شناسهٔ خبر: 102092 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

انعقاد قرارداد خرید تضمینی راهی برای خودکفایی/ افزایش سفارش داخل در تولیدات ریلی، جاده ای و هوایی رویکرد دولت سیزدهم

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: انعقاد قرارداد خرید تضمینی قطعات با شرکت های دانش بنیان منجر به استفاده حداکثری از توان تولید داخل و رسیدن به خودکفایی می شود.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ستاد پنجمین نمایشگاه حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته با تاکید بر استفاده وزارت راه و شهرسازی بر تولید داخل اظهار کرد: سمت و سوی تولید داخل روبه پیشرفت است و این نمایشگاه نشان می دهد که در ساخت قطعات داخل در کلیه محصولات مربوط به حوزه حمل و نقل روبه توسعه و پیشرفت می رویم.

وی با اشاره به راهکارهای خودکفایی در حوزه حمل ریلی افزود: برای تحقق خودکفایی، تولید داخل بر مبنای سفارش داخل باید صورت گیرد.

شاکری ادامه داد: اگر موضوع خرید تولیدات داخل توسط شرکت ها و نهادهای دولتی به خوبی خودش را نشان بدهد، بهای تمام شده قطعات داخلی کاهش، کیفیت افزایش و رقابت ایجاد می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تولید داخلی بر مبنای سفارش داخل افزایش می یابد، بیان کرد: اگر تمایل بر آن باشد که بخشی از قطعات از طریق خارج وارد شود و بصورت انبوه مشتری داخل ایجاد نشود، تجربه به ما نشان می دهد که تولید داخل در یک سطح باقی می ماند و جلوتر نمی رود.

به گفته وی، از لحاظ فناوری و تکنولوژی، نیروی کار ماهر و ماشین آلات مورد نیاز ۶۰ تا ۷۰ درصد امکانات برای دستیابی به خودکفایی وجود دارد و براساس رویکرد دولت سیزدهم، سفارش داخل در تولیدات ریلی، جاده ای و هوایی افزایش می یابد.

شاکری ادامه داد: برخی از قطعات بویژه قطعات متحرک اصلی منجر به افزایش قیمت تمام شده تولید داخل می شود که در مقایسه با مشابه خارجی صرفه اقتصادی ندارد که با این وجود نه تنها بازار داخل باید از کالاهای تولیدی مملو باشد بلکه باید به صادرات هم توجه جدی شود.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه توانایی و پتانسیل تولید داخل وجود دارد، بیان کرد: انعقاد قرارداد بلندمدت با کارخانجات تولیدی و حمایت های لازم منجر به راه اندازی خطوط تولید می شود چرا که توانایی و پتانسیل در داخل وجود دارد.

وی با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان بر خودکفایی حوزه حمل و نقل گفت: به شرکت های دانش بنیان باید قطعاتی که تولید داخلی آنها با مشکلاتی روبروست، سفارش داده شود و به عبارت دیگر قرارداد خرید تضمینی با شرکت های دانش بنیان منعقد شود تا بتوان از ظرفیت و پتانسیل آنها استفاده کرد.

عضو کمیسیون عمران در پایان گفت: با وجود آنکه هزینه تولید برخی قطعات واگن بالاست، لذا شرکت های دانش بنیان باید از بازار خرید اطمینان خاطر داشته باشند که انعقاد قرارداد منجر به تشدید فعالیت این شرکت ها می شود و همواره نهادهای نظارتی از جمله مجلس هم باید ورود کند تا مشابه کالاهای تولید داخل وارد نشود.

لازم به ذکر است که نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ آذرماه به مناسبت هفته حمل و نقل در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود.