شناسهٔ خبر: 102122 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دیدگاه؛

تقویت ظرفیت ها، با مدیریت راهبردی و جهادی شهید سلیمانی

جلسه شورای مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی امین کیانی - سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

اهتمام به اثرگذاری و تصمیم‌گیری‌های مدیران عالی در سطوح مختلف جامعه و هم راستایی سبک مدیریتی مسئولان با راهبردهای اصلی کشور، ضرورتی انکار ناپذیر است. در این زمینه جمهوری اسلامی ایران متناسب با راهبردهای خود، سبک نوینی از حکمرانی و به تبع آن الگوی مدیریتی را در سطح عالی ارائه داد. اصلاح و تغییر در طرز تفکر و تصمصم گیری، برخورداری از راهبرد مناسب و تصحیح سبک مدیریتی با توجه به شرایط حاکم و تعمیق نگاه، می تواند بخش زیادی از خلاء های احتمالی موجود را مرتفع کند و آن غیر ممکن نیست. در این بین بررسی نظرات و جمع بندی آن در دستیابی به اهداف و آمال و رسیدن به اوج، نقطه عطفی است به اعتماد و ترغیب به مشارکت همه گروه ها در کسب وجهه و جایگاه داخلی و بین المللی.

یکی از مدیران شاخص و استراتژیست که با قدرت توانست علاوه بر کسب محبوبیت در عملکرد شغلی خود توفیق کم نظیری در ایجاد هارمونی در سلایق مختلف جامعه داشته باشد، سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بود. توسل به الگوهایی عمیق و در دسترس همانند این شهید بزرگوار فی الواقع نسخه ای شفا بخش برای وضعیت مدیریت کلان کشور و در نهایت تمدن نوین اسلامی است. شهید سلیمانی از جمله مدیرانی بودند که علاوه بر الگو برای بسیاری در سطوح مختلف، دارای شاخصه های فراوانی بود که نشانگر توانمندی ایشان درعرصه های مختلف و کسب توفیق در ماموریت های ابلاغی محسوب می‌شد . از شاخصه های اثرگذار ایشان تخصص و خستکی ناپذیری بود که در کنار شاخص ارزشمند شهادت، از ایشان فردی علاقه مند به کار و تلاش برای حل مشکلات کشور و تحول خواه ساخته بود تا تنها در یک زمینه خاص و تک بعدی عمل نکند.

مدیریت و راهبرد شهید سلیمانی تولید قدرت بود زیرا مبحث مورد نیاز و اساسی کشور در شرایط کنونی و علی رغم پیشرفت های قابل توجه در بسیاری از حوزه ها، در برخی زمینه ها بوده است. علی الخصوص در توسعه اقتصادی با توجه به شرایط حاکم و میزان رشد آن در مقایسه با پیشرفت در دیگر حوزه ها و رفع شکاف موجود. سردار شهید سلیمانی از جمله افرادی بودند که به نقش مدیریت و خودباوری در رسیدن به اهداف عالی، اعتقادی راسخ داشته و الگو برداری از شیوه مدیریت ایشان می تواند علاوه بر امور میدانی، حوزه هایی همانند اقتصاد، فرهنگ، دیپلماسی را تحت الشعاع و دچار تحول اساسی کند .

جامعیت شخصیتی سردار سلیمانی باعث شده بسیاری ایشان را صرفا یک نابغه نظامی قلمداد نکنند که البته در نبوغ ایشان تردیدی نیست و آثار آن هم در دوران دفاع مقدس و نیز مسئولیت ایشان در جبهه مقاومت به خوبی گویای این واقعیت است. اما مساله بسیار مهم جامع الاطراف بودن منزلت ایشان است . از راهبردهایی که صرفا به نام شهید سلیمانی ثبت شد، شناسایی هوشمند ارتباطات، تشخیص و درک عمیق آن بود . آن شهید با درک این موضوع در حیطه ماموریت خودو بعضا " اجرای عملیات بر اساس مختصات مرتبط، نگاه ویژه ای به بازخورد آن داشتند. سلیمانی مدیری جهادی با ویژگی های معنوی، رضایت الهی، انعطاف پذیری و نوگرایی ظهور می‌یابد .

بسیاری از یافته های پژوهشی حاکی از این موضوع است که روحیه ایثارگری، کار و تلاش مضاعف مسئولیت پذیری، وجدان کاری، شجاعت و قاطعیت در امور، خودباوری،  خود را از جنس مردم دانستن، قناعت، ساده زیستی و حسن خلق از جمله مبانی و مولفه های مدیریت جهادی مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی است. رویکرد ویژه ای در مکتب مدیریتی این شهید است که نتیجه عملی آن شکل گیری مقاومت فعال در برابر تهدیدات است. مقاومتی که با کاربست سیاست پیش دستانه و بهره گیری از ظرفیت های مدیریت جهادی همراه با کنترل تهدیدات احتمالی، موجب بروز فرصت و از انفعال در مقابل دشمنان جلوگیری خواهد کرد .با این حال پیاده سازی این الگو نیازمند فرآیندی سه مرحله ای است که شامل استحکام بخشی ساخت داخلی، مدیریت مخاطرات و ظرفیت سازی با هدف تبدیل تهدید به فرصت که در نهایت منجر به عدالت اقتصادی، استقلال اقتصادی و پویایی اقتصادی خواهد شد.

برچسب‌ها: