شناسهٔ خبر: 100825 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در مراسم روز جهانی یادمان قربانیان حوادث ترافیکی مطرح شد:

هدف سند دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها کاهش سالانه ۱۰ درصدی کشته‌گان تصادفات جاده‌ای /سرعت غیرمجاز دلیل  ۶۲ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای/"خودباوری و جدیت" شعار محوری اولین سال دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها/ به زودی سازمان ملی ایمنی راه‌ها و حوادث جاده‌ای راه‌اندازی می‌شود

مراسم روز جهانی یادمان قربانیان حوادث ترافیکی مراسم روز جهانی یادمان قربانیان حوادث ترافیکی و آغاز دهه ملی اقدام برای ایمنی راه‌ها ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۹ عصر روز یکشنبه سی‌ام آبان در مرکز همایش‌های فرهنگ و هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی در مراسم روز جهانی یادمان قربانیان حوادث ترافیکی، نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی، این یادبود را بهانه‌ای برای گفتگو درباره ایمنی و همدردی با بازماندگان و مصدومان حوادث ترافیکی دانست.

وی با اظهار اینکه حوادث ترافیکی جان بسیاری از از مردم را گرفته و تعدادی زیادی را نیز دچار مصدومیت و از کارافتادگی و درنتیجه بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی کرده است، گفت:‌ سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر تصادفات کشته و بیش از ۵۰ میلیون نفر نیز مجروح می‌شوند.

نفیسی با بیان اینکه در ایران نیز تصادفات جاده‌ای دومین عامل مرگ و میر به‌شمار می‌رود، افزود:‌ بین پنج تا هفت درصد ارزش افزوده تولید ناخالص ملی را تصادفات از بین می‌برند.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی با اظهار تاسف از اینکه به‌طور متوسط ۱۷ هزار نفر در کشور بر اثر تصادفات کشته و بیش از ۵۰۰ هزار نفر زخمی می‌شوند، تصریح کرد:‌ هرچند در دو دهه اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و آمار کشته‌های تصادفات از حدود ۲۸ هزار نفر به ۱۷ هزار نفر کاهش یافته است، اما کشته شدن حتی یک‌ نفر نیز زیاد است.

ایران در دنیا نسبت به ۱۰۰ هزار کشته در ردیف ۶۲ قرار دارد

وی با بیان اینکه باید شاهد روزی باشیم که حتی یک کشته بر اثر تصادفات جاده‌ای نداشته باشیم، گفت:‌ هم‌اکنون ایران در دنیا نسبت به ۱۰۰ هزار کشته در ردیف ۶۲ قرار دارد.

نفیسی با اعلام اینکه ایران حدود ۲۱ نفر به ازای ۱۰۰ هزار کشته دارد، توضیح داد:‌این درحالی است که متوسط حدود ۱۷ نفر است که این نشان می‌دهد آمار ایران نسبت به متوسط جهانی بسیار بالاست.

وی در عین حال با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر تشکیل کمیسیون ایمنی راه‌ها، اظهار داشت:‌ هدف کمیسیون ایمنی راه‌ها که در سال ۸۲ ایجاد شد، فعالیت، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بر مبنای پنج رکن ایمنی یعنی مدیریت ایمنی، راه ایمن، کاربر ایمن، خودروی ایمن و امداد و فوریت‌های پزشکی است.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی یکی از مهم‌ترین مصوبات کمیسیون ایمنی راه‌ها را تهیه و اجرای نقشه راه ایمنی راه‌های کشور با هدف داشتن برنامه عملیاتی ارتقاء ایمنی راه‌ها بیان کرد.

به زودی سازمان ملی ایمنی راه‌ها و حوادث جاده‌ای راه‌اندازی می‌شود

نفیسی در تکمیل توضیح خود با بیان اینکه یکی از اقدامات در دستور کار کمیسیون امینی راه‌ها، راه‌اندازی سازمان ملی ایمنی راه‌ها و حوادث جاده‌ای است که در انتظار تصویب سازمان امور اداری و اقتصادی به‌سر می‌برد، افزود:‌ هدف از این کار تشکیل سازمانی مستقل است تا بتواند حوادث را در بخش‌های مختلف کالبدشکافی کند.

وی با بیان اینکه یکی از پروژه‌های در دست اجرای کمیسیون، مدیریت سرعت در ایران است که با همکاری مشاوران بین‌المللی و داخلی به صورت آزمایشی در دست انجام قرار دارد، تصریح کرد:‌ این پروژه هم‌اکنون در سه استان و شش محور با همکاری پلیس، اورژانس و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درحال اجراست.

نفیسی همچنین همکاری با ESCAP و استفاده از کمک‌های مالی آنها برای انجام طرح مطالعاتی تقویت جایگاه نهاد راهبر ایمنی در ایران را از دیگر اقدامات کمیسیون ایمنی راه‌ها بیان کرد.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی تصویب سند دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها در کمیسیون ایمنی راه‌ها را یکی دیگر از اقدامات این کمیسیون دانست و گفت:‌ این سند سه هدف را دنبال می‌کند؛ دستیابی به هدف کاهش مرگ و میر و جراحات ترافیکی به میزان حداقل ۵۰ درصد در طول دهه، فراخوان همه کشورها با تاکید بر ضرورت اقدام و تاکید بر اینکه این اقدام شدنی است و الهام بخشی و راهنمایی کشورها برای توسعه و اجرای طرح‌های متناسب با شرایط بومی کشورها، اهداف آن هستند.

وی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد:‌ دسترسی به جابه‌جایی ایمن به‌َعنوان حق طبیعی هر شهروند ایرانی چشم‌انداز سند ایمنی به‌شمار می‌رود؛ بر این اساس ماموریت اصلی حذف یا به صفر رساندن کشته شدگان و مصدومیت‌های تصادفات ترافیکی جاده‌ای از طریق بهره‌گیری از مجموعه‌‌ای از اقدام‌های مشترک برنامه‌ریزی شده به صورت یکپارچه در قالب سیستم ایمن است.

به‌گفته نفیسی این رویکرد با استفاده از برنامه‌ریزی و هدایت همه‌جانبه اقدام‌های نهاد راهبر از طریق توسعه و استقرار سیستم مدیریت ایمنی موثر و به‌کارگیری ابزارهای مدیریت سازمانی انجام می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: پس از رونمایی از این سند در مراسم یادبود قربانیان حوادث ترافیکی، بتوان برنامه ۱۰ ساله‌ای که با همکاری اعضای کمیسیون تدوین خواهد شد، به اهداف مدنظر رسید.

نفیسی هدف نهایی این سند را کاهش سالانه ۱۰ درصدی کشته شدگان تصادفات ترافیکی جاده‌ای بر اساس اهداف احکام دائمی برنامه توسعه کشور دانست.

وی همچنین طرح مدیریت سرعت در ایران با همکاری سازمان جهانی بهداشت و طرح سنجش سلامت جسم و روان رانندگان را یکی دیگر از اقدامات کمیسیون ایمنی راه‌ها اعلام کرد.

۶ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش فوتی در کاربران آسیب‌پذیر موتورسوار، عابر پیاده و دوچرخه‌سوار در ۱۰ سال گذشته

در این مراسم صالحیان، مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز با بیان اینکه این جلسه تلنگری برای اعضای کمیسیون ایمنی و مسئولان است تا جدی‌تر و مصمم‌تر به مقوله ایمنی جاده‌ای ورود کنند، گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در ۱۰ سال گذشته با اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومانی اقدام به آموزش و فرهنگ‌سازی کاربران آسیب‌پذیر همچون موتورسواران، عابران پیاده و دانش‌آموزان کرده است.

وی با اظهار اینکه در این ۱۰ سال از فوت ۲ هزار و ۴۹۰ عابر پیاده جلوگیری شد و سهم ۱۵ درصدی این حوزه به ۱۲ درصد رسید، افزود: همچنین سهم فوتی‌های موتورسواران از ۲۲ درصد به ۱۶ درصد و سهم دانش‌آموزان از ۹.۲ درصد به ۶.۳ در تصادفات کاهش یافت.

صالحیان با یادآوری اینکه در ۱۰ سال گذشته در مجموع ۶ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش فوتی در کاربران آسیب‌پذیر موتورسوار، عابر پیاده و دوچرخه‌سوار را داشته‌ایم، اظهار داشت:‌ با پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی قراردهای خوبی در راستای کاهش تصادفات موتورسواران و اتوبوس داریم.

مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: رویکرد کاربردی کردن آموزش‌ها را در پیش گرفته‌ایم که بازخوردهای خوبی را شاهد بوده‌ایم.

به‌گفته وی سهم تصادفات اتوبوس، هفت دهم درصد فوتی است.

صالحیان با تاکید بر اینکه باید برای اجرای سند دهه اقدام برای ایمنی را‌ه‌ها، پیوست مالی پیش‌بینی شود، گفت:‌ بناست در راستای برنامه‌ّای اقدام برای ایمنی راه‌ها، اقدامات بزرگ و کارهای عملیاتی سنگینی انجام شود که نیازمند اعتبار است.

وی با بیان اینکه باید خطای انسانی در رانندگی را کاهش داد، افزود:‌ ۶۲ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای به دلیل سرعت غیرمجاز است.

۲۸ درصد فوتی‌های حوادث رانندگی کشور عابران، موتورسواران و دوچرخه‌سواران هستند

صالحیان با بیان اینکه ۲۸ درصد فوتی‌های حوادث رانندگی کشور را عابران، موتورسواران و دوچرخه‌سواران شامل می‌شوند، تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۰ درصد ترددها در کشور با سرعت غیرمجاز و ۱۶ درصد با فاصله غیرمجاز انجام می‌شود. بنابراین باید به سمت افزایش کنترل نظارت‌ها رفت.

مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حفاظ ایمنی را یکی از کارهای خوب کمیسیون ایمنی راه‌ها بیان کرد و گفت: دستورالعمل‌ها تدوین و ابلاغ شد. همچنین بحث آشکارسازی کامیون ابلاغ شد که آن زمان نصب حفاظ ۲ میلیون تومان بود که اکنون به ۱۶ میلیون تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه ‌راهکارهای قانونی وام بلاعوض را نداشتیم، اظهار داشت: از سوی دیگر این رقم بسیار زیاد است و اکنون درصدد ارائه وام از محل وجوه اداره شده با بهره کمتر هستیم تا این مهم را ابلاغ و اجرا کنیم.

سهم ۱۴ درصدی ناوگان کامیونی در فوتی‌های ناشی از تصادفات

صالحیان یکی دیگر از چالش‌های موجود را نداشتن مدیر فنی در شرکت‌های حمل‌ونقل بیان کرد و گفت: همچنین اکنون با دستگاه سنجش سرعت-زمان، زمان رانندگی اتوبوس را رصد می‌کنیم که سهم این ناوگان از تصادفات هفت دهم درصد است.

وی اظهار تاسف کرد که نمی‌توان زمان سفر کامیون را که سهمی ۱۴ درصدی در تصادفات دارد، مشخص کرد که در این زمینه نیازمند کمک هستیم.

مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: ۹۰ درصد دوربین‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال کار است و ۹۰ درصد تخلفات را ثبت می‌کند.

صالحیان با تاکید بر اینکه در فراخوان برگزاری ۲ هزار دستگاه دوربین هستیم، گفت:‌ با کنترل سرعت کامیون‌ها می‌توانیم سهم ۱۴ درصدی این ناوگان در فوتی‌های تصادفات را به هشت درصد کاهش دهیم.

دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها فرصتی برای پیشبرد بهتر کارهاست

همچنین در این مراسم، بخارایی،‌ رئیس شورای سیاست‌گذاری جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها گفت: خودباوری و جدیت شعار محوری اولین سال دهه اقدام برای ایمنی راه‌هاست که توسط کمیسیون ایمنی راه‌ها مصوب شده است.

وی با بیان اینکه باید باور کنیم که همه ما در قبال ایمنی راه‌ها و جان مردم مسئول و تاثیرگذار هستیم، افزود:‌ ایمنی اتفاقی به دست نمی‌آید بلکه باید آن را باور کرد و برای اجرایش اقدام کرد و حمایت کرد.

بخارایی با اظهار اینکه کمیسیون ایمنی راه‌ها که خود را در این مقوله موظف و متعهد می‌داند، این بار وارد فاز فرهنگی شده و دست به برگزاری این مراسم زده است، تصریح کرد:‌ این کمیسیون اقدام به راه‌اندازی پایگاه ایمنی در  پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید به فرصت‌هایی که در اختیار داریم بهتر اندیشید، گفت:‌ دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها فرصتی برای پیشبرد بهتر کارها محسوب می‌شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها همچنین آیین‌نامه انضباط بخشی ترافیک مصوبه دولت در سال گذشته را فرصتی دیگر برای انقلاب فرهنگی در زمینه ایمنی بیان و تصریح کرد:‌ باید ستاد تبلیغاتی دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها را تشکیل داد که در این راستا جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها آمادگی برعهده گرفتن دبیرخانه آن و انجام امور تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی را دارد.

در این مراسم که با حضور مدیرکل گروه‌های علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی، رئیس مرکز اورژانس کشور و رئیس پلیس راهور ناجا برگزار شد، از پوستر طرح برنامه‌ّهای دهه اقدام ملی برای ایمنی‌ راه‌ها رونمایی شد.

همچنین مسئولان امر، بیانیه روز یادبود قربانیان تصادفات ترافیکی و آغاز پیاده‌سازی سند دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها را رونمایی و امضا کردند.

در نهایت از محمد جعفری، کارشناس فوریت‌های پزشکی مرکز اورژانس البرز و مرحوم علی سرخوش از راهداران ایمنی کشور در اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی به عنوان فداکاران ایمنی حمل‌ونقل تقدیر شد.