شناسهٔ خبر: 100363 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی اعلام کرد:‌

مقاوم‌سازی حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی در ‌آذربایجان‌غربی/صدور بیش از ۲۲۲هزار جلد سند/تهیه طرح هادی برای ۱۰۰ درصد روستاهای استان

بازسازی بنیاد مسکن مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی با اعلام این مطلب که حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی در استان مقاوم‌سازی شد، گفت: در مجموع در استان ۲۱ هزار و ۱۵۰ واحد روستایی، تسهیلات قرض‌الحسنه مسکن روستایی دریافت کردند.

محمود بدلی مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از فعالیت‌های آن بنیاد را در استان در خصوص اجرای طرح‌های مسکن، سند دار کردن واحدهای مسکونی، تهیه و اجرای طرح هادی روستایی و سایر موارد اعلام کرد.

اجرای طرح هادی در ۷۶۹ روستا

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۹۶۹ روستا در استان وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۱۷۸ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند و جامعه هدف بنیاد برای مطالعه، تهیه و اجرای طرح هادی هستند، گفت: از این تعداد روستا ۲ هزار و ۱۶۸ روستا قابلیت تهیه و اجرای طرح هادی را دارند در ۱۰۰ درصد روستاها، مطالعه طرح هادی انجام شده است. همچنین برای ۷۶۹ روستا نیز طرح هادی اجرا و تمام شده است.

بدلی ادامه داد: از محل قیر یارانه‌ای نیز سطح معابر روستایی ۵۳۲ روستا معادل ۴/۴۴ میلیون مترمربع آسفالت شده است.

به گفته وی، اعتبارات ملی، استانی برای اجرا، بازنگری و تهیه طرح هادی نزدیک به ۴۷۰ میلیاردتومان است که از این مبلغ ۲۳۶ میلیاردتومان تخصیص یافته است. در برنامه کاری بنیاد مسکن است که در ۲۳۰ روستا از محل اعتبارات ملی و استانی، طرح هادی انجام بشود که از این تعداد ۹۰ روستا جدید و ۱۴۰ روستا نیمه تمام است.

صدور ۲۲۲ هزار و ۶۳۴ جلد سند توسط بنیاد در آذربایجان‌غربی

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی در خصوص سنددارکردن واحدهای روستایی و واحدهای مسکونی شهری در شهرهای کوچک که مسئولیت آن برعهده بنیاد است، توضیح داد: از ابتدای اجرای طرح سند دار کردن واحدها، در روستاها ۱۸۱ هزار و ۲۴۳ جلد سند و در شهرهای کوچک معادل ۴۱ هزار و ۳۹۱ جلد سند صادر شده است که در این بخش در مجموع ۲۲۲ هزار و ۶۳۴ جلد سند در استان صادر شده است.

بدلی با یادآوری این مطلب که تعداد واحدهای مسکونی روستایی استان آذربایجان‌غربی ۲۵۸ هزار و ۴۴۵ واحد است، اعلام کرد: سهم استان برای مقاوم‌سازی و اجرای طرح بهسازی و مقاوم‌سازی محیط روستایی برای سال جاری ۱۳ هزار واحد است که کارهای آن در حال انجام است.

مقاوم‌سازی بیش از ۸۹ هزار واحد مسکونی استان

وی گفت: از بدو شروع اجرای طرح بهسازی و مقاوم‌سازی محیط روستایی، ۸۹ هزار و ۵۴۶ واحد مقاوم سازی شدند که میانگین متراژ واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی شده ۹۳ متر است.

بدلی ادامه داد: در خصوص اجرای مسکن محرومان سهم استان ۳ هزار واحد بوده که ۲ هزار واحد کار ساخت را آغاز کردند و بیش از ۲۵۰ واحد نیز به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی افزود: در مجموع در استان ‌آذربایجان‌غربی برای ۲۱ هزار و ۱۵۰ واحد در سطح روستاهای استان تسهیلات قرض‌الحسنه مسکن روستایی پرداخت شده است.

اتمام ۱۱۲ واحد مسکونی خانوارهای دومعلول

به گفته بدلی، در خصوص احداث واحد مسکونی برای خانوارهای دومعلول، ۱۶۳ واحد توسط بهزیستی معرفی شد که ۱۵۷ واحد آن احداثی و ۶ واحد تعمیراتی بودند که از این میزان ۱۱۲ واحد مسکونی برای خانوارهای دومعلول به بهره‌برداری رسید. هم‌اکنون علاوه ۵۰ واحد مسکونی جدید نیز برای خانوارهای دومعلول در دست اجراست. در خصوص تسهیلات بلاعوض نیز علاوه بر تسهیلات کم بهره، سال گذشته به هر واحد ۳۶ میلیون تومان پرداخت می‌شد که این رقم هم‌اکنون به ۸۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

بازسازی ۸۲ درصد واحدهای زلزله زده قطور

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی در خصوص بازسازی‌های زلزله قطور نیز که ۳۰ آذر ۱۳۹۹ با بزرگی ۵/۴  به وقوع پیوست، اعلام کرد: در زلزله قطور ۶ هزار و ۱۳۰ واحد واحد خسارت دیدند که از این تعداد واحدهای تعمیراتی که یکهزار و ۱۳۰ واحد بودند به طور کامل تمام شدند و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند. در خصوص واحدهای احداثی که نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ واحد شناسایی شدند، مالکان حدود ۹۰۰ واحد برای احداث واحدهای خود به بنیاد مسکن مراجعه نکردند و مابقی نیز با معرفی بنیاد مسکن احداث واحدها را در دستور کار قرار دادند که ۸۲ درصد واحدها معادل ۳ هزار و ۱۵۰ واحد تکمیل شده و در حال بهره‌ برداری هستند.  

به گفته بدلی، توسط خیرین مسکن‌ساز در مهاباد، سلماس و ارومیه ۱۶۰ واحد به اتمام رسیده و واگذار شده است.