شناسهٔ خبر: 102322 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

۴۰۰ دوربین پلاک خوان در جاده‌های کشور فعال می‌شود

محمد تیموری در حال حاضر هزار و ۷۰۵ دستگاه دوربین پلاک خوان در جاده‌های کشور فعال است و ۴۰۰ دوربین جدید نیز به این تعداد اضافه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد تیموری در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل و رانندگان در مشهد افزود: در بخش استفاده از سامانه‌های هوشمند حمل و نقل، سازمان راهداری، پیشرو در نوآوری و فناوریهای نوین است.

وی ادامه داد: نصب دوربین‌های جدید با اولویت راه‌های جدید و برای رصد مسیرهای اصلی و شریانی است و از این تعداد ۱۲ دستگاه دوربین نیز سهم خراسان رضوی خواهد بود.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: ۵۰ دستگاه باسکول توزین بار در حال حرکت نیز توسط راهداری در جاده‌های مختلف کشور راه اندازی خواهد شد.

تیموری افزود: ۸۸۰ سامانه نظارت تصویری در کشور فعال است که همه نقاط و گلوگاه‌های مه‌گیر و کوهستانی توسط آنها رصد می‌شود و تصاویر این سامانه‌ها با پلیس و سایر دوایر نظارتی در کشور به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی افزود: دوربین‌های نظارتی ابزار مناسبی برای مبارزه با قاچاق است و همچنین در بحران کرونا تمام استنباط و آمار از ترددهای جاده‌ای در همه گیری کرونا از همین دستگاه‌ها استخراج شده بود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تردد شمار، ترددهای جاده‌ای کشور را رصد می‌کند و اکنون راهداری به سازمانی تبدیل شده است که براساس اطلاعات تصمیم گیری می‌کند.

تیموری افزود: در بخش درآمدها، خراسان رضوی رتبه اول کشور را دارد که نشان دهنده همراهی انجمن‌های صنفی و اقدامات موثر برای جلوگیری از فرار بار دراین استان است.

وی اضافه کرد: با توجه به مذاکرات روسای جمهوری ایران و ترکمنستان امیدواریم تبادلات تجاری بین ۲ کشور در مرزهای ترکمنستان باز شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در مدت فعالیت ۱۰۰ روزه دولت، مذاکراتی در سطح ریاست جمهوری، معاون اول رییس جموری با کشورهای همسایه مانند ترکمنستان، پاکستان، افغانستان، ترکیه و عراق صورت گرفته است که نشان از نگاه و تعامل این دولت با همسایگان است.

تیموری افزود: در سال گذشته ۵۰۳ میلیون تن کالا در کشور جا به جا شد و امسال طی ۶ ماهه نخست در مقایسه با مدت مشابه پارسال این رقم ۶ درصد رشد داشته است و با همکاری رانندگان در این بخش، امسال اهداف تامین کالای اساسی در کشور محقق شد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: وظیفه نگهداری از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور را بر عهده داریم که اعتبار لازم برای نگهداری آنها سالانه ۷۲ هزار میلیارد تومان است.

تیموری افزود: متاسفانه سالانه فقط حدود ۱۰ درصد از این اعتبار تخصیص می‌یابد لذا سازمان نیز به اقدامات کم هزینه زودبازده روی آورده است و از انجام هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند.

شایان ذکر است۲۲۰هزار کیلومتر آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و روستایی کشور تحت پوشش خدمات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار دارد.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بیش از ۹۰ درصد جابه جایی کالا و مسافر در کشور در قالب فعالیت ۶۰۰ هزار راننده حرفه‌ای، ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه و هفت هزار شرکت حمل و نقل صورت می‌گیرد.