شناسهٔ خبر: 102326 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

یک فعال حوزه حمل و نقل تاکید کرد:‌

افزایش ایمنی و کاهش تلفات جاده‌ای تا ۷۷ درصد با بهره‌گیری از هوش مصنوعی/تولید سیستم کمک راننده با ۳۰ درصد هزینه مشابه خارجی

هوش مصنوعی در حمل و نقل یک فعال حوزه حمل و نقل با اشاره به سرعت پیشرفت روز افزون فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از مهم‌ترین یاری‌دهنده‌ها در تمام حوزه‌ها به ویژه حمل‌ونقل دانست.

امین اباذری، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اتو رو، در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع واسته، شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از مهم‌ترین یاری‌دهنده‌ها در تمام حوزه‌ها به ویژه حمل‌ونقل دانست و گفت: مقوله ایمنی در حوزه حمل‌ونقل از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین استفاده و بهره‌گیری از هوش مصنوعی در صنعت حمل‌ونقل می‌تواند بسیاری از مخاطرات را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه شرکت دانش‌بنیان اتو رو با تکیه بر توان داخلی و به کارگیری محققان جوان کشور در این راه قدم برداشته است، افزود: هم اکنون سیستم هوشمند کمک راننده  را به ثبت رسانده و تولید و تجاری سازی کرده است. 

اباذری تصریح کرد: از مهمترین اهداف این شرکت ساخت سیستم خودران در آینده نزدیک است. سیستم کمک راننده که بر پایه هوش مصنوعی تولید شده با استفاده از انجین های پردازش، اطلاعات لازم را به راننده می‌دهد که بسیاری از مخاطرات را اینگونه می‌شود جلوگیری کرد. 

مدیر عامل شرکت اتو رو ادامه داد: آینده خودروسازی امروز از حوزه قطعات و... خارج شده و به سمت سیستم‌های کمک کننده گرایش پیدا کرده و ما نیز باید خود را هم‌طراز با دیگر کشورها مجهز به این فناوری ها کنیم. 

وی عنوان کرد:حدود ۹۰درصد تلفات و خسارات جاده ای عامل انسانی دارد، خسارات سنگینی که  این مخاطرات بر کشور بار می‌کند بالغ بر ۷ درصد تولید ناخالص ملی طبق گزارش های اعلام شده است که همین امر موجب شد تا دستگاه مذکور را تولید کنیم، البته الزامی شدن بهره مندی از این محصول اگر به قوت خود باقی بماند اثر مطلوب را در کاهش مخاطرات خواهد داشت. 

اباذری ادامه داد:در این زمینه نه تنها در حوزه حمل و نقل جاده ای بلکه در حوزه ریلی نیز مانع یاب ریلی را نیز به نتیجه رساندیم که به سفارش راه آهن بود. این محصول می‌تواند بسیاری از خطرات ریلی را به لوکوموتیو ران از فاصله ۲ کیلومتری اعلام کند،همه این موارد به جهت بهره مندی از هوش مصنوعی است که نیاز امروز حمل و نقل است. 

وی بیان کرد:محصول کمک راننده یک سوم هزینه نمونه های خارجی آن است که موجب کاهش خارج شدن ارز برای این محصول از کشور شده و همچنین ایجاد اشتغال کرده است. با راه اندازی خط تولید انبوه می‌تواند رقابت خوبی با نمونه های خارجی داشته باشد. 

اباذری در پایان تصریح کرد:نصب این محصول بر روی خودرو ها می‌تواند طبق بررسی ها و سنجش هایی که داشتیم و بر اساس یافته هایی که از تصادفات دریافت کردیم بالغ بر ۷۷ درصد تلفات جاده ای را کاهش دهد و در کنار این مهم فرهنگ ترافیک را نیز به رانندگان با هشدار هایی که  در محصول کمک راننده طراحی شده است متذکر شده و اثر مطلوب در تردد ها خواهد داشت.