شناسهٔ خبر: 101251 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با موافقت وزیر راه و شهرسازی؛

مقررات ملی کاهش خطر فرونشست زمین تدوین می‌شود

برگزاری پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری با موافقت وزیر راه و شهرسازی در پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، نخستین مقررات ملی کاهش خطر فرونشست تدوین می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پانزدهمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری، روز دوشنبه ۸ آذرماه با ورود شورایعالی به موضوع "فرونشست زمین" به ریاست رستم قاسمی رییس شورا و فرزانه صادق‌مالواجرد معاون شهرسازی و معماری و دبیر شواریعالی شهرسازی و معماری برگزار شد.

در این جلسه محمد شکرچی زاده ریاست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نجار رئیس سازمان مدیریت بحران و نیز سایر اعضای شورا، مدیرکل دبیرخانه شورا و کارشناسان آن دبیرخانه و سرپرست سازمان نقشه برداری و نمایندگان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حضور داشتند.

در این جلسه پس از ارائه نمایندگان سازمان نقشه‌برداری و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تصمیمات مهمی با هدف ارتقاء ایمنی سکونتگاه‌های شهری و نیز سامانه‌های حمل ونقلی بنا با تاکید وزیر راه و شهرسازی اتخاذ شد.

 همچنین تصمیم مهم دیگری که در خصوص مواجهه با فرونشست زمین گرفته شد، تدوین بندهای مهم و موثر برای کاهش نرخ فرونشست زمین در اراضی شهری و مجاور کلانشهر، محدوده‌های اطراف سایت‌های فرودگاهی و خطوط ریلی و جاده‌ای بود که باید در سطح ملی و با همکاری سایر وزارتخانه‌های مرتبط مانند وزارت نیرو، جهادکشاورزی و صنعت و معدن و تجارت باشد.

در این جلسه چهارچوب استراتژی وزارت راه و شهرسازی به منظور کاهش خطرات فرونشست زمین تبیین و مورد تائید قرار گرفت. مقرر شد با محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با همکاری کلیه شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی اقدامات پیشگیرانه برای کاهش ریسک فرونشست زمین اجرائی شود.

همچنین در نشست شورایعالی شهرسازی و معماری با موافقت رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی پیش‌نویس اولین مقررات ملی کاهش خطر فرونشست زمین در کشور تدوین می‌شود که بدون تردید گام مهمی برای کاهش ریسک و ارتقاء تاب آوری شهرها و سامانه های حمل و نقل و شریان های حیاتی است.