شناسهٔ خبر: 102452 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون اجرایی رئیس جمهور:

حمل و نقل پیشران اقتصاد کشورها/تقویت صنعت حمل و نقل عامل موثر در دستیابی به تولید ناخالص ملی مناسب

مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته معاون اجرایی رئیس جمهور، حمل و نقل را به عنوان پیشران اقتصاد در هر کشوری حائز اهمیت دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل گفت: حمل و نقل به عنوان پیشران اقتصاد در هر کشوری حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه حمل و نقل به عنوان یک فعالیت اقتصادی موثر بر رشد اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌تواند به مولفه‌های توسعه کشور کمک کند، افزود: همچنین صنعت حمل و نقل به عنوان یک زیر ساخت موجب رشد و بسترسازی برای تعالی و توسعه سایر بخش‌های اقتصادی کشور می‌شود.

مرتضوی اظهار داشت: یکی از عوامل موثر در دستیابی کشورها به تولید ناخالص ملی مناسب و رشد اقتصادی مطلوب، تقویت صنعت حمل و نقل بوده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور حمل و نقل را به عنوان یک منبع تامین کننده بخشی از نیازهای ارزی هر کشور عنوان و تصریح کرد: ترانزیت حمل و نقل یکی از مولفه‌ها در توسعه درآمدزایی و ارزش افزوده در هر کشور به شمار می‌رود؛ به خصوص ایران با داشتن موقعیت بسیار مناسب جغرافیایی و ژئوپلیتیکی، حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی می‌تواند پیشتاز اشتغالزا و ارزآور باشد.

مرتضوی ادامه داد: در صنعت ترانزیت دریایی و هوایی و به تازگی با اتصال بارها از خطوط ریلی به برخی کشورهای همسایه گام‌های بسیار موثری برداشتیم که جا دارد از همه دست اندرکاران تقدیر شود.

وی با بیان اینکه حمل و نقل می‌تواند عامل بسیار موثری برای نجات از اقتصاد تک محصولی باشد، تاکید کرد: حمل و نقل باید روان، آسان، ارزان و سریع انجام شود و در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و معدن می‌توانیم صادرات خود را به شدت افزایش دهیم.

مرتضوی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: صادرات نفتی که می‌تواند نقطه قوت هر کشوری به خصوص کشورهای دارای صنایع نفتی باشد به نقطه ضعف تبدیل شده است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه حمل و نقل می‌تواند به نیکی به صادرات تک محصولی پایان دهد، گفت: این صنعت می‌تواند کشور را از بن بست تحریم‌های ظالمانه نجات دهد بنابراین در این حوزه باید اقدامات شایسته‌ای انجام شود.

به باور مرتضوی با همه مشکلات فراروی صنعت حمل و نقل اقدامات خوبی در صنعت دریایی و جاده‌ای داشته‌ایم اما نتوانسته‌ایم در حوزه حمل و نقل ریلی گام‌های موثری برداریم. در حالی که به نظر می‌رسد استعداد ایران بیش از اینها است.

وی افزود: حمل و نقل عاملی برای بروز استعدادهای نو و درخشش نیروهای خلاق، جوان، متدین و انقلابی است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اظهار اینکه سیاست دولت سیزدهم سیاستی تحولی است، توضیح داد: طرح جامع تحول در صنعت حمل و نقل با بازنگاهی جدید در دولت سیزدهم در حال نهایی شدن است که می‌تواند مبتنی بر چند امر باشد؛ مهمترین امر آن اعتماد و اتکا به دانش بومی و استفاده از ظرفیت های دانشگاهی است.

مرتضوی در عین حال اظهار داشت: در حوزه اقتصاد حمل و نقل اقتصاد باید درون‌زا و برون‌گرا باشد و به نیروهای خلاق و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی توجه شود.

وی بیان اینکه در این مسیر دولت باید حمایت و هدایت کرده و مشوق های لازم برای سرمایه گذاری داخلی را فراهم کند گفت:  مجلس نیز باید مقررات زدایی کرده و قوانین جامعی را وضع کند.