شناسهٔ خبر: 101052 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عملکرد سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در ۳ ماه نخست دولت سیزدهم:

رشد ۱۶۴ درصدی اعتبارات سازمان مجری طی سال‌جاری/تحویل یک پروژه بیمارستانی در سه ماهه دولت سیزدهم/انجام مطالعات احداث ۴ پروژه بیمارستانی جدید با ۷۵۰ تخت

بیمارستان تربت حیدریه سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در سال‌جاری با رشد ۱۶۴ درصدی اعتبارات در سه ماهه دولت سیزدهم علاوه بر تحویل یک پروژه بیمارستانی، مطالعات احداث چهار پروژه بیمارستان جدید را با ۷۵۰ تخت انجام داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی با تدوین گزارشی به ارائه دستاوردهای این وزارتخانه در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف، از جمله اقدامات انجام شده و آتی سازمان مجری‌ ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی پرداخت.

در سه ماه گذشته پروژه‌های تحویلی سازمان مجری شامل ۴ پروژه بیمارستانی با ظرفیت ۸۲۷ تخت است که تحویل دستگاه بهره‌بردار شده است. همچنین دو پروژه شامل بيمارستان ۲۷۳ تختی تربت حيدريه و بيمارستان ۱۴۲ گچساران در مجموع با ۴۱۵ تخت افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. دو پروژه ديگر شامل بيمارستان ۳۱۳ تختی جهرم و ۹۹ تختی مهدی‌شهر درمرحله رفع نقص و تجهيز توسط دانشگاه‌های علوم پزشكی، خدمات بهداشتی و درمانی ذی ربط منتظر افتتاح و بهره‌برداری است. در عین حال، بيمارستان ۱۴۴ تختی خمين نيز در مراحل نهایی تكميل است و حداكثر تا پايان دی به بهره‌بردار تحويل می‌شود.

این گزارش می‌افزاید، با توجه به اهمیت تامین اعتبار موردنیاز برای تسریع در تکمیل و تحویل پروژه‌های در دست اجرا در سال‌جاری، صمن تامین اعتبار از محل پيوست يك قانون بودجه سال ۱۴۰۰، با پیگيری‌های به عمل آمده، سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی موفق به تأمين اعتبار تكميلی پروژه‌ها  از ساير رديف‌های متفرقه و همچنين ظرفيت‌های تعيين شده در تبصره‌ها و قوانين مربوطه شد.  اين اقدامات منجر به رشد ۱۶۴ درصدی اعتبارات سال جاری سازمان نسبت به سال ۱۳۹۹ شد كه نقش بسزايی در تكميل پروژه‌های در دست اجرا و همچنين تسريع در تكميل پروژه‌های تحويلی داشت.

تامین اعتبار از محل ردیف‌ها

تامین اعتبار از محل ردیف‌های متفرقه شامل جزء ۳۵-۵۳۰۰۰۰ اعتبارات موضوع بند (و) تبصره (۵) قانون بودجه، جزء ۴۴-۵۳۰۰۰۰ اعتبارات موضوع ماده (۳۷ )قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظيم بخشی از مقرارت مالی دولت، جزء ۱۳-۵۵۰۰۰۰ اعتبارات قانون استفاده متوازن از امكانات كشور، جزء ۱۱۷- ۵۵۰۰۰۰ اعتبارات طرح‌ها با مجری شركت‌های دولتی است.

همچنین تامین اعتبار از ظرفیت تبصره‌های قانون بودجه نیز شامل بند (ز) تبصره (۵) ماده واحده قانون بودجه و تهاتر مطالبات مشاورين و پيمانكاران ذيربط با بدهی‌های مالياتی آنهادر قالب اوراق تسويه خزانه، بند (ب) تبصره (۸) قانون بودجه سال جاری، به منظور تأمين ۵۰۰۰ ميليارد ريال از محل تهاتر اراضی و املاك متعلق به وزارت متبوع جهت تكميل پروژه مصلی بزرگ امام خمينی (ره) است.

تامین اعتبار از ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق نیز شامل دریافت تسهیلات به مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد ریال برای طرح مطالعه، تملک و توسعه مجلس شورای اسلامی است. همچنین دریافت تسهیلات به مبلاغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال جهت طرح احداث مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران که در مرحله نهایی شدن است.

سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی همچنین در خصوص جذب پروژه‌های جدید نیز اقداماتی انجام داده است. در این خصوص با توجه به رسالت و مأموريت  اصلی سازمان مبنی بر احداث ساختمان‌ها و تأسيسات دولتی و عمومی،  از جمله فعاليت‌های اساسی در دست اقدام، جذب پروژه‌های جديد است كه در اين باره علاوه بر تعريف ۴ پروژه بيمارستانی جديد  با ظرفيت ۷۵۰ تخت (شامل بیمارستان ۳۵۰ تختی جایگزین مراغه، بیمارستان ۲۰۰ تختی بناب، بیمارستان ۱۰۰ تختی کوار و بیماستان ۱۰۰ تختی عسلویه)، اين سازمان به منظور عملياتی‌کردن جزء (۷) از بند (۵) اولويت‌های سياستی سند ارتقای بهره‌وری بخش ساختمان مبنی بر تمركز  ساخت‌و‌سازهای دولتی و عمومی در سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسيسات دولتی،  نسبت به تغيير دستگاه اجرائی پروژه‌های احداث بيمارستان آموزشی ۳۴۱ تختخوابی ساری، احداث بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی ایرانشهر، احداث بیمارستان‌های جایگزین فرسوده خاتم‌الانبیاء، بهاران و بوعلی زاهدان ۵۴۰ در مجموع با ۱۳۸۱ تخت از سایر دستگاه‌های اجرایی اقدام کرده است.