شناسهٔ خبر: 10225 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بت‌شکن در شورای برنامه ریزی مسکن و شهرسازی:

شرایط انتشار اوراق صکوک ارزی در برنامه ششم توسعه فراهم شود/ دولت از ریسک تسعیر ارز برای تبدیل اوراق ارزی به ریال حمایت کند

محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه باید بندی در برنامه ششم درباره چگونگی تقویت نهادهای مالی توسعه‌ای به ویژه بانک‌های توسعه‌ای با تعیین روش‌های شیوه تجیهز منابع و ابزارهای تامین مالی و تعیین مقررات نظارتی تبیین کرد، گفت: در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه اشاره شده که بانک‌ها و سازمان‌ها می‌توانند به انتشار اوراق صکوک ارزی مبادرت کنند و این موضوع می‌تواند در قانون برنامه ششم توسعه نیز احصاء شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد هاشم بت‌شکن در شورای برنامه‌ریزی مسکن و شهرسازی که در چارچوب ساختار تدوین برنامه ششم برگزار شد، اظهار کرد: یکی از فرازهای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه برنامه ششم توسعه تحت عنوان بخش مالی، گسترش و تعمیق نظام جامع تامین مالی و ابزارهای آن با تاکید خاص بر افزایش سهم بازار سرمایه است. از این رو زمانی می‌توانیم بگوییم نظام جامع تامین مالی در بخش مسکن داریم که سه ظرفیت‌سازی نهادی، ابزاری و بازاری داشته باشیم. اگر بتوانیم همه این ظرفیت‌های را ایجاد کنیم و در برنامه ششم توسعه احکام تاسیس برای‌ آنها داشته باشیم قطعا در توسعه نظام تامین مالی موثر است.

وی افزود: در برنامه پنجم توسعه به دلیل اینکه نگرانی برای تضمین سپرده‌ها داشتیم نهادی با عنوان نهاد تضمین سپرده‌ها ایجاد شد و به اعتبار و سیاق این نهاد، تاسیس «نهاد تضمین تسهیلات رهنی» که یکی از مهمترین نهادهای بازار اولیه و ثانویه‌ رهن است را می‌توان در برنامه ششم توسعه پیشنهاد کرد.

بت شکن گفت: اگر برنامه‌های مختلف پنج ساله‌ بعد از انقلاب را مرور کنیم. یکی از فرازهای سیاست‌های حمایت از تولید مجمع تشخیص مصلحت نظام تحت عنوان «حمایت و تقویت نهادهای مالی توسعه‌ای» است که در همین فراز در بند ۲۲ سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای تدوین برنامه ششم توسعه گنجانده شده اما این حمایت شکل اجرایی به خود نگرفته است.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: باید بندی در برنامه ششم درباره چگونگی تقویت نهادهای مالی توسعه‌ای به ویژه بانک‌های توسعه‌ای با تعیین روش‌های شیوه تجیهز منابع و ابزارهای تامین مالی و تعیین مقررات نظارتی تبیین کرد. در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه اشاره شده بود که بانک‌ها و سازمان‌ها می‌توانند به انتشار اوراق صکوک ارزی مبادرت کنند و این موضوع می‌تواند در قانون برنامه ششم توسعه نیز احصاء شود.

وی با بیان اینکه در انتشار این اوراق دو موضوع اصلی باید مدنظر باشد گفت: نکته اول این‌که نرخ این اوراق باید مشخص باشد و نکته دوم اینکه اوراق ارزی برای کسانی که کاربری ارزی ندارند باید تبدیل به ریال شود که اگر دولت در برنامه ششم توسعه ریسک  تسعیر ارز را تضمین کند شرایط خوبی برای جذب منابع خارجی فراهم می‌شود. /

نظر شما