شناسهٔ خبر: 101424 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

آمار پروازهای خارجی فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها در مهرماه ۱۴۰۰؛

رشد پروازهای بین‌المللی نسبت به شهریور و مهرماه سال گذشته

هواپیما هما بررسی آمار پروازهای خارجی فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در شهریورماه سال جاری نشان می‌دهد این پروازها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در ماه مهر سال ۱۴۰۰ در مجموع  هزار و ۲۸۳ نشست و برخاست خارجی در فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت انجام شده که  ۱۴۲ هزار و ۴۲۵ مسافر و ۳ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۲۸۷ کیلوگرم بار به وسیله این پروازها جابه‌جا شده‌اند. این ارقام نسبت به مهرماه سال  گذشته که ۴۵۴ نشست و برخاست با جابه‌جایی ۲۳ هزار و ۵۶۱ مسافر و یک میلیون و ۴۶۳ هزار و۸۴۷ کیلوگرم بار انجام شده بود، ۱۰۰ درصد و نسبت به شهریور سال جاری به ترتیب ۲۱، ۲۸ و ۱۰ درصد افزایش داشته‌اند.

همچنین در این ماه در چهار فرودگاه اختصاصی کشور یعنی کیش، قشم، چابهار و ماکو تنها ۲۶ نشست و برخاست خارجی در فرودگاه قشم انجام شده که این پروازها ۲ هزار و ۷۹۳ مسافر و ۷۲ هزار و ۹۵۳ کیلوگرم بار جابه‌جا کرده‌اند. عملکرد این فرودگاه‌ها نیز نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به ترتیب ۳۷، ۱۰۰ و ۱۰۰ درصد  و نسبت به ماه شهریور ۲۴، ۳۱ و ۲۵ درصد رشد داشته است.

در این ماه فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با انجام ۴۶۸ نشست و برخاست و جابه‌جایی ۳۵ هزار و ۷۵ مسافر رکورددار انجام پرواز خارجی و تردد مسافر بین‌المللی در کشور بوده و ۳۵/۷۵ درصد از کل نشست و برخاست‌های خارجی و ۳۸/۹۴ درصد از جابه‌جایی مسافر بین‌المللی را به خود اختصاص داده است. این فرودگاه به مقاصد نجف، استانبول، دوحه و کابل پرواز داشته است.

 پس از این فرودگاه، به ترتیب دو فرودگاه شیراز با ۲۸۴ نشست و برخاست و تبریز با ۱۹۶  نشست و برخاست قرار گرفته‌اند. پروازهای خارجی در این ماه به ترتیب در فرودگاه‌های مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، لارستان، کرمانشاه، اهواز، بندرعباس، قشم، ارومیه، ساری، لامرد، یزد، اردبیل، بوشهر، کرمان، گرگان و آبادان انجام شده‌اند. گفتنی است اعداد مربوط به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در این آمار نیامده است. 

در این ماه فرودگاه آبادان با یک سورتی خارجی کم‌ترددترین فرودگاه بین‌المللی کشور بوده است. در مهر۱۴۰۰ حداقل۸۰ درصد نشست و برخاست‌های خارجی به ترتیب در  ۴ فرودگاه مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان انجام شده است.

در این ماه چهار مسیر مشهد-نجف، نجف-مشهد، استانبول-تبریز و تبریز-استانبول، به ترتیب ۴ مسیر پرتردد خارجی بوده‌اند و پس از آن نیز دو مسیر دوحه-شیراز و شیراز-دوحه قرار دارند.