شناسهٔ خبر: 102304 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

یک کارشناس امور وسائط نقليه زمینی مطرح کرد؛

حیاتی بودن ایجاد جذابیت برای جلب توجه عموم در نمایشگاه‌های تخصصی/ مدنظر قرار گرفتن آموزش همگانی در حوزه حمل و نقل به عنوان یک اصل مهم

پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته کارشناس حوزه امور وسائط نقليه زمیني، کارشناسان رسمی حوزه‌های حمل ونقل را اصلی‌ترین عوامل دغدغه‌مند و یاوران مسئولین مرتبط با حوزه نقلی خواند.

نادر افشارها، کارشناس حوزه امور وسائط نقليه دريائي و غواصي در گفت و گو با خبرنگار ستاد خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، گفت: کارشناسان رسمی حوزه‌های حمل ونقل اصلی‌ترین عوامل دغدغه‌مند در این حوزه هستند که می‌توانند در زمینه امور حمل و نقل جاده‌ای اظهار نظر کنند.

کارشناس حوزه امور وسائط نقليه زمیني در خصوص شعار هفته حمل و نقل که توسعه زیرساخت یکی از بخش‌های آن است عنوان کرد: توسعه زیرساخت‌ها یکی از اصلی‌ترین امور هفته حمل و نقل است که باید به آن پرداخته شود. برای این کار لزوم آموزش همگانی مهمترین اصل است که باید مد نظر قرار گرفته شود. آموزش همگانی مردم کشور ما در زمینه حمل و نقل بسیار ضعیف است.

افشارها عدم توجه کافی به حوزه حمل و نقل را از اصلی ترین موانع دانست و گفت:‌ باید آموزش همگانی در تمامی زمینه‌های مربوط به ترافیک و حمل و نقل پررنگ باشد. آموزش اصول حمل و نقل و ترافیکی، به عموم مردم یکی از اصلی‌ترین مراحلی است که نیاز است به آن پرداخته شود.

وی وزارت راه و شهرسازی را متولی اصلی حمل و نقل بین شهری در کشور خواند و گفت: هرچند شهرداری‌ها متولی امور درون شهری هستند اما متولی اصلی حمل و نقل در سطح کشور وزارت راه و شهرسازی است و وظیفه اصلی یعنی آموزش همگانی، توامان به عهده وزارت راه و شهرسازی و شهرداری خواهد بود. وزارت راه و شهرسازی، هم از منظر آموزشی و هم از منظر فراهم نمودن زیرساخت‌ها تاثیرگذار و مسئول است. تعامل وزارت راه و شهرسازی با کارشناسان رسمی کمک می‌کند تا راهکارهای مناسب‌تری برای موانع توسعه زیرساخت‌ها، نوسازی ناوگان و حمل و نقل کارآمد، بیابند و زمینه مساعدی را برای بهبود وضعیت حمل و نقل در کشور فراهم کنند.

کارشناس حوزه امور وسائط نقليه زمیني با اشاره به این که وزارت راه و شهرسازی با دو دسته از عموم مردم ارتباط دارد، تصریح کرد: دو گروه مرتبط با وزارت راه یکی خواص جامعه هستند که مسلماً از این نمایشگاه‌ها بهره کافی و وافی را خواهند برد چون زمینه تخصصی آنهاست ولی بیشتر مشکلاتی که در زمینه حمل و نقل در سطح کشور وجود دارد با عوام جامعه ارتباط دارد. بنابراین باید راهکارهای مناسبی را برای ارتباط با عوام در نظر گرفت. باید بتوان زمینه مناسب را فراهم کرد تا ارتباط وزارت راه و شهرسازی با عوام ایجاد شود.

وی تصریح کرد:‌نمایشگاه‌ها راهکار مناسبی هستند اما بیشتر مخاطبان خاص، مراجعین چنین نمایشگاه‌هایی هستند. باید تدابیری اندیشیده شوند تا عموم جامعه بتوانند بهره‌برداری مناسب و هدفمندی در خلال نمایشگاه‌های تخصصی داشته باشند. افشارها درنظرگرفتن بخش‌هایی برای جلب توجه عموم را در نمایشگاه‌های تخصصی حیاتی خواند و تصریح کرد: تعامل وزارت راه با متخصصان و کارشناسان رسمی حوزه حمل و نقل از یک‌سو و متخصصین قانون‌گذار و جامعه‌شناسان از سوی دیگر به بهبود و ارتقای سطح فرهنگی جامعه می‌افزاید و در مراحل بعدی می‌تواند سنگینی بار مسئولیت را از دوش مسئولان کم کند چراکه مردم، خود متولیان امور امر خواهند شد.