شناسهٔ خبر: 102306 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

دلایل هزینه افزا شدن پروژه‌های عمرانی

علیرضا قاری قران اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: سیاست کاری این اداره کل در اجرای پروژه‌های عمرانی اجرای روش‌های نوین علمی بوده تا به این طریق انواع طرح‌ها در حوزه های مسکن، شهرسازی و راهسازی با افزایش کیفیت و کاهش هزینه همراه باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: طرح‌های عمرانی پیش نیاز توسعه و زمینه ساز صنعتی شدن کشورهای در حال توسعه است. لذا هر ساله بخش عمده‌ای از درآمدهای ملی کشور صرف سرمایه گذاری در طرح‌های عمرانی و امور زیربنایی می‌شود.  

 وی افزود: در این بین حمل و نقل بعنوان یکی از زیر بخش‌های اساسی کشور بخش زیادی از منابع ملی را به خود اختصاص میدهد. همچنین درصدی از تولید ناخالص ملی مربوط به این زیربخش از پروژه‌های عمرانی است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: زمانی که یک پروژه تعریف می شود اهدافی را به دنبال دارد و رسیدن به آن رمز موفقیت پروژه است که از این منظراهداف در قالب سه محور اصلی زمان، هزینه و کیفیت در جریان است.  

وی با بیان اینکه رابطه مستقیم میان زمان و هزینه اجرای پروژه وجود دارد اذعان داشت: افزایش زمان اغلب منجر به هزینه افزا شدن آن پروژه می‌شود. لذا می‌بایست در ابتدا دلایل ایجاد تاخیر در اجرای طرح‌های عمرانی را مورد بررسی قرار داد.  

 قاری‌قرآن افزود: مهم‌ترین شاخص موفقیت در پروژه‌های عمرانی علاوه بر دستیابی به اهداف مورد نظر و مقرون به صرفه بودن، اتمام آن در زمان پیش‌بینی شده است، در صنعت ساخت، تأخیر می‌تواند به عنوان افزایش زمان خواه فراتر از زمان مشخص شده در قرارداد یا فراتر از تاریخی که گروه‌های درگیر در پروژه توافق کرده‌اند تا پروژه را انجام دهند، تعریف شود.  

وی با اشاره به اینکه گذشت زمان و تحولات فن آوری و تغییر شرایط محیطی و اجتماعی، ممکن است طرح هایی را که در یک مقطع زمانی دارای توجیه فنی و اقتصادی بوده اند، در شرایط جدید توجیه ناپذیر سازد. گفت: تأخیرات ساخت به عنوان یکی از مشکلات در صنعت ساخت شناخته شده است و اثر معکوس بر موفقیت پروژه به لحاظ زمان، هزینه، کیفیت و ایمنی دارد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان عنوان کرد: از جمله دلایل تاخیر در پروژه ها می‌توان به مصالح و طراحی ساخت، شرایط آب و هوایی، تورم و شرایط اقتصادی، عدم تامین به موقع اعتبار، روش پرداخت آرام، تجهیزات ناکافی و ... اشاره کرد.  

وی افزود: با وجود اینکه عدم تامین منابع مالی یکی از دلایل اصلی افزایش مدت اجرای پروژه‌ها قلمداد می‌شود اما از نقش مدیریت پروژه، شناخت از منظر فنی و اجرایی طرح‌ها، برنامه ریزی و کنترل پروژه نباید غافل بود.  

قاری‌قرآن رویکرد خود در اجرای پروژه‌های عمرانی را تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عنوان کرد و ابراز داشت: در اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با هدف ارتقای سطح رضایت‌ مندی مردم، تعریف پروژه‌ها به شیوه‌ای مدیریت شده است تا طرحی بدون تامین اعتبار آغاز نشود و تمرکز بر اتمام پروژه‌های اولویت دار باشد تا شاهد تبعات اجتماعی عدم اجرای پروژه‌ها نباشیم.  

وی تصریح کرد: اگر به محض مشاهده مشکلی در مسیر پیشرفت پروژه به آن رسیدگی نشود در عرض چشم بهم زدنی آن پروژه دچار تاخیر می‌شود لذا می‌بایست مشکل را در زمان مناسب شناخت و حل کرد بر همین اساس وجود برنامه زمانبندی بسیار موثر است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: در این اداره‌کل همواره سیاست کاری ما ایجاد شرایط برای اجرای روش‌های نوین علمی پژوهش محور و پروژه‌های پژوهشی کاربردی بوده است تا به این طریق انواع پروژه ها در حوزه‌های مسکن، شهرسازی و راهسازی با افزایش کیفیت و کاهش هزینه همراه باشد.  

وی گفت: در استان اصفهان این قبیل پروژه‌ها به غیر از پروژه‌های ملی شامل اجرای دو پروژه مهم در سطح سرویس دهی بزرگراهی با روش روسازی بتن غلطکی در حوزه راهسازی، برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین در حوزه شهرسازی و اجرای طرح تسهیلگری محله همت آباد اصفهان در حوزه مسکن و بازآفرینی اشاره کرد.