شناسهٔ خبر: 10141 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

نورزاد در بازدید از راه آهن قزوین- رشت- انزلی مطرح کرد:

آخرین وضعیت راه‌آهن قزوین- رشت/ تهیه طرح اولیه اتصال راه آهن به پایانه بندر انزلی

علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تهیه طرح اولیه اتصال راه آهن قزوین-رشت - بندرانزلی به پایانه این بندر انجام شده است گفت: تحقق حمل و نقل ترکیبی در بندر انزلی و اتصال ریلی به این بندر در واردات و صادرات کالا و ارتباط با کشورهای همسایه بسیار موثر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی با سفر به استان گیلان از پروژه‌های زیرساختی حمل و نقل این استان بازدید کرد.

علی نورزاد در این بازدید جمع پروژه‌های راه و بزرگراه در دست احداث شرکت ساخت در استان گیلان را ۳۷۲ کیلومتر عنوان کرد که تا پایان سال ۱۳۹۳ بیش از ۲۷۵ هزار میلیون ریال در آنها هزینه شده است.  

بزرگراه‌های رشت-انزلی، رشت- رامسر، رشت-فومن، باند دوم آستارا-رضوانشهر و راه اصلی فومن-رشت-سراوان از جمله پروژه‌های راه و بزرگراه در استان گیلان است که نورزاد در بازدید آنها از نزدیک در جریان روند عملیات اجرایی این پروژه ها قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در حاشیه این بازدید محور انزلی-رشت-رامسر را بخشی از محور کناره شمال عنوان کرد و گفت: این بزرگراه از بندر انزلی آغاز و با عبور از شهر های رشت-آستانه-لاهیجان-لنگرود و چابکسر در استان گیلان به رامسر در استان مازندران متصل و تا بهشهر ادامه پیدا می کند.

نورزاد افزود: از ۵۰۲ کیلومتر طول کل طرح، محور انزلی-رشت به طول ۶۱ کیلومتر و محور رشت-رامسر به طول ۱۰۴ کیلومتر در استان گیلان واقع شده است که ۴۴ کیلومتر از محور رشت-انزلی اتمام یافته و کنارگذر بندر انزلی واقع در این محور به طول ۱۶ کیلومتر در دست احداث است. از محور رشت-رامسر نیز ۹۰ کیلومتر آن اتمام یافته و کنارگذر لنگرود به طول ۱۱ کیلومتر و دو دستگاه تقاطع غیر هم سطح در این مسیر در دست احداث است.

وی با بیان اینکه محور آستارا-رضوانشهر بخشی از کریدور شمال-جنوب است گفت: این محور نیز از آستارا آغاز و با عبور از شهرهای تالش، رضوانشهر، رشت و فومن در منطقه سراوان به محور امامزاده هاشم-قزوین متصل می شود که از ۴۰۷ کیلومتر طول کل طرح، محدوده امامزاده هاشم-قزوین به طول ۱۵۰ کیلومتر تکمیل و عملیات اجرایی باند دوم محورهای آستارا-رضوانشهر به طول ۱۲۵ کیلومتر، فومن-رضوانشهر به طول ۵۰ کیلومتر، رشت-فومن به طول ۲۵ کیلومتر و راه اصلی فومن-شفت-سراوان به طول ۵۷ کیلومتر در دست اجرا است.

از دیگر پروژه هایی که معاون وزیر راه و شهرسازی از آنها بازدید کرد محور خلخال-رضوانشهر به طول ۶۰ کیلومتر بود که بخشی از محور رضوانشهر-خلخال-اردبیل-سرچم به حساب می آید و از شهرستان رضوانشهر در استان گیلان آغاز و با عبور از مسیری کوهستانی به شهرستان خلخال در استان اردبیل متصل می شود. این محور به طول ۴۲۸ کیلومتر موجب اتصال استان گیلان با استان های غرب و شمال غرب کشور می شود که ۶۱ کیلومتر آن در استان گیلان و مابقی در استان های اردبیل و آذربایجان شرقی واقع شده است.

راه آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا به طول ۲۰۵ کیلومتر با مجموع خطوط اصلی و ایستگاهی ۳۱۷ کیلومتر به طول یک خطه  و دو خطه پروژه دیگری بود که معاون وزیر راه و شهرسازی از آن بازدید کرد.

در حال حاضر از این پروژه بخش قزوین-رشت آن به طول ۱۶۴ کیلومتر در دست اجرا است که معاون وزیر راه و شهرسازی در این بازدید پیشرفت فیزیکی آن را در زیرسازی نزدیک به ۸۹ درصد اعلام کرد وگفت: در صورت تامین اعتبار زیرسازی این پروژه تا پایان سال۱۳۹۴ به اتمام خواهد رسید و ضمن تکمیل ۳۰ کیلومتر  ریل گذاری ابتدای این محور در خصوص اجرای عملیات روسازی و احداث ساختمان ایستگاهها متناسب با تامین اعتبار انجام خواهد شد.

نورزاد در خصوص وضعیت راه آهن رشت-انزلی نیز اظهار کرد: پیمانکار قطعه اول این راه آهن مشخص و در حال تجهیز کارگاه است.

لازم به یادآوری است که راه آهن قزوین-رشت-انزلی از ایستگاه سیاه چشمه واقع در شمال غرب شهرستان قزوین و پیش از شهرستان تاکستان از خط آهن اصلی تهران-تبریز منشعب می شود و با گذر از محدوده کوهین-شیرین سو به سمت شهرستان های لوشان و منجیل ادامه می یابد. سپس با گذر از رودبار، امامزاده هاشم و رشت به بندر انزلی ختم می شود. مرحله بعدی احداث این خط ریلی اتصال آن به شهرستان آستارا در ایران و سپس اتصال به جمهوری آذربایجان خواهد بود.  

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در ادامه بازدید خود از بندر مسافربری دریایی انزلی بازدید کرد و از بررسی های صورت گرفته و تهیه طرح اولیه اتصال راه آهن قزوین-رشت-بندرانزلی به این پایانه خبر داد و گفت: تحقق حمل و نقل ترکیبی در بندر انزلی و اتصال ریلی به این بندر در واردات و صادرات کالا و ارتباط با کشورهای همسایه بسیار موثر خواهد بود و فصلی جدید را در ارتباط با کشورهای حوزه دریای خزر باز خواهد کرد.

نورزاد اضافه کرد: با تکمیل کمربندی انزلی و اتصال راه آهن به این بندر، مجاورت بزرگراه، راه آهن و بندر در این بخش سبب افزایش ظرفیت حمل و نقل ترکیبی در استان گیلان به بیش از۳۰ درصد می شود./

نظر شما