شناسهٔ خبر: 101080 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد:

یک هزار و ۶۰۰ هکتار محدوده بافت فرسوده قم/ احیای بافت ناکارآمد نیازمند مشوق ها

بافت فرسوده قم مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: حدود یک هزار و ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده مصوب شهر قم است که احیای آن و ورود سرمایه گذاران به بافت، نیازمند مشوق ها و تسهیلات بانکی ارزان قیمت و مقرون به صرفه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، حسن صبوری اظهار داشت: در شهر قم ۱۵۸۹ هکتار بافت فرسوده مصوب وجود دارد که جمعیت قابل توجهی در آن زندگی می کنند.

وی افزود:حدود دو هزار هکتار نیز سکونتگاه غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد میانی ثبت شده است.

وی در خصوص نوسازی بافت فرسوده تصریح کرد: شرایط تسهیلات در سال‌های اخیر رضایت‌بخش نبود، واقعیت این است که به لحاظ اقتصادی سرمایه‌گذاری در بافت‌های جدید سوددهی بیشتری دارد و سرمایه‌گذاران چندان از سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده استقبال نمی‌کنند، مگر این که دولت تسهیلات ویژه‌ای برای این امر در نظر بگیرد.

صبوری تاکید کرد: نوسازی بافت فرسوده و واحدهای خود-مالکین از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای این که ساکنین نسبت به نوسازی واحدهای مسکونی خود اقدام نمایند دولت می بایست با استفاده از ابزارهای مشوق از جمله اعطای تسهیلات بانکی با سود کم و مشوق های اجتماعی و اقتصادی هماهنگ با موضوع استفاده کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با بیان این که طی سال های گذشته اقدامات عمرانی در بافت های نیازمند توانمندسازی توسط این اداره کل انجام و به بهره برداری رسیده است توضیح داد: احداث مدرسه ثامن الحجج (ع) با زیربنای ۲۲۴۰ مترمربع و هزینه کرد تا کنون به مبلغ ۴۵ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در خیابان آذر، احداث مدرسه شیخ آباد با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع و هزینه کرد تا کنون به مبلغ ۲۱ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در محله شیخ آباد بخشی از اقدامات آتی و در دست اجرای این اداره کل خواهد بود.

وی افزود:کلانتری شماره ۱۳ با زیربنای ۱۲۰۰ مترمربع و هزینه کرد تا کنون به مبلغ ۲۳ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در محله خاکفرج نیز توسط این اداره کل احداث می شود.

صبوری به خدمات این اداره کل به ساکنان در بافت فرسوده شهر در حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: توسعه و تکمیل مرکز جامع سلامت خازنی با زیربنای ۴۹۰ مترمربع و هزینه کرد تا کنون به مبلغ ۱۹ میلیارد ریال در محله شیخ آباد، کمک به پروژه احداث مرکز جامع سلامت امام حسین (ع) با زیربنای ۷۴۵ مترمربع و هزینه کرد تا کنون به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد در محله شهرک فاطمیه و کمک به پروژه احداث مرکز جامع سلامت پیامبر اکرم (ص) با زیربنای ۹۸۰ مترمربع و هزینه کرد تا کنون به مبلغ ۱۳ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد در خیابان ۱۵ خرداد و محله نوبهار از جمله اقدمات این اداره کل خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان به اهمیت بافت تاریخی شهر قم اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: احیای محورهای تاریخی- فرهنگی شهر قم با همکاری شهرداری همچنان در دست اجراست.