شناسهٔ خبر: 101949 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رایزنی برای تسهیل ترانزیت کالاهای ازبکستان از بندر چابهار در نشست سه جانبه ایران، هند و ازبکستان/ مسیر اقتصادی و با ثبات بندرچابهار برای لجستیک کالاهای آسیای میانه

جلسه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توسعه زیرساخت‌ها و روبناها در بندر شهید بهشتی و تجهیز این بندر به تجهیزات استراتژیک بندری و دریایی، عملیات تخلیه و بارگیری در بندر چابهار رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی در دومین نشست سه جانبه جمهوری اسلامی هند، جمهوری هند و ازبکستان که به صورت ویدئو کنفرانسی انجام شد، با بیان این مطلب گفت: جمهوری اسلامی ایران از رویکرد دولت ازبکستان برای استفاده از ظرفیت‌های بندری چابهار برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری این کشور در بندر شهید بهشتی استقبال می‌کند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، توسعه همکاری‌های همه جانبه با کشورهای همسایه است، تصریح کرد: با پیوستن ازبکستان به تفاهم نامه چابهار، در آینده‌ای نزدیک شاهد هموار شدن مسیر ترانزیت کالا بین هند، ایران و ازبکستان خواهیم بود.  صفایی اظهار داشت: طی چند سال گذشته و با اجرایی شدن تفاهم نامه چابهار، ترافیک بندری در بندر شهید بهشتی افزایش قابل توجهی داشته است و امیدوار هستیم با همکاری همه جانبه هند، ایران، افغانستان و ازبکستان و دیگر کشورهای آسیای میانه، فعالیت بندر چابهار بیش از پیش شود.

بندر چابهار؛ مسیری اقتصادی  تر و باثبات تر

سانجی برانجان؛ معاون وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند نیز در این نشست، گفت: توافقنامه چابهار بین ایران، هند و افغانستان راهکاری برای دسترسی افغانستان به آبهای آزاد و توسعه بندر چابهار در ایران بوده است. 

وی افزود: بندر چابهار؛ در سال‌های اخیر به هاب ترانزیت منطقه تبدیل شده و مسیری اقتصادی تر و با ثباتی را برای اتصال هند به کشورهای آسیای میانه ایجاد کرده است.

معاون وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند  خاطرنشان کرد: ما باید مکانیزمی ایجاد کنیم که امکان اتصال ازبکستان به چابهار برای ترانزیت کالا فراهم شود و از همین طریق دسترسی دیگر کشورهای آسیای میانه به چابهار نیز میسر شود.

نقش پررنگ بندر چابهار در تسهیل حمل و نقل و لجستیک بین کشورهای منطقه

عبدالصمد موئمنف؛ معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان نیز گفت: کشورهای هند، ایران و ازبکستان پیشینه تاریخی و فرهنگی مشترک زیادی دارند و تجارت بین سه کشور از گذشته در جریان بوده است. 

وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ازبکستان و هند در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، تاکید کرد: بندر چابهار می تواند نقش پررنگی در تسهیل حمل و نقل و لجستیک بین کشورهای منطقه داشته باشد. 

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی در ادامه از بازدید یک هیات ازبکستانی از بندر چابهار در آینده‌ای نزدیک خبر داد.