شناسهٔ خبر: 102181 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

دولت سیزدهم توجه جدی به حوزه حمل و نقل دارد/ استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از نقاط قوت حوزه عمران و توسعه است

ریل عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط تحریم در نظام اقتصادی بویژه حوزه عمرانی و حمل و نقل، دستیابی به خودکفایی بعید به نظر می‌رسد.

علی آذری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ستاد خبری نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به راهکارهای خودکفایی در حوزه ریلی و هوایی اظهار کرد: با توجه به آنکه در حوزه تحریم ها، نظام اقتصادی بویژه حوزه عمرانی و حمل و نقل تحت‌تاثیر است، از این رو دستیابی به خودکفایی قطعا آسان نخواهد بود. هرچند درحوزه‌های مختلف ریلی یا هوایی باید تلاش کنیم تا به وضعیت مناسبی دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه ناوگان حمل و نقل هوایی قدیمی است، افزود: ابتدا در حوزه اقتصاد به صورت کلی باید به خودکفایی و قوت اقتصادی رسید تا بتوانیم حوزه و نقل به وضعیت مناسبی دست یابیم.

آذری ادامه داد: در دولت سیزدهم توجه جدی به حوزه حمل و نقل است چرا که بی‌تردید نظام توسعه‌ای کشور لازمه توسعه حمل و نقل در حوزه‌های مختلف جاده‌ای، ریلی و هوایی است.

به گفته وی، در حال حاضر وضعیت بودجه در حال بررسی است و اخیرا در کمسیون عمران وزیر نفت آمده بود و هم‌اکنون پیگیر هستیم که ابتدا تامبن مالی، بودجه و لازمه و ملزومات توسعه حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای باید انجام شود تا به خودکفایی برسیم. 

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای دستیابی به خودکفایی ریلی و هوایی بیان کرد: یکی از حوزه‌هایی که می توان روی آن حساب باز کرد، شرکت‌های دانش بنیان هستند، زیرا واقعیت آن است که با یک نظام اداری پیچیده روبرو هستیم که این امر موجب شده در برخی جاها دست‌انداز و در برخی جاها حصار ایجاد شود که نمی‌گذارد شرکت‌های دانش‌بنیان عملگرا پای کار باشند. در حالیکه استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از نقاط قوت حوزه عمران و توسعه است که شاید نیازی به بحث‌های خاص دیگر نباشد.

آذری ادامه داد: بنده معتقدم که صندوق‌های حمل و نقل یا موارد مشابه اگر در کمیسیون عمران با حضور کارشناس‌های مربوط کارشناسی شود، در تمامی حوزه ریلی می‌تواند راهگشا باشد.

عضو کمیسیون عمران درباره عملکرد ۳ ماه اخیر وزارتخانه گفت: با تعامل وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی در خصوص قیر مشکل مرتفع شد که با این وجود عملکرد وزارتخانه متعارف است و زیبنده نیست که در حوزه جاده‌ای روستایی به رغم گذشت ۴۰ سال از انقلاب خیلی از روستاها وضعیت جاده ای خاکی و نامناسب دارند که علاوه بر سختی تردد، توسعه روستا هم سخت کرده است.

 وی با اشاره به اینکه توسعه کشور با گسترش روستاها همراه است، تصریح کرد: در این حوزه باید قوی‌تر وارد شویم و هم‌اکنون پیگیر هستیم که با حل مشکل در بحث قیر، وضعیت جاده‌ای و روستایی خوبی داشته باشیم.

نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ آذرماه به مناسبت هفته حمل و نقل در مصلای امام‌خمینی (ره) برگزار می‌شود.