شناسهٔ خبر: 102339 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خبر داد؛

خسارت افزون بر ۱۳ میلیارد تومانی سرقت علائم ایمنی در محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان

نشست خبری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان با اصحاب رسانه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: سرقت و تخریب انواع تجهیزات و علائم ایمنی در مسیرهای ارتباطی تحت پوشش این اداره‌کل در هشت ماهه اول امسال ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خسارت به همراه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان) ایوب کرد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری با بیان اینکه علائم ایمنی به عنوان زبان گويای جاده ها نقش مهمی در راهنمایی و هدایت رانندگان و ارتقاء ایمنی و حفظ جان مسافران دارند، افزود: ضروری است به منظور کاهش معضل سرقت علائم ایمنی در استان و فرهنگ سازی لازم در این زمینه اصحابه رسانه، بزرگان طوایف، ریش سفیدان و ائمه جمعه این اداره کل را بیش از پیش یاری کنند.

وی تاکید کرد: این اداره کل با وجود همه تنگناهای مالی این اداره کل با توجه به اینکه نبود تابلوهای مسیرنما و هشدار دهنده در جاده‌ها رانندگان را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند و بعضا باعث بروز حوادث رانندگی می‌شود، سریعا اقدام به جایگزینی علائم سرقت رفته در محورهای مواصلاتی تحت پوشش می‌کند.

 وی با اشاره به حمل کالا در سیستان و بلوچستان گفت: در هشت ماهه امسال ۱۶۸ هزار و ۳۳۵ سفر انجام که میزان کالای جابجا شده ۲ میلیون و ۷۷۱ هزار و ۲۲۲ تن بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ۹ هزار و ۲۹ راننده فعال در بخش‌های حمل و نقل کالا وجود دارد تصریح کرد: سه پایانه عمومی بار (پایانه بار زاهدان، پایانه بار سیمان سیستان و پایانه بار خاش) در استان است.

 وی خاطرنشان کرد: در هشت ماهه امسال ۴۹۰ هزار و ۹۰۹ نفر مسافر با ۱۶۴ هزار و ۷۷۲ دستگاه ناوگان جا به جا شدند که نسبت به هشت ماهه پارسال ۱۲ درصد رشد مسافر داشته ایم.

کرد با بیان اینکه در ۶۲ شرکت فعال و سه پایانه مسافری ۲ هزار و ۳۲۷ نفر راننده فعال هستند تصریح کرد: در بحث ایمنی و ترافیک در هشت ماهه امسال یک هزار و ۳۳۰ فقره تصادف داشتیم.

وی بیان کرد: یکی از فعالیت‌های ایمنی در طول محورها ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها بوده که در هشت ماهه امسال ۲۰ مورد ایمن‌سازی به صورت فیزیکی و نرم‌افزاری انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: چهار مرکز معاینه فنی در استان داریم که در هشت ماهه امسال یک هزار و ۸۷۵ دستگاه خودرو مورد بازدید واقع و ۱۴ هزار و ۹۳۴ مورد قبولی مرتبه اول و چهار هزار و ۲۱۷ مورد ایراد داشتند که برگشت خورده و مجددا بعد از رفع عیب قبول شدند.

وی اظهارداشت: در بخش تصادفات در هفت ماهه امسال در حوزه پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان ۱۹۶ تصادف فوتی، ۳۱۴ نفر کشته سر صحنه، ۸۱۵ تصادف جرحی با یک هزار و ۴۵۹ نفر مجروح داشته ایم.

کرد با بیان اینکه در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش تصادفات داریم خاطرنشان کرد: ۶ ماهه اول امسال کل استان ۴۰۶ نفر در محورهای برون شهری در تصادفات فوت کردند همچنین ۷۱ نفر در محور روستایی فوتی داشتیم که نسبت به پارسال ۲۰ درصد رشد دارد.

وی با بیان اینکه تعداد مصدومان ۶ ماهه اول امسال سه هزار و ۲۲۲ نفر بود که نسبت به مدت مشابه کمتر از یک درصد کاهش داشته است خاطرنشان کرد: تعداد مانورهای برگزار شده در هشت ماهه اول سال ۱۴۲ مورد بوده که در این مانورها از یک هزار و ۴۷۵ دستگاه ناوگان حمل و نقل استان بازدید شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در بخش حمل و نقل و ترانزیت  ما ۲ پایانه در استان داریم که در این ایام کرونا فعال بودند البته فراز و نشیب‌هایی داشتند مثلا در میلک در چند مقطع با اتفاقاتی که در کشور افغانستان افتاد چهار یا پنج روزی تعطیل شد، در میرجاوه هم چند ماهی را اوایل کرونا تعطیل داشتیم.

وی با بیان اینکه صادرات، واردات و ترانزیت را در ۲ پایانه مرزی میلک و میرجاوه داشتیم گفت: ۴۵ شرکت حمل و نقل، ۱۴۰ نمایندگی فعال و ۷۰۲ راننده فعال در بخش حمل و نقل بین‌المللی داریم.

کرد تصریح کرد: در هشت ماهه امسال میزان تناژ جابه جا شده در مزهای استان یک میلیون ۶۵۰ هزار تن بوده و میزان تردد کامیون که این کالاها را جابه جا کردند ۷۲ هزار و ۸۸۲ دستگاه است.

وی با بیان اینکه در میزان تناژ نسبت به هشت ماهه پارسال ۲۸ درصد رشد و در میزان تردد کامیون ۳۲ درصد رشد داشته ایم ادامه داد: متوسط تردد روزانه کامیون از مرزهای استان در هشت ماهه امسال ۵۲۲ دستگاه است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: عملکرد پایانه مرزی میلک ۶۳۶ هزار و ۸۸۸ تن بوده که نسبت به سال قبل در این پایانه ۱۹ درصد کاهش داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه عملکرد پایانه مرزی میرجاوه در هشت ماهه امسال یک میلیون و ۱۲ هزار و ۵۶۶ تن بوده که نسبت به سال قبل ۱۰۱ درصد رشد داشته است افزود: واردات از کشور افغانستان در همین هشت ماه  صفر بوده ترانزیت در هشت ماهه امسال از مرز میلک  ۲۰۵ هزار و ۷۲۰ تن است.

کرد با بیان اینکه در هشت ماهه امسال ۱۸۴ هزار و ۷۰۴ نفر مسافر جابجا شده از مرزها  اظهارداشت: صادارت از پایانه مرزی میلک در هشت ماهه امسال ۴۳۱ هزار و ۱۰۸ تن بوده است. 

وی با اشاره به اینکه عمده کالاهای صادراتی به افغانستان مواد نفتی، تره بار و مواد غذایی است ادامه داد: در هشت ماهه امسال در میرجاوه ۶۵۰ هزار و ۸۶ تن صادارت داشتیم و واردات ۱۶۸ هزار و ۵۰۰ تن است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه مجموع ترانزیت کالا در هشت ماهه امسال ۱۹۳ هزار و ۹۰۸ تن بوده است تصریح کرد: عمده کالاهای صادارتی به پاکستان مواد نفتی و گوجه و واردات انبه، برنج و کنجد است.

وی با بیان اینکه کالاهای ترانزیت از مرز میرجاوه برنج، نارنگی، ضایعات آهن و گاز مایع بوده است خاطرنشان کرد: کمیسیون ماده ۱۲ تخلفات شرکت‌های حمل و نقل را بررسی می‌کند که طبق آن در هشت ماهه امسال ۴۲ مورد پرونده رسیدگی شده که ۲ مورد تذکر، ۱۶ مورد برائت، یک مورد منجر به تعطیلی شرکت و ۲۳ مورد جریمه بوده است.

کرد افزود: ۱۰۵ پرونده در کمیسیون ماده ۱۲ تخلفات شرکت‌های حمل و نقل هم مربوط به استان‌های دیگر بوده که بعد از جمع‌بندی به استان‌های مربوطه ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه تخلفات رانندگی در کمیسیون ماده ۱۱ بررسی می شود گفت: با توجه به این کمیسیون در هشت ماهه اول امسال  ۱۰۴ مورد تخلفات رانندگی را بررسی کردیم، ۸۰ مورد تذکر، ۱۵ مورد برائت، ۹ مورد لغو کارت هوشمند بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در کمیسیون ماده ۱۴ که از سال قبل ابلاغ شده تخلفات صاحبان ناوگان حمل و نقل بررسی شده گفت: ۱۵ پرونده رسیدگی شده که هشت مورد مربوط به استان‌های دیگر بوده است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ تا پارسال طی هفت سال ۱۶.۶ درصد فوتی‌های تصادفات ما در سیستان و بلوچستان مربوط به اتباع بیگانه و قاچاق سوخت است اظهارداشت: طی همین سال‌ها ۲۵ هزار و ۱۶۷ فقره تصادف داشتیم که پنج هزار و ۸۱۱ نفر فوتی، ۳۳ هزار و ۳۰۶ نفر مجروح، ۸۴۷ نفر تصادف سوخت برها و ۱۱۹ نفر تصادف خودروهای حامل اتباع بیگانه بوده است.

کرد با بیان اینکه عمده فعالیت‌ها در راهدارای به صورت روزانه است گفت: سال قبل در بخش بازسازی ماشین‌آلات سنگین رتبه نخست کشوری داشتیم و برای ۲۷ دستگاه با ۱۶ میلیارد تومان این بازسازی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه مقدار خط‌کشی که به صورت امانی انجام شده یک هزار و ۷۵۰ کیلومتر در این هشت ماهه امسال است ادامه داد: در حوزه آسفالت جزو استان‌های برتر کشور هستیم و ۴۶۰ کیلومتر در هشت ماهه اول امسال انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۳۱ مجتمع خدمات رفاهی در حال بهره‌برداری داریم، ۲۰ مورد در حال ساخت است و ۳۳ مورد در حال انجام استعلامات و کارهای اداری هستند.