شناسهٔ خبر: 100397 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خبر داد:

برفروبی ۳۵۰۰ کیلومتر باند راه توسط راهداران استان مرکزی

برفروبی استان مرکزی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: حاصل تلاش ۵۴ اکیپ راهداری، برقراری تردد در شبکه راه‌های استان مرکزی در شبانه روز گذشته بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (استان مرکزی)، مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به بارش رحمت الهی در استان مرکزی که در محورهای کوهستانی سطح استان، غالباً بصورت برف پدیدار شد، گفت:‌ ۳۸۰ نفر راننده و راهدار در قالب ۵۴ اکیپ راهداری با استفاده از ۲۲۶ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری با هدف برقراری تردد در راه‌ها تمام تلاش خود را بکار گرفتند تا بستری مناسب برای عبور و مرور کاربران جاده‌ای فراهم شود.

وی تصریح کرد: بالغ بر هزار تن مخلوط ماسه و نمک برای جلوگیری از یخ‌زدگی سطح راه‌ها مورد استفاده قرار گرفت و حدود ۳۵۰۰ کیلومتر باند راه با تلاش راهداران استان مرکزی برفروبی شد.

جهانی گفت: سه شهرستان تفرش، زرندیه و شازند بیشترین میزان بارش‌ها را داشته و سامانه بارشی با کولاک شدیدی همراه بود، هرچند که در سایر شهرستان‌ها از جمله آشتیان، فراهان، خنداب، کمیجان و ساوه نیز شاهد بارش برف بودیم.

وی اظهار داشت: در پی هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی، زنگ آماده باش در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی به صدا در آمد و کلیه راهداران و رانندگان در ۳۷ راهدارخانه ثابت و سیار استان مستقر شدند تا در سریعترین زمان ممکن عملیات راهداری را به انجام برسانند.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی اذعان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل اختلال در سیستم راهداری زمستانی در هنگام بارش برف عدم توجه کاربران جاده‌ای به شرایط جوی است چراکه تفاوتی برای رانندگی در شرایط برفی نسبت شرایط عادی قائل نیستند و غالباً در هنگام بارش برف بدون استفاده از زنجیر چرخ اقدام به سفر می‌کنند.

وی افزود: عدم استفاده از زنجیر چرخ مسلما موجب انحراف خودرو در شرایط برفی شده و در نهایت با انسداد مسیر در عملیات برفروبی ایجاد اختلال می‌کنند که اغلب مورد رنجش خاطر مسافرین قانونمند نیز می‌شوند.

جهانی با اشاره به اقدامات بعمل آمده، به کاربران راه ها توصیه کرد: ضمن پرهیز از سفرهای غیر ضروری، در صورت الزام برای سفر حتما از سلامت فنی اتومبیل خود مطمئن شده و تجهیزات ایمنی و گرمایشی مورد نیاز را با خود به همراه داشته باشند و در نهایت حتما هنگام بارش برف و یخبندان از زنجیر چرخ استفاده کنند.

وی در ادامه از مردم خواست تا قبل از اقدام به سفرهای برون شهری، حتما جهت اطلاع از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راهها، از طریق شماره گیری تلفن گویا و ۲۴ ساعته ۱۴۱ و یا اپلیکیشن موبایلی سامانه ۱۴۱ بهره بگیرند و حتی الامکان در شرایط ناپایدار جوی از سفرهای غیر ضروری و شبانه پرهیز کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی علاوه بر استفاده از تجهیزات و پتانسیل پرسنل سازمانی، از ظرفیت بخش خصوصی بویژه در نگهداری از راه های روستایی و فرعی نیز استفاده می‌کند تا آنگونه که شایسته هم استانی های عزیز است در مقوله خدمت رسانی، به رسالت سازمانی خود عمل کرده باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: راهداران اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی با تمام توان عملیاتی و تجهیزاتی می کوشند تا کاربران جاده ها بسلامت از محورهای تحت پوشش حوزه استحفاظی عبور کنند، لذا برای حمایت از این عزیزان از هموطنان عزیز خواستاریم تا با رعایت بیش از پیش قوانین راهنمایی و رانندگی بویژه رعایت مواردی از جمله سرعت مطمئنه، عدم تغییر ناگهانی مسیر، اطمینان از سلامت وسیله نقلیه، رعایت فاصله طولی و عرضی مناسب، استفاده از زنجیرچرخ و... ما را یاری کنند.