شناسهٔ خبر: 102081 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اسکاپ تاکید کرد:

فرا رسیدن زمان بازنگری در سیاست های کلان منطقه ای و جهانی حمل و نقل/ ضرورت تعهد مجدد به چندجانبه‌گرایی و همکاری جهانی و اجرای برنامه‌های تعریف‌شده / آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای حمایت و همکاری کامل با اسکاپ

دوازدهمین اجلاس گروه کاری همکاری های حمل و نقل بین ایران و روسیه معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در چهارمین اجلاس وزرای حمل و نقل اسکاپ با اشاره بر ضرورت هماهنگی بیشتر قوانین و مقررات گمرکی در نقاط مرزی بر لزوم بازنگری در سیاست های کلان منطقه ای و جهانی حمل و نقل تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرمحمود غفاری، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در چهارمین اجلاس وزرای حمل و نقل اسکاپ (ESCAP) که به شکل مجازی و از ۲۳ تا ۲۶ آذر برگزار می شود، با اشاره به این رویداد ارزشمند و امیدواری نسبت به اینکه بهترین تصمیم ها در این اجلاس برای آینده حمل و نقل اتخاذ شود، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران قویا بر نقش کلیدی که حمل و نقل می تواند در تسهیل تجارت، رونق اقتصادی و توسعه پایدار در کل جهان ایفا کند، صحه می گذارد.

وی ادامه داد: در همین زمینه جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که توسعه زیرساخت های حمل و نقل در منطقه آسیا – اقیانوسیه نامتوازن است. کمبود اتصالات حمل و نقل در برخی مناطق، سرمایه گذاری ناکافی در زیرساخت ها و ضعف ارتباطات و اتصالات حمل و نقل مشهود است. در این رابطه و برای مقابله موثر با این چالش ها، هماهنگی بیشتر قوانین و مقررات گمرکی در نقاط مرزی یک ضرورت است.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه متاسفانه متاسفانه سالانه هزاران نفر در تصادفات جاده ای قربانی می شوند، تصریح کرد: منطقه آسیا - اقیانوسیه از پتانسیل های ویژه و منابع معدنی، نیروی کار و ظرفیت های فراوان در انرزی، و فرصت های برجسته در حمل و نقل و اتصالات برخوردار است؛ که در صورت بهرمندی مشترک، همگرا و اثربخش از آن ها، توسعه رفاه عمومی و تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه را به ارمغان خواهد آمد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد اکنون زمان بازنگری در سیاست های کلان منطقه ای و جهانی حمل و نقل و تسریع در اصلاحات و اجرای فوری تصمیمات اتخاذ شده فرا رسیده است.

غفاری گفت: ایران کشوری پهناور است و به تبع موقعیت جغرافیایی ویژه و زیرساخت های زمینی و دریایی نسبتاً مطلوبش برای رونق ترانزیت منطقه ای ظرفیتهای متعددی فراهم می کند.

وی افزود: در دو سال گذشته، وزارت راه و شهرسازی در سرمایه گذاری و اجرای پروژه های گوناگون مطالعاتی و عملیاتی حمل و نقل اهتمام ورزیده  که از جمله آن ها می توان به انجام رساندن مطالعات "بهنگام سازی طرح جامع حمل و نقل و لجستیک کشور"،  راه اندازی پل دوم مرزی سرخس با همکاری ایران و ترکمنستان که که جریانات حمل و نقلی را تسهیل می کند، تکمیل دو مسیر ریلی، در اتصال ایران به افغانستان از طریق تکمیل قطعه خواف-هرات و نیز اتصال ایران به آذربایجان از طریق ایجاد اتصال ریلی بین دو آستارا در دو کشور، که حلقه های گم شده در کریدور شرقی-غربی و کریدور شمال – جنوب را تکمیل می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همچنین در زمان همهگیری کووید-۱۹، داکت های ضدعفونی کننده واگن های راه آهن توسط راه آهن ایران در مرز سرخس با  ترکمنستان نصب شد که منجر به از سرگیری مبادلات حمل و نقلی در کوتاه زمان شد. در همین زمینه جمهوری اسلامی ایران گام های متعددی برای ارتقای ایمنی جاده ای برداشته است، که از اهم آن می توان به همکاری های وزارت راه و شهرسازی ایران با سازمان جهانی بهداشت و ESCAP اشاره کرد. در همین خصوص جمهوری اسلامی ایران یک یادداشت تفاهم سه جانبه بین ایران، ترکمنستان و قزاقستان با هدف "تجاری سازی کریدور KTI "  امضا کرده است و نهایتاً راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ماه می ۲۰۲۱ پیش نویس یک ضمیمه جدید برای TAR را به دبیرخانه ESCAP پیشنهاد داد که اصل کلی تبادل الکترونیکی داده ها را بین راه آهن ها و نیز راه-آهن با آژانس های کنترلی در طول شبکه ریلی آسیا (TAR) پوشش می دهد. همه این تلاش ها مستمراً در کمیته های تخصصی ذیربط به دبیرخانه ESCAP در حال ارائه است.

معاون برنامه ریزی و مدیریت برنامه وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: شاید به خاطر چالش‌های اساسی و بنیادی زیست‌محیطی، فقر و نابرابری، و اثرات مخرب همه‌گیری کووید-۱۹، تعهد مجدد به چندجانبه‌گرایی و همکاری جهانی و اجرای برنامه‌های تعریف‌شده ما ضروری است. این کنفرانس برنامه عملیاتی حمل و نقل برای سال های ۲۰۲۲-۲۰۲۶ را تصویب خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای حمایت و همکاری کامل با اسکاپ در این زمینه را دارد. در همین راستا امیدواریم که دستاوردهای این کنفرانس به آینده ای با فرصت های برابر توسعه، صلح و رفاه برای جهان منجر شود.