شناسهٔ خبر: 100831 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان خبر داد:

فاز دوم توسعه شبکه شتابنگاری زلزله استان خراسان شمالی با نصب ۷ دستگاه شتابنگار بر خط

فاز دوم توسعه شبکه شتابنگاری زلزله خراسان شمالی مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان خراسان شمالی گفت: شبکه شتابنگاری خراسان شمالی با نصب ۱۳ دستگاه جدید شتابنگار در سطح استان، توسعه یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، قاسم قاسمی عنوان کرد: مرحله دوم توسعه شبکه شتابنگاری استان خراسان شمالی در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی قرار گرفت و با مطالعه لرزه زمین ساختی و زمین شناسی و با در نظر گرفتن ضوابط از پیش تعیین شده مانند لرزه زمین ساخت، زمین شناسی، منطقه، زمین شناسی ساختگاهی، توپوگرافی، خطرپذیری، سازه های مهم، تراکم کم دستگاه ها در بعضی مناطق و امکانات محلی، ۷ محل انتخاب و دستگاه های شتاب نگار نصب شد.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله در کشور، مرجع مهمی در طراحی سازه های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور می باشدو از این رو با پیگیری های صورت گرفته، در فاز اول در سال ۱۳۹۸ تعداد ۶ ایستگاه شتابنگار بر خط و در فاز دوم توسعه، هفت دستگاه شتابنگار بر خط نسل جدید و چهار دستگاه شتابنگار دیجیتال در مناطق مختلف استان نصب شد و با پیگیری این اداره کل در صورت مهیا شدن اعتبارات لازم، آماده سازی زیر ساخت ایستگاه های دیگر استان در دستور کار این اداره کل راه و شهرسازی استان است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی در خصوص مزایای نصب دستگاه شتاب نگار، بیان داشت: اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سر پل ذهاب رخ دهد، ایستگاه های لرزه نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می افتند اما دستگاه های شتاب نگار در نزدیکی کانون زمین لرزه از کار نمی افتند و از این رو لازم است کشور به دستگاه های جدید شتاب نگاری مجهز شود.

قاسمی تصریح کرد: استان خراسان شمالی از نواحی شمال شرقی ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری- رسوبی کپه داغ و البرز شرقی و بینالود قرار دارد. پهنه کپه داغ شامل کوه های شمال غربی - جنوب شرقی، شمال استان خراسان است که از نظر کوه نگاری به هزار مسجد معروف است که در آن گسل های فعال و مهمی وجود دارد.

مهندس قاسمی در ادامه افزود: این گسل ها و حرکات آن ها معمولاً با خسارات بسیاری همراه بوده است. از مهمترین گسل های این منطقه می توان به گسل اسفراین و گسل باغان- گرماب و گسل رباط قره بیل اشاره کرد.

وی افزود: در صورتی که از مجموعه ای از دستگاه های شتاب نگاری در یک شهر و یادر یک ناحیه همزمان با رویداد زمین لرزه بزرگ بتوانیم داده ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیشترین خسارت به آن وارد شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی خاطر نشان کرد: بر اسا این اطلاعات، نیروهای امدادی به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است.

قاسمی یادآور شد: استان خراسان شمالی ۳۵ ایستگاه شتابنگاری از مجموع ۴۷۵ ایستگاه شتاب نگاری در سطح کشور را به خود اختصاص داده است.