شناسهٔ خبر: 100693 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

منابع مالی برای تطویل باند فرودگاه زنجان وجود دارد/ لزوم مشارکت بخش خصوصی در توسعه حمل ونقل کشور/ حاشیه‌نشینی یکی از معضلات اصلی کشور است

جلسه وزیر راه و شهرسازی گفت: منابع مالی لازم برای افزایش طول باند فرودگاه زنجان وجود دارد و این طرح می‌تواند پس از تکمیل مطالعات آغاز شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر خود به استان زنجان در جلسه شورای هماهنگی این استان شرکت کرد و در این نشست ضمن تشکر از استانداری، شهرداری و همکاران بخش‌های مختلف مجموعه راه و شهرسازی گفت: انسجام خوبی در استان زنجان وجود دارد و نتیجه آن اقدامات موثری است که در حوزه راه و شهرسازی انجام شده است.

وی با بیان اینکه استان زنجان در حوزه حمل‌ونقل پیشرفت‌های خوبی داشته اما کمبودهایی نیز دارد، افزود: زنجان در شاهراه حیاتی بین استان های مختلف قرار گرفته و باید کاری کنیم که این استان به ظرفیت واقعی خود دست یابد. حتما این اقدام را در دستور کار قرار خواهیم داد که راه های اصلی استان توسعه پیدا کند. منابع مالی بخش راه آهن دیده شده که بتوانیم به سرعت خط دوم را احداث تا این نقصی که وجود دارد را رفع کنیم.

قاسمی ادامه داد: در بخش هواپیمایی نیز برای توسعه این شکل از حمل ونقل تلاش خواهیم کرد. برای افزایش طول باند فرودگاه از منظر  منابع مشکلی وجود ندارد و لازم است مطالعات این پروژه انجام شود تا منابع مالی مورد نیاز تخصیص پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور گفت: ناوگان ریلی، هوایی و جاده ای نیاز به نوسازی دارد. از سمتی نیز از منظر منابع مالی کمبود داریم و نمی توان برای این کار به بودجه جاری کشور اتکا کرد. بنابراین باید به دنبال راهکارهایی هستیم که ثروت بالقوه کشور را به ثروت بالفعل تبدیل کنیم، چراکه کشور به اندازه کافی ثروت دارد. به این منظور احکامی در بودجه جدید دیده شده که بر اساس آن به ما اجازاتی داده می‌شود که بتوانیم با ایجاد منابع مالی پروژه‌ها را پیش ببریم. امید به خدا این احکام در مجلس نیز تصویب می‌شود که بتوانیم منابع مالی مورد نیاز را جذب کنیم. 

وی ادامه داد: مجموعه راه و شهرسازی از جمله مجموعه‌های ثروتمند کشور است و می‌تواند نیازهای خود را تامین کند.  املاک و مستقلات فراوانی داریم که با تغییر کاربری ارزش افزوده پیدا کرده و برای مجموعه راه و شهرسازی ثروت ایجاد می‌کند. در برنامه داریم که بتوانیم از این روش‌ها استفاده کنیم. همچنین واگذاری بخش‌های مختلف به بخش خصوصی باید به طور جدی دنبال شود. اگر بخش خصوصی علاوه بر آزادراه‌ها در در ساخت بزرگراه‌ها نیز مشارکت کنند، برای آن عوارض پیش‌بینی و جذابیت سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنیم.

این عضو کابینه سیزدهم با بیان اینکه در بخش مسکن اقدامات خوبی انجام شده است و زنجان یک استان پیشتاز در شروع احداث مسکن است، گفت: تقریبا می توان گفت که احداث سهم استان در فاز اول نهضت ملی مسکن آغاز شده و بخش کوچکی باقی مانده که آن نیز تا پایان سال می تواند آغاز شود. باید از این به بعد به دنبال پایش پروژه‌ها و تسهیل کار پیمانکاران باشیم که تا پایان سال آینده دو میلیون واحد مسکونی آماده استفاده باشد.

وی افزود: برای سهم استان در فاز دوم به دنبال تعیین زمین، الحاق و تغییر کاربری هستیم. برای الحاق هیچ مشکلی نداریم و در شورای عالی معماری و شهرسازی به سرعت این مساله انجام می‌شود. لازم است زمین بیش از نیاز این فاز پیش‌بینی شود. این زمین‌ها حتی می‌توانند مورد تهاتر قرار بگیرند و  واحدهای مسکونی با پیمانکاران به صورت مشترک ساخته شود. سهم وزارت راه و شهرسازی از این تهاتر می‌تواند در کمک به محرومین و تامین منابع مالی برای سایر بخش‌ها استفاده شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز یکی از معضلات جدی کشور مساله حاشیه نشینی است، گفت: ۶۱ هزار متر مربع از مساحت شهرها را بافت هدف بازآفرینی تشکیل می‌دهد و نزدیک به ۱۲ تا ۱۳ میلیون نفر در این بخش زندگی می‌کنند که باعث ایجاد بسیاری از معضلات اجتماعی نیز شده است. به دنبال طرحی هستیم که ستاد ملی بازآفرینی شهری فعال شود و با کمک خانواده راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و بنیاد مسکن این معضل را بر طرف کنیم.

قاسمی ادامه داد: احداث ۴ میلیون مسکن در چهار سال شدنی است. برای اینکار مواد و مصالح کم نداریم و برای پیش خرید مصالح با وزارت صمت قرارداد امضا کردیم که قیمت را ثابت نگاه داریم.

وی افزود: در این طرح باید از تجربه مسکن مهر درس بگیریم. حسن این طرح را استفاده کنیم اما به جای خانه سازی شهر‌سازی کنیم و همزمان با ساخت واحدهای مسکونی خدمات شهری نیز ایجاد کنیم. در شهرک‌ها و مجتمع‌هایی که احداث می‌شود، لازم است احداث هم واحد ۴۵ متری و هم خانه ویلایی پیش‌بینی شود که همه اقشار و صنوف بتوانند در کنار یکدیگر در این شهرها زندگی کنند.