شناسهٔ خبر: 102214 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

یک کارشناس حوزه امور وسائط نقليه ریلی:

نگاه تحول گرا و دانش بنیان راهگشا در بهبود خدمات حمل‌و‌نقل/ ارز آوری و ایجاد اشتغال پایدار مهمترین خصیصه حمل‌و‌نقل

ریل گذاری زاهدان به چابهار  یک کارشناس حوزه امور وسائط نقليه ریلی با اشاره به اهمیت بالابردن هزینه کشور‌های تحریم کننده و نگاه به توانمند‌سازی داخلی گفت: ارز‌آوری و ایجاد اشتغال پایدار مهمترین خصیصه حمل‌و‌نقل و نگاه تحول‌گرا و دانش بنیان راهگشا در حوزه  بهبود شرایط حمل و نقل است. 

غلامرضا مقیمی، کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی در گفت و گو با ستاد خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی و به نمایش در آوردن توانمندی شرکت‌ها، دیدار متخصصین و آشنا شدن آن‌ها با یکدیگر گفت: گام اولی که می‌تواند تحقق شعار پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، یعنی «توسعه زیرساخت‌ها، نوسازی ناوگان و حمل‌ونقل کارآمد» را ملموس کند ارائه مطلوب و تخصصی یافته‌ها و داشته‌های شرکت‌های مشارکت کننده در این نمایشگاه است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های شرکت‌ها عمدتا تا قبل از بروز کرونا یک‌ساله بود اما با وقفه‌ای که ایجاد شد، موجودی شرکت‌ها را سه‌ساله کرده است و این یعنی موارد قابل ارائه بیشتر و توانمندی‌های برجسته‌تر و همچنین تولیدات متعددی را در پنجمین نمایشگاه شاهد خواهیم بود که به طور حتم با وجود سرعت پیشرفتی که وجود دارد، این موارد به روز، کارآمد و راهگشا خواهند بود.

این کارشناس حوزه امور وسائط نقلیه ریلی عنوان کرد: موردی که باید به آن توجه کرد بحث بروز مشکلات مالی به جهت بروز بیماری کرونا برای شرکت‌هاست که ممکن است تاثیر در روند نمایشگاه ایجاد کند که اگر شرایطی برای رفع این مشکلات اندیشیده شود، می‌تواند برآیند مطلوب را در ادامه برای مشارکت‌کنندگان این نمایشگاه داشته باشد و همچنین پویایی و رونق بخشی به صنعت حمل‌ونقل کارشناسان و متخصصین را به سمت خود جذب و انتقال دانش و گردش آن به خوبی رخ خواهد داد.

مقیمی گفت: مهم‌ترین بحثی که اثر بالایی در حوزه حمل‌ونقل دارد، خودباوری است، پتانسیل‌های بالقوه خوبی داریم که باید باور مدیران و مسئولان متحرک‌تر شود. توانمندی‌های داخلی و هدفگذاری و حمایت مدیران مکمل هم هستند و می‌تواند وضعیت رو به بهبود را رشد دهد که البته دولت جدید هم در حوزه خودباوری نگاه ویژه‌ای را دنبال می‌کند و این مهم بسیار ارزنده و موثر واقع خواهد شد.

وی با اشاره به این نکته که توجه به مطالعه و طراحی باید در تمام سطوح دولتی و متولی در صنعت حمل‌ونقل و… نهادینه شده و در راس امور قرار بگیرد، تصریح کرد: با حرکت در مسیر مطالعه و طراحی و انتقال دانش از دوباره کاری و اتلاف نیروها جلوگیری می‌شود، اگر بحث مطالعه و طراحی، بهره‌گیری از جوانان، بومی‌سازی و افزایش هزینه برای تحریم‌کنندگان مورد توجه قرار بگیرد، به جهت موقعیت ژئوپولیتیک و منطقه‌ای که داریم بهترین شرایط را در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت می‌توانیم، فراهم کنیم.

این کارشناس حوزه امور وسائط نقلیه ریلی متذکر شد: دولت‌های متخاصم و تحریم کننده اگر برایشان افزایش هزینه ایجاد شود، با توجه به نگاه اقتصادی که دارند در اقداماتشان عقب نشینی خواهند کرد. یکی از مواردی که وجود دارد بحث خط اتصال ریلی چین به اروپا از شمال دریای خزر است که با فراهم کردن شرایط می‌توانیم مسیر را کوتاه کنیم و بهره لازم را از این موقعیت به نحو مطلوب ببریم. البته گره‌ها و گپ‌هایی در حمل‌ونقل داریم که باید رفع شود و وجود بنادر کشور نیز راهگشا در رفع این کمبودها خواهد بود.

مقیمی با تاکید بر این موضوع که امروزه در خصوص حمل‌ونقل ریلی متوسط سیر واگن‌ها بسیار پایین است، گفت: متوسط سیر ۳۰۰کیلومتر بود که امروز به کمتر از نصف این میزان رسیده است، زیر ساخت را داریم اما در حوزه حمل مشکلات و کمبود وجود دارد که با نگاه مدیریتی جدید و تحول‌گرا می‌توانیم ارائه خدمات مطلوب و سریع داشته باشیم که جذب‌کننده خواهد بود. کشور ما با توجه به ظرفیت بالایی که در حمل‌ونقل ترکیبی دارد، می‌تواند از این مهم بهره‌مند شود.  این مهم نه تنها خواب واگن‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه موجب رونق حمل‌ونقل ریلی، بهبود اشتغال و رونق اقتصادی مضاعف در این حوزه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: حمل‌ونقل ریلی پاکترین و ارزان قیمت‌ترین نوع حمل‌ونقل است که هم دوستدار محیط زیست بوده و هم کاهش تلفات جاده‌ای و مصرف فزاینده سوخت فسیلی را در پی دارد. البته توسعه زیرساختی و کارآمد کردن حمل‌ونقل ریلی هزینه دارد اما با تلاش دولت مشکلات رفع می‌شود و راندمان کاری بالا می‌رود. ارزآوری رونق پیدا کرده و هزینه‌های دولت نیز در بحث حمل‌ونقل جاده کاهش پیدا می‌کند. این را باید مد نظر قرار داد که حمل‌ونقل ریلی یک هفتم حمل‌ونقل جاده‌ای هزینه‌بر است.

این کارشناس حوزه امور وسائط نقلیه ریلی در پایان اظهار داشت: دوری از برخوردهای سلیقه‌ای موجب چابکی صنعت حمل‌ونقل می‌شود، به دلیل دولتی بودن بسیاری از خدمات برای پرسنل تفاوت وجود ندارد که باید انگیزه‌ای ایجاد شود تا این تفکرات تغییر کند، متغیرها در مشارکت هر چه بیشتر شرکت‌های خصوصی می‌تواند اثر بخش باشد و راندمان کاری را بهبود بخشد. در دوره‌ای قرار داریم که تنها نگاه تحول‌گرا و دانش بنیان راهگشا و موثر خواهد بود.