شناسهٔ خبر: 102270 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی:

ساخت ۶۱ هزار و ۱۲۷ واحد مسکونی در طرح نهضت ملی‌ مسکن مرکزی هدف‌گذاری شد

نشست خبری. مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: سهمیه استان مرکزی در طرح نهضت ملی مسکن، ساخت ۶۱ هزار و ۱۲۷ واحد برای مدت چهار سال است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهر سازی (استان مرکزی)، احمدمرزبان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان مرکزی افزود: از این تعداد ۴۲ هزار و ۱۲۷ واحد، سهمیه شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که سهمیه سال نخست این طرح در استان مرکزی، ساخت ۱۷ هزار و ۳۵۰ واحد است و تعداد ۱۹ هزار واحد سهمیه شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران لحاظ شد.

وی تاکید کرد: از زمان ابلاغ این طرح، شناسایی اراضی کلید خورده و اکنون ۴۵۲ هکتار اراضی با قابلیت مسکونی و یا تغییر کاربری و الحاق به محدوده به استعداد ساخت ۲۹ هزار واحد شناسایی شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار داشت: در طرح نهضت ملی مسکن، زنان سرپرست خانوار بالای ۳۵ سال، افراد نخبه و معلولان جسمی و حرکتی و مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص نیز می‌توانند بهره‌مند شوند و باید اذعان داشت که ثبت نام برای سایر افراد مجرد در شورای مسکن مطرح و با کلیات آن موافقت شده و در خصوص جزئیات این طرح نیاز است اقدامات کارشناسی از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام شود.

مرزبان در خصوص طرح اقدام ملی مسکن نیز بیان داشت: در این طرح سهمیه ابلاغی استان مرکزی، ساخت  ۲۱ هزار و ۲۹۰ واحد بود که از این تعداد ۱۲ هزار و ۴۰۰ واحد سهم شهرهای جدید امیرکبیر ومهاجران و هشت هزار و ۸۹۰ واحد سهم شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر است

وی ادامه داد: متولی ساخت مسکن در شهرهای بیش و کمتر از  ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که برای هفت هزار و ۴۹۹ واحد تامین زمین شده و عملیات ساخت آن کلید خورده است که ساخت یک هزار واحد نیز برای نیروهای مسلح و ۳۸۰ واحد پروژه مشارکتی ابلاغی در طرح اقدام ملی مسکن پیش بینی شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی توضیح داد: سهمیه طرح اقدام ملی در شهر اراک، چهار هزار و ۷۱۴ واحد بوده که ۹ هزار و ۸۶۵ نفر ثبت نام و هفت هزار و ۷۰۳ نفر واجد شرایط بودند که در مجموع برای یک هزار و ۸۸۱ واحد، از سوی متقاضیان وجه واریز شده است

مرزبان تصریح کرد: با توجه به تقاضای بالای شهروندان اراک، با همراهی مسئولان استانی و نمایندگان مجلس تدابیری اندیشیده شد که امکان خانه دار شدن شهروندان اراکی نیز فراهم شود که در این راستا زمین ۲۴ هکتاری با عنوان شهرک سردار شهید سلیمانی با ظرفیت ساخت یک هزار و ۳۲۰ واحد و همچنین ساخت ۶۰۰ واحد نیز در کوی کوثر با کارگزاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب این طرح گنجانده شد.

وی در خصوص سهمیه ابلاغی طرح اقدام ملی به تفکیک شهرستان‌ها نیز گفت: سهمیه شهرستان ساوه در این طرح یک هزار و ۶۲۵ واحد بوده که در این راستا پنج هزار و ۲۲۸ نفر ثبت نام و یک هزار و ۸۴۸ واحد واریز وجه صورت گرفته که برای تمامی این متقاضیان واجد شرایط در کوی علوی، فجر و شهید بهشتی زمین تامین شده و در حال ساخت است و زمین برای ساخت ۴۲ واحد برای افراد تحت پوشش کمیته امداد نیز پیش بینی شده که در مجموع در شهرستان ساوه عملیات ساخت ۲ هزار واحد مسکونی کلید خورده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی افزود: سهمیه ابلاغی شهر غرق آباد ۴۰ نفر بوده که ۴۰۲ نفر ثبت نام و ۱۶ نفر نیز واریز وجه داشتند اما زمین برای ۴۲ نفر تامین شده است.

مرزبان بیان کرد: سهمیه ابلاغی شهر نوبران ۲۰ نفر بوده اما برای ساخت ۵۲ واحد تامین زمین شده و توسط بنیاد مسکن در حال ساخت است‌ و همچنین در آشتیان ۱۱ هکتار زمین پیش بینی شده و از مجموع ثبت نام کنندگان، ۱۵۴ نفر واریز وجه داشته اند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی اضافه کرد: سهمیه ابلاغی شهر فرمهین ۵۵ نفر بوده که ۱۵ نفر واریز وجه داشتند و زمین برای ساخت ۲۱ واحد مسکونی افراد تحت پوشش کمیته امداد به بنیاد مسکن واگذار شده است.
مرزبان گفت: سهمیه ابلاغی شهر توره نیز در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۲۰ نفر بوده که زمین برای ساخت ۴۱ واحد تحویل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شده است.

وی تاکید کرد: برای شهر نراق سهمیه ابلاغی ۲۰ واحد بوده که تعداد واجدین شرایط ۲۲ نفر بودند و در نهایت زمین برای ساخت ۵۶ واحد تامین شده است و همچنین سهمیه ابلاغی شهر زاویه ۴۰ نفر بوده، چهار نفر واریز وجه داشتند و در کل برای ۳۱ واحد زمین تامین شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی بیان کرد: در شهر پرندک برای ۵۰ واحد سهمیه ابلاغی بوده و تعداد واجدین شرایط ۱۶۹ نفر و ۶ نفر نیز واریز وجه داشتند و در شهر مامونیه ۱۶۰ نفر سهمیه ابلاغی، ۱۲۲ نفر واجد شرایط و ۲۵ نفر واریز وجه داشتند که عملیات ساخت ۲۴ واحد مسکونی آغاز شده است.

مرزبان ساخت ۳۳۶ واحد سهمیه ابلاغی محلات را عنوان کرد و گفت: در این راستا یک هزار و ۱۸۱ نفر ثبت نام کردند و ۳۶۵ نفر واجد شرایط بودند و وجه واریز کردند که با احتساب ۱۲ واحد برای جامعه هدف کمیته امداد عملیات اجرایی ۵۰۶ واحد آغاز شده است.

مرزبان افزود: در شهر نیم‌ور ۴۴ واحد سهمیه ابلاغی بوده که ۲۱۸ نفر ثبت نام کردند و ۱۱۵ نفر واجد شرایط شدند و ۶۲ نفر نیز واریز وجه کردند که عملیات اجرایی ۷۲ واحد توسط بنیاد مسکن آغاز شده و در شهر خمین ۵۷۷ نفر سهمیه ابلاغی بوده که یک هزار و ۴۱۴ نفر ثبت نام کردند و ۷۹۸ نفر واجد شرایط بودند و برای ۴۲۰ نفر زمین تامین شده و عملیات اجرایی در حال انجام است.

وی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی با آموزش و پرورش و وزارت دفاع تفاهمنامه‌هایی منعقد کرده که در شهر مهاجران نیز برای ساخت ۴۳۲ واحد تامین زمین شده است و در شهرهای کوچک نیز یا درخواستی صورت نگرفته و یا ثبت نام آنها آغاز نشده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: زمین‌هایی که ستاد اجرایی فرمان امام ( ره ) به عنوان کارگزار در حال ساخت است سه هزار و ۱۶۸ واحد و زمین‌هایی که تحویل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شده چهار هزار و ۱۰۷ واحد است و باید این مهم مدنظر باشد تمامی ارگان‌ها بسیج شدند در طرح نهضت ملی سهمیه مناسبی برای ساخت مسکن محرومان لحاظ شود.

مرزبان اشاره کرد: در مجموع عملیات ساخت هفت هزار و ۴۹۹ واحد به علاوه یک هزار واحد برای نیروهای مسلح، ۹۰۰ واحد برای شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران آغاز شده و ۳۸۰ واحد هم به صورت مشارکتی در باغ خلج در حال انجام است.

وی اظهار داشت: از پنج هزار و ۳۰۰ نفری که در شهر اراک  واجد شرایط نهایی شدند، ۲ هزار نفر در طرح شهید سرادر سلیمانی و کوی کوثر ساماندهی شدند و سه هزار و ۲۰۰ نفر باقی مانده نیز در اولویت طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی هستند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی در خصوص شرایط واگذاری مسکن به متقاضیان گفت: در گام نخست ۲۶۰ میلیون ریال اوراق در قالب پذیره زمین به حساب اوقاف واریز می‌شود و ۴۰۰ میلیون ریال نیز به حساب مسدودی متقاضی در بانک مسکن واریز می‌شود.

مرزبان خاطرنشان کرد: برای متقاضیان شهر اراک تسهیلات با کارمزد ۱۸ درصد پرداخت می‌شود که واریز اقساط این تسهیلات سه سال آتی در زمان تحویل مسکن و در یک بازه زمانی ۲۰ ساله است.

وی سهمیه ابلاغی شهرستان کمیجان را  ۵۹ واحد عنوان کرد و گفت: در این راستا ۲۰۹ نفر ثبت نام و ۱۰۲ نفر نیز وجه خود را واریز کردند و عملیات اجرایی ساخت مسکن آغاز شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی با اشاره به اینکه ساخت ۸ واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امام خمینی (ره) آشتیان و کمیجان نیز لحاظ شده است گفت: سهمیه ابلاغی تفرش برای ۱۰۷ نفر بوده که از این تعداد ۶۶۹ واجد شرایط و ۲۴۶ نفر واریز وجه داشتند و با احتساب ساخت ۲۰ واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) در مجموع ۵۹۲ واحد در حال ساخت است.

مرزبان با بیان اینکه سهمیه ابلاغی شهرستان شازند ۱۳۵ واحد است، گفت: در این خصوص ۷۷ نفر واریز وجه داشته و با احتساب ۲۱ واحد برای جامعه هدف کمیته امداد برای ۱۰۸ نفر تامین زمین شده است و در سایر شهرهای استان نیز  به میزان کافی زمین برای ساخت مسکن پیش بینی شده که می‌توان گفت دلیجان ، اراک و ساوه بیشترین متقاضی را داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع در استان مرکزی در طرح اقدام ملی مسکن عملیات اجرایی ساخت حدود ۱۰ هزار واحد مسکن آغاز شده و باید اذعان داشت برگ زرین طرح نهضت ملی مسکن، زمین برای ساخت ۶۷۲ واحد مسکونی محرومان تامین و تحویل کمیته امداد امام خمینی ( ره) شده است.

وی خاطر نشان کرد: قرارداد رسمی اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح سنجان در دهم آذرماه سال ۹۸ با راه و شهرسازی استان منعقد شده که اکنون ۱۶۰ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح تزریق شده و پیش‌بینی می‌شود این طرح به ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز داشته باشد که در نیمه نخست ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.