شناسهٔ خبر: 101144 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان مطرح کرد:

تشریح مزیت‌ها و چالش‌های شناورهای رو-رو در ایران/ نیاز بنادر انزلی و آستارا به استفاده از شناورهای رو-رو

بندر انزلی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه بنادر انزلی و آستارا نیازمند پهلوگیری شناورهای رو-رو هستند، تاکید کرد: وجود این شناورها؛ عامل مهمی در بهبود وضعیت صادرات کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا آبایی با اشاره به اینکه یکی از اهداف بنادر گیلان حرکت در مسیر فعالیت‌های جدید و افزایش کارایی‌های بنادر است، اظهار داشت: استفاده از شناورهای رو-رو علاوه بر مزیت‌های بندری، کمک حال حمل و نقل دریایی کشور است و باعث می شود در زمینه تخلیه و بارگیری و فرآیندهای عملیاتی به نرم های بالاتری دست پیدا کنیم.

سهولت عملیات با استفاده از شناورهای رو-رو 

وی ادامه داد: شناورهای رو-رو به دلیل سهولت در عملیات، مستقیما وارد کشتی می شوند و از مسیر بنادر گیلان می‌توانیم خودروهای ترانزیتی به سمت کشورهای آسیای میانه را جابجا کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان به شرایط کشاورزی و صادرات محصولات آن در استان گیلان اشاره کرد و گفت: متاسفانه عموم صادرکنندگان خرد محصولات کشاورزی در استان گیلان مایل هستند از طریق کامیون‌های حمل جاده‌ای محصولات را به روسیه صادر کنند.

آبایی با تاکید بر اینکه نیازمند شناورهای رو-رو در بندر انزلی و بندر آستارا هستیم و باید این نوع شناورها را پهلو دهیم، عنوان کرد: با استفاده از مزیت شناورهای رو-رو می‌توان در راستای بهبود وضعیت صادرات استان گیلان گام برداشت.

۴ مزیت استفاده از شناورهای رو-رو

وی افزود: با توجه به تحرکات صورت گرفته در مرزهای زمینی و سیاست های اعمال شده از سوی برخی از کشورها که زمینه ساز چالش در روابط است و مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان اقتصادی به وجود می آورد، اظهار داشت: با استفاده از توان و ظرفیت شناورهای رو-رو نه تنها در راستای بهبود وضعیت صادراتی گام بر می‌داریم، بلکه در حوزه ترانزیتی نیز عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهیم و در عین حال شرایطی را رقم خواهیم زد که رانندگان با هزینه و استهلاک کمتر مسیر خود را طی کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ادامه داد: بهره‌مندی از شناورهای رو-رو در عین حال موجب می‌شود که هزینه‌های صادرکنندگان کاهش یابد، محصولات در مدت زمان کوتاه‌تر و بدون وجود مشکلات جاده‌ای و بین مرزی به مقصد برسد.

چالش های موجود در حوزه شناورهای رو-رو

آبایی در رابطه با مشکلات موجود در حوزه شناورهای رو-رو، اظهار داشت: چند معضل و مشکل در زمینه استفاده از شناورهای رو-رو وجود دارد؛ مهم ترین مساله اینکه شناورهای رو-رو کافی در دریای خزر و به ویژه مسیر تردد ایران با سایر کشورهای حوزه دریای خزر وجود ندارد و از کشتیرانی دریایی خزر درخواست می کنیم در رابطه با تامین شناورهای رو-رو با پرچم ملی جمهوری اسلامی ایران است اقدام کند.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی اعلام آمادگی کرده است از محل وجوه اداره شده تسهیلات مورد نظر را در اختیار خریداران و تامین کنندگان شناورهای رو-رو قرار دهد و امیدوار هستیم با اقدامات صورت گرفته شاهد تردد منظم شناورهای رو-رو در بندر انزلی باشیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم استقبال کامیون داران در این حوزه، نبود زمان دقیق حرکت شناورهای رو-رو در بندر انزلی و سایر بنادر است، گفت: باید زمان مشخص و دقیق حرکت شناورهای رو-رو اطلاع رسانی شود و افراد مطمئن باشند در زمان اعلام شده شاهد حرکت شناورهای رو-رو هستند؛ در این رابطه نیازمند هماهنگی هرچه بیشتر هستیم و باید دولت به خطوط کشتیرانی سوبسید اختصاص دهد تا از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، آبایی ادامه داد: با توجه به وضعیتی که در مرزهای خشکی داریم و مصوبه هیات دولت در خصوص میزان سوخت کامیون‌هایی که از مرزهای زمینی عبور می‌کنند، متاسفانه این مصوبه در مورد کشتی‌های رو-رو و مرزهای دریایی وجود ندارد و پیشنهاد می‌کنیم هر باک استاندارد کامیون که روی کشتی رو-رو قرار می گیرد به عنوان میزان سوخت مجاز تلقی شود و دستگاه‌های نظارتی در خصوص استفاده از این ظرفیت تسهیلات بیشتری را به کامیون‌هایی که از مرز دریایی کشور عبور می‌کنند، اختصاص دهند تا به عنوان عامل مشوق برای رونق حمل و نقل دریایی تلقی شود.