شناسهٔ خبر: 101317 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سیستان و بلوچستان از پیشگامان احداث واحدهای مسکونی طرح جهش مسکن

کلنگ نخستین واحدهای مسکونی طرح ملی نهضت مسکن سیستان و بلوچستان اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با شروع ساخت نخستین واحدهای مسکونی طرح جهش مسکن در ۶ آذرماه جاری در قالب ۱۰۷۶ واحد در شهرستان های زاهدان و زابل از استان های پیشگام در کشور در این حوزه بشمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(سیستان و بلوچستان)،تامین مسکن همچنان بعنوان یکی از مهمترین دغدغه های مردم سیستان و بلوچستان بویژه قشر متوسط و کم درآمد بشمار می رود که عوامل مختلفی نظیر مهاجرت پذیری شهرها به دلیل بروز خشکسالی های پی در پی در استان، افزایش جمعیت، تغییر بافت خانواده از گسترده به مستقل، عدم توان مالی و افزایش قیمت زمین و مسکن طی سالهای گذشته در آن تاثیر گذار بوده است.

 نگاهی اجماعی بر گذشته نشان می دهد در سالهای نه چندان دور زندگی فرزندان و عروسها با بزرگان فامیل یا به تعبیری خانواده گسترده بعنوان فرهنک حاکم در منطقه مطرح بود و زندگی چندین خانوار کوچک در کنار هم و در یک واحد مسکونی باعث شده بود که کمبود مسکن به چشم نیاید اما با تحولات فرهنگی و از هم پاشیدگی تدریجی خانواده گسترده هم اکنون نیاز به واحدهای مسکونی مستقل از سوی زوجهای جوان بشدت افزایش یافته است.

 طرح جهش مسکن، جدیدترین طرح خانه‌دار کردن مردم در کشور روزهای امیدوارکننده‌ی را در سیستان و بلوچستان پشت سر می‌گذارند امیدوار کننده از آن جهت که ساخت نخستین واحدهای آن قبل از پایان نام نویسی و عرضه آن‌ها در آینده نزدیک به بازار مسکن، علاوه بر کمک به خانه‌دار شدن بخشی از متقاضیان به ویژه قشر محروم جامعه، زمینه تعدیل سطح قیمت‌ها در بازار و جلوگیری از شوک‌های قیمتی به واسطه کمبود عرضه مسکن در مقابل تقاضای موجود را نویدمی دهد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: سهمیه سال اول سیستان و بلوچستان در طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۳۴ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده است که پیش بینی می شود ضمن رونق اقتصادی با گردش مالی ۱۸ هزار میلیارد تومان در استان زمینه ساز اشتغال برای ۷۰ هزار نفر شود.

عطاءاله اکبری افزود: در این طرح تمامی جوانب از جمله موقعیت زمین، طرح تفصیلی  و غیره از همان ابتدا در اولویت قرار گرفته است تا پروژه بدون هیچ مشکلی در کمترین زمان ممکن احداث شود.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده کلنگ احداث نخستین واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان در قالب ۱۰۷۶ واحد ۶ آذرماه جاری در شهرستان زاهدان و زابل با حضور استاندار و مسئولان استانی به زمین زده شد تا شاهد خانه دار شدن بخش قابل توجهی از شهروندان جامعه به ویژه دهک های پایین آن باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: افزون بر ۴۹ هزار و ۵۷۹ متقاضی طرح جهش تولید مسکن از ۲۸ مهرماه سالجاری تاکنون در شهرستان های تحت پوشش این اداره کل اقدام به ثبت نام کرده اند.

وی اظهار داشت:  طرح جهش مسکن که پیش بینی می شود ضمن خانه دار کردن دهک های پایین جامعه سبب اشتغال ۷۰ هزار نفر از افراد جویای کار استان شود تا ۱۵ آذرماه جاری در ۱۳ شهر میرجاوه، دوست محمد، زهک، گشت، زابل، نوک آباد، زاهدان، سراوان، خاش، رامشار، مهرستان، سیرکان و جالق در محدوده تحت پوشش این اداره کل ادامه دارد.

اکبری استفاده نکردن از تسهیلات دولتی در حوزه مسکن از اول انقلاب تاکنون، نداشتن مالکیت شخصی، متاهل بودن و حداقل پنج سال سکونت در شهری مورد تقاضا را از جمله شرایط واگذاری مسکن در طرح جهش تولید مسکن عنوان کرد و افزود: به هنگام ثبت‌نام در سامانه طرح نهضت ملی مسکن هیچ محدودیتی وجود ندارد اما پس از ثبت نام و در مرحله استعلامات تمامی موارد به صورت دقیق بررسی می‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل وجود شرایط کرونایی و رفاه حال متقاضیان گرامی برای ثبت نام در سامانه https://saman.mrud.ir/ نیازی به مراجعه به دستگاه اجرایی خاصی نیست و این اقدام به صورت اینترنتی قابل انجام است.