شناسهٔ خبر: 102439 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران:

طرح نهضت ملی مسکن تورم‌زا نیست/ کیفیت ساخت واگن‌های باری در کشورمان بالا و مناسب است/امکان صادرات واگن‌های باری ساخت داخل وجود دارد

آیین ورود ۵۲۶ دستگاه واگن به ناوگان ریلی با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طرح نهضت ملی مسکن تورم زا نیست، بر اجرای این طرح تاکید و در خصوص واگن‌های باری ساخت داخل اعلام کرد: کیفیت ساخت واگن‌های باری در کشورمان بالا و مناسب است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی امروز ۳۰ آذرماه در حاشیه مراسم ورود ۵۲۶ دستگاه واگن به ناوگان ریلی که در ساختمان ایستگاه راه‌آهن تهران در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه امروز شرایط حمل و نقل کشور نیاز به تحول دارد، توضیح داد: در حال حاضر در بخش ساخت واگنِ باری و مسافری کشور به خودکفایی رسیده‌ است و پس از این به هیچ وجه اجازه واردات واگن را نمی‌دهیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه تکمیل کننده حرکت خودکفایی در ساخت واگن و حمل و نقل ریلی سیستم‌های لوکوموتیو هستند که باید کمبود لوکوموتیو در کشور حل شود، گفت: برای واردات لکوموتیو با چند کشور در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم با نوسازی ناوگان ریلی به برنامه سهم ۲۰ درصدی راه‌آهن در بخش بار و سهم ۳۰ درصدی آن در بخش مسافر برسیم که متاسفانه امروز به این ظرفیت دست‌ نیافته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن، راحت و ارزان در طول سالهای گذشته مظلوم واقع شده است تصریح کرد: دولت سیزدهم حمل و نقل ریلی را از شقوق مهم حمل و نقلی می‌داند و باید تحولات جدی، بدون اتکاء به بودجه‌های جاری در این بخش ایجاد کند.

قاسمی با تاکید بر اینکه کیفیت ساخت واگن‌های باری در کشورمان بالا و مناسب است گفت: این توان وجود دارد تا با تامین نیاز داخل، واگن‌های تولید شده در شرکت‌های داخلی صادر شوند.

وی همچنین در خصوص جزئیات توافق با هندی‌ها اعلام کرد: در گذشته در خصوص بندر چابهار توافقاتی با هندی انجام شد که این توافق ناقص است و باید تکمیل بشود. هم اکنون ظرفیت بندر چابهار ۱۳ تا ۱۵ میلیون تن کالاست که ما به دنبال افزایش زیرساخت‌های پس کرانه بندر چابهار هستیم.

قاسمی گفت: دولت در چند ماه گذشته کمک فراوانی به وزارت راه و شهرسازی کرد تا بتوانیم راه‌آهن چابهار- زاهدان را فعال کند که هم‌اکنون پیمانکاران فعال هستند. منابع تکمیل این خط از چابهار به زاهدان پیش‌بینی شده است. اما این موضوع کافی نیست و ریل باید به مرز میلک و از آنجا به شمال کشور برسد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: توافق ایران با هندی‌ها تامین بار در این مسیر است و مذاکرات خوبی در این زمینه انجام شده و توافق کردیم که با مشارکت هندی‌ها جابه جایی بار در این مسیر افزایش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفتگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه طرح نهضت ملی مسکن تورم زا نیست، گفت: طرح نهضت ملی مسکن تورم زا نیست چرا که مانند مسکن مهر خط اعتباری بانک مرکزی برای اجرای این طرح در نظر گرفته نشده است.

قاسمی ادامه داد: در طرح مسکن مهر، بانک مرکزی برای ساخت مسکن، خط اعتباری اختصاص داد و زمانی که این منابع وارد بازار شد تورم به وجود آمد.

وی خاطرنشان کرد: منبع مالی طرح نهضت ملی، تسهیلات بانک‌ها است که در گذشته به موضوعات دیگر اختصاص داده می‌شد اما اکنون و بر اساس مصوبه مجلس و قانون جهش تولید مسکن، ۲۰ درصد تسهیلات باید به مسکن داده شود. ضمن اینکه صندوق ملی مسکن نیز برای اجرای پروژه‌های مسکنی در نظر گرفته شده است.

قاسمی ضمن استناد به نظر برخی کارشناسان اقتصادی اعلام کرد: بیشتر کارشناسان اعلام کرده اند که تسهیلات بانکی تورم زا نیست.