شناسهٔ خبر: 100788 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره طرح‌های شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم اعلام کرد:‌

اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان بهترین منطقه برای طرح جهش مسکن است

کارگروه امور زیربنایی قم رئیس اداره طرح‌های شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: ۵۶۰ هکتار زمین‌های پردیسان برای اجرای طرح جهش مسکن مناسب‌ترین گزینه بوده و تمامی بررسی‌های امکان‌سنجی و مکان‌یابی آن صورت گرفته که ریز مطالعات آن موجود است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، رحمان باباخانی رئیس اداره طرح‌های شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم نیز در توضیح شبهات به وجود آمده در خصوص ویژگی‌های جغرافیایی زمین‌های اشاره‌شده بیان کرد: شهرک پردیسان از ابتدا برای پاسخ نیاز شهر مورد استفاده قرار گرفت که در فاز دوم آن هم ۵۷۸ هکتار زمین از این منطقه برای ساخت مسکن مهر استفاده شد.

وی افزود: این طرح نیز فاز بعدی ساخت مسکن است و این زمین‌ها به دلیل ویژگی‌هایی که نسبت به سایر زمین‌های قم داشتند انتخاب شده‌اند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به دسترسی به محورهای اصلی شهر و مناسب بودن از بعد پدافند غیرعامل اشاره کرد.

باباخانی تصریح کرد: ویژگی دیگری که سبب انتخاب این زمین‌ها شد اتصال زیرساخت آن‌ها به شبکه آب، گاز و برق است؛ همچنین این زمین‌ها از بعد ویژگی‌هایی مانند نبودن کنار گسل و پیدا کردن مسیر سیلاب نیز کاملاً بررسی شده‌اند.

وی در رابطه با عدم استفاده از دیگر زمین‌های دولتی در حال حاضر توضیح داد: هر جا که دولت زمین داشته باشد امکان ساخت مسکن وجود ندارد؛ زمین از ابعاد بسیاری بررسی می‌شود و هر کدام که توجیه اقتصادی داشته باشد در وهله اول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس اداره طرح‌های شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم تأکید کرد: در حال حاضر این ۵۶۰ هکتار برای اجرای طرح جهش مسکن مناسب‌ترین گزینه بوده و تمامی بررسی‌های امکان‌سنجی و مکان‌یابی آن در شورای مربوطه توسط مدیران استان صورت گرفته که ریز مطالعات آن موجود است.

مهدی رحیمی راد رئیس اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی اداره کل راه و شهرسازی قم بیان کرد: کلان‌شهرها به دلیل تراکم جمعیت همواره با کمبود زمین مواجه هستند که قم نیز از این قائله جدا نیست؛ درست است که زمین‌های زیادی در قم وجود دارند اما زمین‌هایی که شرایط ساخت مسکن با رویکرد و اصول شهرسازی را داشته باشند کم است.

وی افزود: در سال گذشته طرح پیوستن ۵۶۰ هکتار زمین‌های مجاور پردیسان در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب و به شورایعالی شهرسازی و معماری کشور ارسال‌ شده اما به دلیل اهمیت موضوع و تعدد جلسات کمیته‌های زیر مجموعه هنوز به تصویب نرسیده است.

وی تصریح کرد: طرحی که در شورای برنامه‌ریزی مطرح می‌شود در همه کمیته‌های زیرمجموعه استانی و دستگاهی مربوطه بررسی ‌شده و به رأی‌گیری گذاشته می‌شود که این طرح با اتفاق آرا تصویب و به شورایعالی فرستاده‌ شده است.