شناسهٔ خبر: 10219 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جزئيات جلسه هم اندیشی طرح انتقال پایتخت/ رحيم صفوی: مخالف انتقال پایتختم/ آخوندی: در حال مطالعه دو طرح هستيم/ هاشمی: وضع نبايد از اين بدتر شود

نمای عمومی تهران جلسه هم اندیشی درباره مطالعات امکان سنجی انتقال پایتخت با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، در این جلسه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سیدحسین هاشمی استاندار تهران، مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، سردار سیدیحیی صفوی مشاور مقام معظم رهبری، مصطفی چمران رییس شورای شهر تهران، امیر خجسته رییس کمیسیون شوراهای مجلس و تعدادی از اساتید دانشگاه تهران حضور داشتند.

در ادامه این جلسه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به عنوان دبیر جلسه گفت: بحث تهران مدت هاست که در دستور کار دولت قرار گرفته است و پس از انقلاب در شورای نظارت بر گسترش تهران مطرح و از سال ۶۸ بحث انتقال پایتخت مطرح بوده است.

وی ادامه داد: در سنوات اخیر تهران در وضعیت نامناسبی قرار گرفته است و بحث حرکت در این شهر دچار مشکلات بنیادی است. قابلیت زندگی از لحاظ زیست محیطی، اقتصادی و حاشیه ای با گرفتاری های جدی مطرح بوده است.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: این شهر با نحوه ای که مدیریت می شود موجب شده است که ظرفیت سکونت پذیری آن هم در خود شهر و هم در پیرامون آن افزایش داشته باشد.

آخوندي یادآور شد: فروش تراکم باعث گسترش ظرفیت پذیری آن شده و شهرهای قارچ گونه پیرامون آن روییده شود.

وي با بیان اینکه برای انتقال پایتخت دو مطالعه در وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است گفت: یکی ساماندهی و ارتقای زندگی در منطقه شهری تهران و دومی امکان سنجی انتقال پایتخت است.

در ادامه این نشست سردار سیدیحیی صفوی مشاور مقام معظم رهبری درخصوص انتقال پایتخت گفت: مشکل تهران مشکل بزرگ دولت هاست و الان هم نداشتن هیچگونه برنامه و سیاستی تهران را به سمت بحران و خطر جدی پیش می برد.

وی ادامه داد: من پیشنهاد می کنم برای تهرانی قابل زیست و رفاه، آسایش و امنیت که بتواند نقش ملی و بین المللی را ایفا کند یک قدرت تصمیم گیری و عزم ملی در صف عالی ترین مقامات کشور لازم است.

وی با بیان اینکه من مخالف انتقال پایتخت هستم ادامه داد: برای ساماندهی و تمرکززدایی باید یک عزم ملی در سطح مقامات عالی کشور صورت بگیرد چرا که بحث کلانشهرها، بحث دولت هاست.

وی ادامه داد: دومین نیاز برای انتقال پایتخت داشتن یک طرح جامع راهبردی است.

وی همچنین گفت: انتقال پایتخت نیازمند چندهزار میلیارد ریال برای ساماندهی و جاپیدا کردن و همچنین نیازمند زمان کافی است.

وی همچنین در ادامه گفت: از نظر من انتقال پایتخت نیازمند آموزش و فرهنگ سازی در سطح عموم مردم نه تنها تهران بلکه برای کل کشور چرا که ما با مشکل آموزشی و فرهنگی روبرو هستیم.

در ادامه این جلسه سیدمهدی هاشمی نماینده مردم تهران درخصوص انتقال پایتخت گفت: ما باید وضع موجود را در پایتخت حفظ کنیم یعنی وضع بدتر از این که هست نشود. 

وی ادامه داد: بهبود اضطراری را در دستور کار خود قرار دهیم زیرا در ایران ۹۰ درصد از سکونتگاه ها در معرض بلایای طبیعی است که در تهران خیلی بیشتر است.

در ادامه این جلسه تعدادی از اساتید دانشگاه تهران به نقطه نظرات خود درخصوص انتقال پایتخت پرداختند./

برچسب‌ها:

نظر شما