شناسهٔ خبر: 100461 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:‌

صنعت هوایی علی رغم همه تحریم‌ها در حوزه داخلی و بین‌المللی به خوبی فعال است/ در تمام شقوق حمل‌ونقل نیاز به نوسازی ناوگان وجود دارد/ در دستور کار بودن توجه به دانش فنی داخلی و تعامل با کشورهای مختلف در نوسازی ناوگان هوایی

برگزاری مراسم تکریم سرپرست و تودیع رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری وزیر راه و شهرسازی گفت: با شروع تحریم‌ها و علی‌رغم همه فشارها بخش هوایی در حوزه داخلی و بین المللی به خوبی مشغول فعالیت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تکریم سرپرست و معارفه رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تشکر از امیرمکری به خاطر مدیریت جهادی وی در سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هنگامی که در سفر نخست وزیر عراق توافق شد که حدود ۶۰ هزار نفر زائر به مراسم اربعین اعزام شوند، بسیاری می‌گفتند که امکان اعزام بیش از ۴۰ هزار زائر وجود ندارد اما امیرمکری به عنوان فرمانده سازمان و  همکاران وی و مدیران ایرلاین‌ها تلاش کردند تا این اتفاق بزرگ رقم بخورد. 

وی با اشاره به انتصاب کاپیتان محمدی‌بخش به عنوان رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری افزود: خواهش من از صاحب‌نظران و فعالان صنعت این است که با ایشان همکاری کنند تا این صنعت عظیم که با مشکلاتی هم مواجه است، به تعالی برسد.

قاسمی ادامه داد: مهم‌ترین مولفه موفقیت این است که از نیروی انسانی به خوبی استفاده شود. رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری باید از توانمدی مجموعه کشور اعم از سازمان هواپیمایی، شرکت‌ها و باقی مجموعه در این راه استفاده کند. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بسیاری انتظار داشتند با شروع تحریم‌ها هیچ پرنده‌ای در کشور باقی نماند، گفت:‌ علی‌رغم همه فشارها بخش هوایی در حوزه داخلی و بین المللی به خوبی مشغول فعالیت است. 

وی ادامه داد: این صنعت نیازمند توسعه بوده و این اتفاق می‌تواند رخ دهد. در این راه باید توانمدی داخلی نیز توجه شود، چراکه امکان ساخت بسیاری از قطعات مورد نیاز صنعت در داخل کشور وجود دارد. 

قاسمی با بیان ایکه موضوع حمل‌نقل یکی از مسئولیت‌های مهم وزارت راه و شهرسازی است، گفت: در تمام شقوق حمل‌ونقل نیاز به نوسازی ناوگان وجود دارد. در بخش ریلی که باید ۳۰ درصد از حمل بار و ۲۰ درصد از حمل مسافر را بر عهده داشته باشد، سهم کنونی کمتر از ۱۰ درصد است. با وجود چند ده هزار کیلومتر ریل در  کشور، متاسفانه وضع حمل‌ونقل ریلی خوب نیست. این صنعت هم در حوزه اتصال به چشمه‌های بار و کریدورهای بین‌المللی و هم در حوزه ناوگان ضعف‌هایی دارد. 

وی ادامه داد: در بخش حمل‌ونقل زمینی هم متوسط عمر ناوگان بسیار بالاست و در حمل‌ونقل دریا علی رغم توانمندی‌های زیاد از ظرفیت بنادر به خوبی استفاده نمی‌شود.

در این سه بخش نشست‌های متعددی با مراجع گوناگون از جمله وزارت صمت برگزار شده و برای ارتقای وضعیت ناوگان اقدامات گوناگونی انجام شده که امیدواریم به زودی به سرانجام برسد. 

این عضو کابینه سیزدهم با بیان اینکه در بخش هوایی نوسازی و توسعه ناوگان به خاطر  مسائل فنی و مساله فناوری نیازمند اقدامات موثرتر است، گفت: هم توجه به دانش فنی داخلی و هم تعامل با کشورهای مختلف در دستور کار قرار دارد. 

وی ادامه داد: با ترکمتستان توافق شده و مسیر حمل‌نقل از جنوب به منطقه قفقاز برقرار شده است. با قرقیزستان نیز توافق خوبی انجام شده و وزیر امور اقتصادی این کشور روز گذشته از بندرعباس بازدید کرد. با سایر کشورهای همسایه نیز تعاملات خوبی وجود دارد و امیدواریم شرایطی فراهم شود که با توسعه حمل‌و‌نقل سطح درآمد کشور افزایش پیدا کند. 

قاسمی گفت: مذاکراتی با برخی کشورها انجام شده که می‌تواند تاثیر به سزایی در توسعه حمل‌نقل هوایی داشته باشد. امیدواریم با رفع موارد باقی‌مانده، این مذاکرات به زودی به سرانجام برسد که تاثیر آن در صنعت حمل‌ونقل هوایی نمایان شود. 

وی افزود: حمل‌ونقل هوایی مورد نیاز مردم است. اکنون نواقصی همچون تاخیرها وجود دارد که باید برطرف شود. این صنعت  در منظر بین المللی نیز بسیار اهمیت دارد و می‌تواند تعامل و ارتباط ایران با سایر کشورها را میسر کند.