شناسهٔ خبر: 102295 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید مطرح کرد:

تکمیل طرح تاب‌آوری و چاپ کتاب تاریخ شفاهی شهرهای جدید

 زهره داودپور، عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید به مناسبت هفته پژوهش به تشریح اقدامات شرکت عمران در این حوزه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، زهره داودپور، عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید به مناسبت هفته پژوهش از ۲۴ تا ۳۰ آذر ماه به تشریح اقدامات شرکت عمران در این حوزه پرداخت و گفت: پژوهش‌های کاربردی و امور ترویجی در دو بخش اصلی حوزه پژوهش در شهرهای جدید انجام می‌شود.

داودپور گفت: پژوهش‌های مربوط به حوزه ایمنی و امنیت در شهرها از جمله مهمترین بخش پژوهش‌های کاربردی در شهرهای جدید محسوب می‌شود که شرکت عمران در دو سال گذشته به طور خاص ضمن اسکن سریع شهرها در بحث تاب‌آوری شهری تحقیقاتی را از طریق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارتخانه به انجام رسانده  و در حال حاضر مرحله اجرایی آن در حال انجام است .

وی با تاکید براینکه این اقدام به منظور جلوگیری از بروز سوانح در شهرهای جدید در دستور کار قرار گرفته و عملیاتی شده است، گفت: براساس اسکن صورت گرفته، انواع مخاطرات طبیعی در شهرهای  جدید مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای لازم به تفکیک هر شهر تهیه و ارائه شده است. در این راستا همچنین نظرات کارشناسان هر شهر جدید با توجه به شناخت بومی از منطقه دریافت و پس از تکمیل طرح در نهایت طی یک دوره آموزشی، مسائل برای مسئولان، مدیران و متولیان امر پدافند غیرعامل در هر شهر جدید مطرح شده است.

این مقام مسئول درخصوص اقدامات انجام گرفته در شهرهای جدید در حوزه امور ترویجی نیز بیان کرد: خوشبختانه شرکت عمران شهرهای جدید در این بخش نیز پژوهش‌های متعددی که جنبه اطلاع‌رسانی، ترویج و حتی تاریخ‌نگاری دارد به انجام رسانده که تهیه و چاپ کتاب  تاریخ شفاهی شهرهای جدید به عنوان برجسته‌ترین اقدام این حوزه، سال گذشته عملیاتی و در حال حاضر برای دانشگاه‌ها و مسئولان ذی‌ربط ارسال شده است.

به گفته عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید کتاب مذکور مجموعه‌ای از سخنان و نقطه نظرات مشاوران و تهیه‌کنندگان طرح‌ها، دانشگاهیان، افرادی که در حوزه‌های گوناگون مسئولیت اجرایی داشتند، مدیران و ... در دولت‌های مختلف است که می‌تواند منبع  بسیار مفیدی برای تحقیق و پژوهش دانشجویان و محققان در این حوزه به شمار رود.

داودپور در ادامه، قرارداد با دانشگاه‌ها و شورای عالی عتف برای انجام امور پژوهشی در حوزه‌های مرتبط با شهرسازی و همچنین حمایت‌های مالی از تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجویی را از دیگر اقدامات حوزه پژوهش در شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد و افزود: شورای پژوهشی شرکت در طول سال نیز گزارش‌هایی را تحت عنوان گزارشات سیاستی که نوعی پژوهش کاربردی کوتاه مدت به شمار می‌رود، در بحث شهرسازی و اجتماعی تهیه و از این طریق راهکارهای لازم برای اجرای سیاست های شهرهای جدید را ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت شورای انتشارات در شرکت عمران شهرهای جدید نیز بیان کرد: شورای انتشارات در حال حاضر چندین کتاب در حوزه‌های گوناگون مرتبط با شهرهای جدید را در دست چاپ دارد که به زودی تکمیل و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

به گزارش شرکت عمران شهرهای جدید، داودپور در پایان قانونمند شدن اقدامات شورای پژوهشی و مصوبات آن را از دیگر دستاوردهای مهم این حوزه در دو سال اخیر دانست .