شناسهٔ خبر: 101374 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد:

تهیه اسناد برنامه‌ توسعه‌ای هر استان نخستین اولویت مرکز توسعه و سیاست‌های راهبری/ استقرار دولت الکترونیک کاهش دهنده بخشی از فساد سیستماتیک

حمیدیان رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه‌وشهرسازی گفت:‌ نخستین اولویتی که در مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی تعریف کرده‌ایم، تهیه اسناد برنامه‌ای توسعه‌ای هر استان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، فاطمه سادات حمیدیان رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه‌وشهرسازی در نشست ملی مطالبه‌گران راه، مسکن و شهرسازی گفت: تهیه اسناد برنامه‌ای توسعه‌ای هر استان، نخستین اولویتی است که در مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه‌وشهرسازی در ذیل سند ملی آمایش سرزمین تعریف‌کرده‌ایم.

وی با اظهار اینکه به دو فاکتور اساسی اثربخشی و کارایی به‌ویژه در بخش مدیریت بهره‌وری توجه کافی نمی‌شود، افزود: در زمان ورود به وزارتخانه، این نوع نگاه اثربخشی در تطبیق اعتبارات منابع محدود دولتی و اولویت پروژه‌ها، نه تنها در وزارتخانه بلکه در تمام دولت دیده می‌شد که انباشت پروژه‌های نیمه تمام از سال‌های گذشته مُعید این موضوع است.

حمیدیان با بیان اینکه نرخ استهلاک قابل توجه پروژه‌های نیمه تمام بخش بسیاری از سرمایه چشم‌گیر کشورمان را هدر داده است، اظهار تاسف کرد:‌ تعداد این ردیف‌ها در این سال‌ها در وزارت راه‌وشهرسازی کم نیست و این بودجه قطره چکانی تملک دارایی سرمایه بر اساس اولویت‌های مشخص تطبیق داده نشده است.

وی با یادآوری اینکه سال ۱۳۹۹ اسناد آمایش سرزمین با هر کم و کیفی تصویب شد، افزود: باتوجه‌به این مسئله ما ذیل این اسناد در حال تهیه برنامه‌ راهبردی هر استان هستیم بنابراین در هر استانی که وزیر حضور می‌یابد باید برنامه‌ای برگرفته از اسناد آمایش وجود داشته باشد.

حمیدیان، هدف اصلی آمایش سرزمین را توزیع متوازن تسهیلات و در نهایت ارتقاء کیفیت زندگی در کل کشور بیان و تصریح کرد:‌ روند کنونی حاکم این است که نمایندگان علاقه‌مند هستند در دوره چهارساله بتوانند بخشی از مطالبات استان خود را پاسخگو باشد، اما خط‌کشی که بیانگر مسیر مطالبات موجود باشد، وجود ندارد.

وی با اظهار تاسف از اینکه این برنامه‌ راهبردی تاکنون مورد استناد واقع نشده است، اظهار داشت: این برنامه را برای هر ۳۱ استان تهیه خواهیم کرد.

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه‌وشهرسازی همچنین درباره پیشگیری از فساد در دستگاه‌ها نیز تاکید کرد:‌ برای مبارزه با فساد نباید فقط به افراد قائل شویم بلکه باید فرایند‌ها را اصلاح، نفوذ افراد حقیقی را کم‌ و گلوگاه‌های فساد را شناسایی کنیم.

حمیدیان در تکمیل توضیح خود اضافه کرد:‌ این کار را در دستور کار قرار داده‌ایم و استقرار دولت الکترونیک در این وزارتخانه و غیر که متاسفانه سهم‌ ناچیزی دارد، می‌تواند بخشی از فساد‌های سیستماتیک موجود در دستگاه‌ها را کاهش دهد.
وی همچنین به موضوع ارزیابی عملکرد‌ها در وزارت راه‌وشهرسازی اشاره کرد و گفت: اگر اصلاح فرایندها را در سیاست‌ها و راهبرد‌های ابلاغی داشته باشیم و دولت الکترونیک را مستقر کنیم و سیاست‌ها را به‌صورت دوره‌ای با مدل‌های مختلف ارزیابی، پایش کنیم عملکرد ما تقویت خواهد شد.