شناسهٔ خبر: 101615 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان عنوان کرد:

اجرای سه طرح اصلاح وایمن سازی جاده ای جهت تایید نهایی، ه کمیسیون ایمنی راه‌های استان قم

خبر دبیرکمیته فنی کمیسیون مدیریت ایمنی حمل ونقل استان قم ازبررسی سه طرح پیشنهادی، اختصاص خط ویژه به تردد موتورسیکلت در کمربندی قم – کاشان، ایمن سا‌‌‌‏‌زی تقاطع کمربندی قم – اراک با محور جعفریه و اصلاح راه دسترسی روستای طایقان ( محور قم – نیزار ) درپنجمین جلسه این کمیته در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه وشهرسازی (استان قم)، درراستای ارتقا سطح ایمنی و کاهش حداکثری سوانح جاده ای، پنجمین کمیته فنی کمیسیون مدیریت ایمنی حمل ونقل استان قم درسال‌جاری، تشکیل جلسه داد .
معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم درتکمیل خبرفوق تصریح کرد: این جلسه با حضور غالب اعضای کمیته، شامل نمایندگانی از: پلیس راه، راهداری و حمل ونقل، شهرداری، راه وشهرسازی، اورژانس، هلال احمر، بنیاد مسکن، دفتر فنی استانداری، محیط زیست و پزشکی قانونی، درمحل سالن جلسات این اداره کل تشکیل شد .

حمید سالاری درادامه به طرح‌های مورد بررسی در این جلسه اشاره و افزود: طرح‌های اختصاص خط ویژه جهت تردد موتورسیکلت درکمربندی قم – کاشان، ایمن سازی تقاطع کمربندی قم – اراک با محور جعفریه، اصلاح راه دسترسی به روستای طایقان ( محور قم – نیزار )، از موارد موضوعه در پنجمین جلسه کمیته فنی کمیسیون مدیریت حمل و نقل استان قم بود که مورد مداقه قرار گرفت.

وی در توضیحی مجمل درخصوص پیشنهاد طرح اختصاص خط ویژه جهت تردد موتور سیکلت درکمربندی قم – کاشان، اظهار داشت : طی پروسه آماری ده ساله ای ( از سال ۹۰ تا ۱۳۹۹) شاهد وقوع ۳۳۶ فقره تصادفات موتورسیکلت درسطح راههای استان قم بوده ایم .

سالاری افزود: با توجه به جدول آماری ده ساله تصادفات موتورسیکلت درسطح راههای استان ، متاسفانه شاهد روندی سینوسی درسیر تصادفات به وقوع پیوسته بوده ایم .

دبیر کمیته فنی کمیسیون مدیریت ایمنی حمل ونقل استان قم بیشترین میزان تصادف موتورسیکلت طی ده ساله اخیر درسطح راههای استان را مربوط به کمربندی قم – کاشان دانست و یادآور شد : با وجود طرحهای متنوعی که درقالب اقدامات فیزیکی – فرهنگی که با اهدا کلاه ایمنی، نصب شبرنگ، برگزاری دوره های اموزشی، توزیع اقلام فرهنگی و ...همراه بوده، اما روند کاهش حوادث متعلق به این وسیله نقلیه متناسب با پیش بینی ها نبوده است .

حمید سالاری ضمن اشاره مجدد به آمار ده ساله حوادث موتورسیکلت درسطح راههای استان، بیشترین تعداد این تصادفات را متعلق به کمربندی قم – کاشان دانست و خاطر نشان ساخت: به همین منظور و با توجه به مهیا بودن زیرساخت عمرانی این محور ( عرض مناسب راه )،  نسبت به طرح پیشنهاد اختصاص خط ویژه تردد موتورسیکلت درکمربندی قم – کاشان اقدام ومقرر گردید: پس از بررسی و مطالعات میدانی بیشتر، جهت بررسی نهایی درکمیسیون ایمنی راههای استان قم مطرح ودرصورت تایید، اجرایی شود .

وی دیگر مصوبه پنجمین جلسه کمیته فنی  کمیسیون مدیریت ایمنی حمل ونقل استان قم را، طرح ایمن سازی تقاطع کمربندی قم – اراک با محور جعفریه  عنوان و افزود: دراین طرح مقرر شد ضمن امتداد دماغه تفکیکی  به میزان ۵۰ متر قبل از ورودی و خروجی های تقاطع، نسبت به نصب تابلوهای پیش آگاهی، خط کشی و نقوش، تعریض پل آبرو قبل از دماغه، نصب تجهیزات ایمنی و استقرار تابلو اطلاعاتی در رفوژ دماغه اقدام شود.

معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم یکی دیگر از مهمترین دستورات این جلسه را اصلاح راه دسترسی روستای طایقان ( واقع درمحور قم – نیزار ) اعلام و اظهار داشت : باتوجه به ارائه طرح اصلاح هندسی راههای دسترسی روستای طایقان توسط مشاور بنیاد مسکن، مقرر شد نسبت به نصب تابلوهای پیش آگاهی اقدام و در تمامی ورودی و خروجی های مربوطه، اقداماتی درراستای مدیرت سرعت لحاظ شود.

سالاری افزود: همچنین طرح هدایت آب‌های سطحی، عبور وسائط نقلیه با ارتفاع مناسب و امکان تردد عابرین درمحل زیرگذر مورد توجه قرار گیرد.
دبیر کمیته فنی کمیسیون مدیریت ایمنی حمل ونقل استان قم درخاتمه یادآور شد : مصوبات کمیته فنی جهت بررسی و تایید به کمیسون ایمنی راههای استان ارجاع، و درصورت نهایی شدن به دستگاههای مربوطه جهت اجرا واگذار می شود.