شناسهٔ خبر: 101078 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

جزئیات روش‌های تامین اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن/مدیران کل راه و شهرسازی نسبت به تامین به موقع اراضی اهتمام داشته باشند

نشست بررسی وضعیت پیشرفت و اقدامات انجام شده نهضت ملی مسکن معاون مسکن و ساختمان ضمن اعلام روش‌های تامین اراضی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد: مدیران کل راه و شهرسازی نسبت به تامین به موقع اراضی اهتمام ویژه داشته باشند.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روش‌های تامین زمین را در اجرای طرح نهضت ملی مسکن برشمرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که روش‌های تامین اراضی برای مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است، بر تکلیف ادارات کل راه و شهرسازی برای تامین به موقع اراضی برای اجرای طرح نهضت ملی، تاکید کرد.

وی تصریح کرد: مدیران کل راه و شهرسازی باید نسبت به شناسایی و تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن، اهتمام داشته باشند.

به گفته معاون مسکن و ساختمان روش‌های تامین اراضی در نهضت ملی مسکن شامل این موارد است: اراضی دولتی با کاربری مسکونی واقع در محدوده شهرها اعم از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی یا سایر دستگاه‌های دولتی که در اجرای ماده ۶ قانون ساماندهی و یا ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن باید به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود که در این خصوص، اراضی واقع در بافت‌فرسوده در اولویت قرار دارند.

همچنین، اراضی در اختیار دستگاه‌های اجرایی و نهادهای طرف تفاهم با وزارت راه و شهرسازی، احیای بافت‌های فرسوده‌شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی، شهرهای جدید، شهرک‌های مسکونی جدید و استفاده از اراضی دارای طرح آماده‌سازی زمین، استفاده از ظرفیت اراضی دولتی با کاربری غیرمسکونی در محدوده شهرها مشروط به تصویب تغییر کاربری در مراجع ذیربط، استفاده از اراضی با کاربری مرتبط و یا قابل تغییر کاربری بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی بر اساس توافق با دستگاه‌های متولی اجرای طرح اقدام ملی و پس از تصویب طرح تغییر کاربری در مراجع ذیربط، معاوضه اراضی مسکونی غیردولتی واقع در محدوده شهرها با اراضی دولتی با هرنوع کاربری بخش دیگری از روش‌های تامین اراضی نهضت ملی مسکن است.

خرید اراضی غیردولتی مناسب واقع در محدوده شهرها در صورتیکه تامین زمین از طریق راهکارهای فوق به تشخیص اداره کل و تایید سازمان ملی زمین و مسکن امکانپذیر نباشد. اراضی دولتی مناسب الحاق به محدوده مصوب شهر با تصویب مراجع ذیربط، و اراضی دولتی واقع در محدوده سکونتگاه‌های داخل حریم شهرها و یا اراضی مناسب جهت احداث شهرک‌های مسکونی، از دیگر روش‌هایی است که برای تامین اراضی در اجرای نهضت ملی مسکن به استان‌ها تکلیف شده است.