی باید بتواند در کنار دستاوردها، کمی‌ها و کاستی‌های مجموعه متبوع خود را نیز انعکاس دهد و این مساله قطعا به رشد سازمان کمک می‌کند. این شعار دولت است و دولت از این مساله حمایت می‌کند.

کیانی دو محور گفتمانی دولت سیزدهم را شفافیت و کارآمدی توصیف کرد و گفت: شفافیت هنگامی به وجود می‌آید که بتوانیم صادقانه با مردم سخن بگوییم و همه مسائل را با مردم مطرح کنیم. قطعا کارآمدی از دل شفافیت بیرون خواهد آمد. در مجموعه و حتی کشور نیاز به اتاق‌های شیشه‌ای در حکمرانی داریم تا جزییات قوانین و تصمیم‌سازی‌ها جلوی چشمان مردم باشد.

وی ادامه داد: هنگامی که با مردم شفاف سخن بگوییم و مسائل را با ایشان در میان بگذاریم، هم مشکل به سرعت حل شده و هم تنش‌ها به حداقل خواهد رسید. باید با مردم شفاف و صادقانه سخن گفت و این ارتباط، باید دوطرفه باشد. این مرام دولت سیزدهم است.
سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه دو محور اصلی حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی در حوزه مسئولیت این وزارتخانه است، گفت: در هر دو حوزه، دولت مسئولیت‌ها و برنامه‌های بزرگی دارد و این مسئولیت روابط عمومی مجموعه را سنگین می‌کند.

وی افزود: در این راه باید شفاف باشیم. پاسخگویی به مردم یک اصل برای دولت سیزدهم است و اطمینان داشته باشیم که هرجا برای خدمت به مردم گام برداریم، حمایت دولت را با خود خواهیم داشت. 

شهروندمداری باید در راس امور سازمان باشد

در این نشست، محمدرضا مرتضوی، مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی که به عنوان پیشکسوت سخنرانی کرد، با بیان اینکه روابط عمومی تفکری است که نباید به یک اداره تقلیل یافته و باید در تمام ادارات و سازمان‌ها بسط داده شود، گفت: ارباب رجوع به خاطر فلسفه وجود و ماموریت سازمان به روابط عمومی مراجعه می‌کند و این به آن معنی است که باید در روابط عمومی‌ها به پاسخ‌گویی و ارتباط با مردم بیش از تبلیغات اهمیت داده شود. 

وی ادامه داد: اگر ارباب رجوع از اوضاع ناراضی باشد، به آن معنی است که ما در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌ایم. روابط عمومی پل ارتباطی مردم و سازمان است، بنابراین باید در طراحی طرح‌های بزرگ از تجارب و نظرات روابط عمومی استفاده شود.

مرتضوی با اشاره به اهمیت توجه به اعتلای نیروی انسانی در حوزه روابط عمومی گفت: خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی در ابتدای کار خود، در اولین بند از دستورالعمل ۱۰ ماده‌ای ابلاغی بر ضرورت توجه به نیروی انسانی تاکید کرد.

وی افزود: کرونا یک درس‌آموخته داشت و آن این مساله بود که می‌توان بسیاری از ارتباطات و دیدارها را در بستر الکترونیکی و فضای مجازی انجام داد. استفاده از ظرفیت‌های الکترونیک می‌تواند به صرفه‌جویی در زمان و هزینه و افزایش سلامت فردی و اداری منجر شود، اما این مهم نیاز به تقویت زیرساخت‌های الکترونیک دارد.

در ادامه زمانی، مدیر روابط عمومی اداره کل راه‌وشهرسازی استان خوزستان از مواردی چون نیاز به بودجه مستقل، اصلاح چارت سازمانی ادارات کل استفاده از نیروهای متخصص و آموزش به عنوان نیازهای اساسی روابط عمومی نام برد.

همچنین کحال‌زاده، مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز با اشاره به اهمیت توجه به توسعه نیروی انسانی گفت: باید از نیروهای متخصص و تخصص‌های متنوع برای پیشبرد فعالیت روابط عمومی استفاده کرد.

در این نشست همچنین محمدیان، مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: با توجه به مردمی بودن دولت جدید، باید شهروندمداری در راس امور قرار بگیرد. برای نیل به این هدف لازم است که زیرساخت‌های دولت الکترونیک و سامانه‌های الکترونیکی تقویت شود. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال اداره کل راه و شهرسازی استان تهران اقدام به الکترونیکی کردن خدمات در حوزه املاک و حقوقی کرده است، اما این خدمات باید در کل کشور و به صورت یکپارچه الکترونیکی شده و در خدمت مردم قرار بگیرد.