شناسهٔ خبر: 100359 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان مطرح کرد:

تاثیر بلندمرتبه‌سازی در آلودگی هوای اصفهان آدرسی غلط است

امیر زاغیان- اصفهان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: ارتباط دادن آلودگی هوا به ساختمان‌های بلند مرتبه استان اصفهان آدرسی غلط است و نباید از سهم آلودگی ناشی از صنایع و ترافیک غافل شد.

امیر زاغیان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ اظهار کرد: ساختار شهر اصفهان مبتنی بر یک رودخانه و مادی‌های متعدد منشعب از آن است که این‌ها مانند شاهرگ و مویرگ در سطح این شهر عمل می‌کنند و طراوت، تازگی و هوای پاک را به درون محلات می‌فرستند.  

وی با بیان اینکه تاکنون به صورت علمی ثابت نشده که بلند مرتبه سازی باعث ساکن بودن جریان هوا می‌شود، اذعان داشت: بی تردید ساختمان‌های بلندمرتبه در مجاورت رودخانه زاینده رود و مادی‌ها باعث ساکن ماندن جریان باد و هوا به اطراف خواهد شد اما اینکه گفته می‌شود کوه صفه،  که یکی از نمادهای این شهر است یا ساختمان‌های بلندمرتبه مانع جریان هوا در شهر اصفهان بوده، آدرسی غلط است.  

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: آلودگی شهر اصفهان عمدتاً منشعب از صنعت کارخاتجات تولیدی و صنایع پیرامونی و ترافیک شهری است که این‌ها بسیار تأثیر گذار است.  

وی با بیان اینکه اگر رودخانه زاینده رود جاری باشد به بهبود شرایط کیفی هوا کمک می‌کند. گفت: ساختمان‌های بلندمرتبه‌ درصد کمی در کاهش جا به جایی هوا تأثیر دارند.  

زاغیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ساختار شهر اصفهان نظام مند و مبتنی بر طبیعت و تاریخ است، به نظر می‌رسد نسبت به شهرهای دیگر از جابه جایی هوای مناسبی برخوردار است؛ همانگونه که به محض وزش باد تقریباً به فاصله دو ساعت هوای اصفهان تهویه می‌شود.  

زاغیان با اشاره به اینکه از دید وزارت راه و شهرسازی و به تبع آن این اداره‌کل، سیاست بلندمرتبه سازی وجود ندارد اذعان داشت: طبق طرح‌های توسعه شهری و طرح‌های جامع و تفصیلی، مناطقی که ظرفیت بلندمرتبه سازی دارد در راستای جلوگیری از گسترش افقی شهر و افزایش تراکم پذیری آن منطقه و همچنین ممانعت از دست‌اندازی به اراضی کشاورزی، ساخته می‌شود که بی تردید این مناطق در بافت تاریخی، اطراف مادی‌ها و رودخانه نیست.