شناسهٔ خبر: 101921 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رییس دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست دانشگاه تربیت‌مدرس مطرح کرد؛

حضور بخش‌های خصوصی حمل‌ونقلی در نمایشگاه های حمل‌ونقل تقویت شود/ضرورت تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در بخش ترانزیت کالا

محمود صفارزاده رییس دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست دانشگاه تربیت‌مدرس برگزاری نمایشگاه‌های حمل‌و‌نقل را فرصتی برای حضور فعال بخش خصوصی در نمایشگاه و ارایه دانش نوین برشمرد و بر تقویت زیرساخت‌های حمل ونقلی در بخش ترانزیت کالا تاکید کرد.

محمود صفارزاده رئیس دانشکده عمران و محیط‌ زیست دانشگاه تربیت‌مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با ارائه نقطه‌نظرات خود در خصوص برگزاری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته به بیان اهمیت ایجاد و توسعه کریدورهای بین‌المللی و نقش آنها در توسعه کشور پرداخت.

رئیس دانشکده مهندسی عمران و محیط‌ زیست دانشگاه تربیت‌مدرس با اشاره به این مطلب که در ۴ دوره نمایشگاه‌های گذشته حضور یافته است، گفت: در چهار دوره گذشته غالب شرکت‌کنندگان را بخش‌های دولتی و وابسته به دولت تشکیل می‌دادند که عموما نیز به دلیل حضور کمرنگ بخش‌های خصوصی این نمایشگاه فاقد رقابت‌‌پذیری مناسب و بهره‌مندی از دانش نوین شرکت‌های مختلف در حوزه حمل و نقل بود که امیدواریم در این دوره از نمایشگاه این نواقص برطرف شده باشد.

صفارزاده تصریح کرد: امید است با بهبود شرایط کشور بخش خصوصی فعالیت چشمگیرتری در این دوره از نمایشگاه داشته باشد تا کارآیی و بهره‌وری نمایشگاه ارتقا یابد.

رییس دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست دانشگاه تربیت‌مدرس با یادآوری اینکه ایران به لحاظ موقعیت ژئوپلتیک در مسیر ترانزیتی شرق و غرب قرار دارد،ظرفیت‌های کشور را از نظر زیرساخت‌های حمل ونقلی قابل قبول برشمرد و گفت: تقویت زیرساخت‌های موجود در حوزه‌های هوایی، بندری، ریلی و جاده‌ای برای جابه‌جایی مسافر و کالا حائز اهمیت است. در بخش جابه‌جایی مسافر بیشتر توسعه ناوگان هوایی باید ملاک عمل باشد و در بخش جابه‌جایی کالا نیز تقویت زیرساخت‌های بندری، ریلی و جاده‌ای باید مدنظر باشد. 

تقویت و ارتقای ترانزیت کالا و رفع موانع موجود عالوه بر درآمدزایی،سبب ایجاد اشتغال و امنیت در کشور خواهد شد و ایران را در مسیر توسعه قرار می‌دهدصفارزاده ظرفیت فعلی کشور را در حوزه حمل و نقل بندری، جاده‌ای و ریلی در بخش ترانزیت کالا، مناسب برشمرد و افزود: تقویت و ارتقای ترانزیت کالا و رفع موانع موجود علاوه بر آنکه برای کشور درآمدزایی ایجاد می‌کند سبب اشتغال و ایجاد امنیت در کشور خواهد شد و کشور را در مسیر توسعه قرار می‌دهد.

وی بر تقویت ظرفیت‌های حمل و نقلی موجود در کشور تاکید کرد و توضیح داد: به عنوان نمونه ظرفیت‌های شبکه جاده‌ای کشور به اندازه‌ای هست که بتواند چند میلیون تن کالا را جابه جا کند. همچنین ظرفیت ریلی بالای ۳۰ درصد استفاده نمی‌شود و از تمامی ظرفیت بنادر کشور نیز استفاده نمی‌شود که همه اینها باید تقویت شود. برای این منظور باید یکسری کارهای نرم‌افزاری انجام بشود و موانع و گلوگاه‌ها برطرف شود. بدین‌معنا باید سرعت انتقال کالا افزایش یابد. همچنین باید برای ترانزیت کالا برای افرادی که در این حوزه فعالیت دارند و به ویژه در بخش ترانزیت بین‌المللی هستند مبادلات پول و دیگر مبادلات به راحتی انجام شود.

صفارزاده بر تقویت تعاملات بین‌المللی ایران با دیگر کشورها برای تقویت ترانزیت تاکید کرد و گفت: نوسازی و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی باید کارآمد باشد.

رییس دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس، تصریح کرد: ایران باید با اتخاذ سیاست سه‌جانبه مدیریتی در بخش‌های سیاسی،سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شرایطی را فراهم کند تا کالا از مسیر ترانزیتی ایران عبور کند و کشور به اهداف خود در زمینه توسعه اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها، اشتغال بیشتر و رونق اقتصادی دست یابد.