شناسهٔ خبر: 101856 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عملکرد سه ماه نخست دولت سیزدهم در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

بهره‌برداری و آغاز به ساخت ۱۷ مجتمع خدماتی رفاهی / بازسازی و مقاوم‌سازی ۱۲ دستگاه پل ‌عابر پياده

مجتمع خدماتی رفاهی و زائر سرای امام رضا(ع) - میرجاوه بهره‌برداری از هشت مجتمع خدماتی رفاهی و آغاز ساخت ۹ مجتمع دیگر از جمله اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سه‌ ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت را‌ه‌وشهرسازی با تدوین گزارشی به ارائه دستاوردهای خود در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف از جمله سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری، نظارت بر بهره‌برداری و امور آزادراه‌ها پرداخته است.

بر اساس این گزارش، در بخش مجتمع‌های خدماتی رفاهی در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم از هشت مجتمع خدماتی رفاهی بهره‌برداری شده است. همچنین در این بازه زمانی ساخت ۹ مجتمع خدماتی رفاهی آغاز و برای ۴۳ مجتمع نیز موافقت اصولی صادر شده است.

علاوه‌بر این عملکرد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش بازرگانی طی سه ماه نخست دولت سیزدهم نشان می‌دهد که ۱۲ دستگاه پل ‌عابر پياده بازسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند. همچنین در این مدت، چهار پايانه نگهداری و بهره‌برداری طرح خودگردان پاركينگ پايانه بار، هفت مورد نگهداری و بهره‌برداری از غرفه‌ها و كاربری‌های انتقالی خارج از پايانه بار و همچنین پنج مورد انجام امور خدماتی پایانه‌های مرزی واگذار شده است.

طبق این گزارش، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش امور آزادراه‌ها نسبت به تکمیل و توسعه راه‌اندازی دوباره سامانه جامع مدیریت آزادراه‌های کشور (FMS) اقدام کرده است. این امر با هدف بهبود نظارت‌های سازمان در خصوص بهره‌برداری آزادراه‌های دولتی و مشارکتی مرتبط انجام شده است.

همچنین قرارداد منعقده سرمایه‌گذاری راه‌اندازی سامانه دریافت عوارض الکترونیکی در آزادراه‌های کشور (آنی رو) و انعکاس موارد و مسایل موجود مرتبط با آزادراه‌های دولتی تحت تولیت سازمان به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور برای اقدام لازم تحلیل و بررسی شد.

یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این حوزه، اندیشیدن تمهیدات لازم برای راهداری زمستانی آزادراه‌های دولتی کشور و پیگیری موضوع آزادراه‌های مشارکتی کشور از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است.

ابلاغ و پیگیری موضوع انجام نظارت‌های فنی و تخصصی مستمر ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌های دارای آزادراه‌ها بر نگهداری و بهره‌برداری مطلوب آزادراه‌های مشارکتی کشور از شرکت آزادراهی بهره‌بردار در راستای ارائه سطح سرویس مطلوب به استفاده‌کنندگان آزادراهها و انعکاس مشکلات موجود به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور عملکرد دیگر این سازمان به‌شمار می‌رود.

ارائه پیشنهاد به وزارت متبوع و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در راستای اجرای ماده ۲۹ آیین‌نامه اجرایی قانون «احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع پولی و مالی کشور» اقدام دیگر این سازمان در این مدت به‌شمار می‌رود. بر این اساس، انتقال مسئولیت‌های نگهداری برخی آزادراههای مشارکتی کشور به طرف مشارکت که نگهداری آنها با اختصاص سهم ۱۵ درصد درآمد وصول عوارض، برعهده سازمان نهاده شده است. (آزادراه‌های زنجان- تبریز، قزوین- رشت، کنارگذر شمالی مشهد)