شناسهٔ خبر: 100715 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان اردبیل:

نگهداری راه‌های استان اردبیل نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

کلیم اله وثوقی.jpg مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: هزینه نگهداری راه‌های استان اردبیل یک‌هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی(اردبیل)،کلیم اله وثوقی که در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه سبلان سخن می گفت افزود: ارزش راه‌های استان اردبیل ۲۵ هزار میلیارد تومان است که ۴ درصد این میزان برای نگهداری و توسعه راه‌های استان اردبیل هزینه می‌شود در حالی که ۲۰ درصد کل ارزش راه‌ها باید در این بخش تأمین و در نظر گرفته شود.

عضو شورای اداری استان اردبیل تصریح کرد: نمک‌پاشی مداوم همراه با وضعیت جوی استان، برف و یخبندان بیشترین خسارت را به جاده‌های استان وارد کرده و به نوعی استهلاک محورهای مواصلاتی را رقم می‌زند.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان اردبیل به برقراری ۱۷۰ کیلومتر سیستم روشنایی در جاده‌های استان به ویژه مناطق برف‌گیر، مه‌آلود و کولاک‌گیر اشاره کرد و گفت: تلاش ما بر این است تا توسعه سیستم روشنایی را در مسیر شمال به جنوب استان شاهد باشیم تا مانند محور شرق و غرب بتوانند از جاده‌ای ایمن بهره‌مند شوند.

وثوقی افزود: ۱۰ کیلومتر سیستم روشنایی در محور اردبیل به سمت مشگین‌شهر و مغان و ۱۱ کیلومتر در محور اردبیل – سرچم در حال اجراست که با هزینه‌ای ۲۰ میلیارد تومان توسط پیمانکاران اجرایی شده و امیدواریم به سرعت به مجموع راه‌های ایمن استان افزوده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با بهره‌برداری از این مسیرها کل محورهای دارای سیستم روشنایی در استان به ۲۰۰ کیلومتر خواهد رسید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل در مورد آخرین وضعیت راه‌های روستایی نیز اضافه کرد: در استان اردبیل بیش از ۵ هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد که ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت و مابقی شوسه و خاکی هستند.

وی بیان اینکه ۵۲ درصد راه‌های روستایی استان اردبیل از آسفالت مناسب بهره‌مند هستند که عمده این روستاها با جمعیتی بالای ۲۰ و ۵۰ خانوار هستند خاطرنشان کرد: ۴۰ روستای بالای ۵۰ خانوار به طول ۱۷۰ کیلومتر آسفالت راه روستایی در اولویت قرار دارد که با تأمین اعتبار در سفر اخیر رئیس جمهور به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان قرار است طرح آسفالت این مسیرها به انجام برسد.

دبیر کمیسیون مدیریت اجرائی ایمنی حمل ونقل استان اردبیل تصریح کرد: ما در استان اردبیل به ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آسفالت راه‌های روستایی با اولویت روستاهای بالای ۵۰ خانوار نیاز داریم که انتظار می‌رود این منابع در سال‌های آینده به تدریج تأمین شود.

وثوقی عمر آسفالت عمده راه‌های روستایی را بالای ۲۰ سال اعلام کرد و گفت: قطعاً در این زمینه نیز نیازمند اصلاح و بازسازی هستیم تا در تردد هموطنان در این مسیرها مشکلی به وجود نیاید.

عضو شورای ترافیک استان اردبیل محور اردبیل – ارجستان را از محورهای روستایی با ارتقا یک درجه به راه فرعی اعلام کرد و افزود: تلاش بر این است تا این مسیر به عنوان محور گردشگری مورد مرمت، تعریض و بهسازی قرار گیرد.

وثوقی در مورد فعالیت پایانه مرزی بیله‌سوار نیز خاطر نشان کرد: به طور میانگین روزانه ۲۵۶ دستگاه خودرو از این پایانه تردد می‌کنند که صادرات ۲۷۶ هزار تنی و واردات ۶ هزار و ۳۰۰ تنی در ۷ ماه امسال به ثبت رسیده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل در مورد جابجایی مسافران نیز اضافه کرد: با توافق کشور آذربایجان روزانه ۲ دستگاه اتوبوس در این مسیر تردد می‌کنند که امکان جابجایی ۸۰ مسافر نیز از این طریق فراهم شده است.