شناسهٔ خبر: 102480 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی:‌

بهره‌برداری از اپ «شاهد هوا» با هدف مانیتورینگ گسترده/ افزودن ۲ رادار هواشناسی به ظرفیت موجود

نشست خبری سومین روز از برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل رئيس سازمان هواشناسی، صنایع هایتک و فناورانه را از جمله ملزومات مجموعه هواشناسی بیان کرد.

سحر تاج‌بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی ، با اشاره به کیفیت خوب برگزاری پنجمین نمایشگاه حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته که محل مناسبی برای تعامل حوزه های مختلف بخش حمل و نقل در بخش خصوصی و دولتی بود، با تاکید بر اینکه صنایع هایتک و فناورانه از جمله ملزومات مجموعه هواشناسی به‌شمار می‌رود، گفت: در این راستا مجموعه سازمان هواشناسی برای پیشرفت روزافزون این حوزه تلاش می‌کند.

به‌گفته وی، سازمان هواشناسی با استفاده از صنایع هایتک و فناورانه با تعامل با حوزه علمی و فناوری ریاست جمهوری، توانسته است اقدامات خوبی انجام دهد.

تاج‌بخش مسئله دیگر را کاهش مخاطرات و آسیب به ورزشکاران و کوهنوردان و همچنین حمل‌ونقل جاده‌ای با پیش‌بینی بهمن و مخاطرات بیان کرد و توضیح داد: همچنین یکی دیگر از موارد مد نظر سازمان هواشناسی، افزایش زیرساختی راداری کشور است که در همین راستا به دنبال افزایش ۲ رادار هواشناسی دیگر به ظرفیت امروز کشور برای پایش مطلوب‌تر هوا هستیم.

رئیس سازمان هواشناسی با تاکید بر این موضوع که سازمان هواشناسی در خصوص بحث آلودگی هوا و قانون هوای پاک وظیفه‌ پیش‌بینی آلودگی هوا را دارد، گفت: سنجش آلودگی و ذرات موجود در هوا با محیط‌ زیست است که به دنبال این هستیم تا با هم‌افزایی بتوانیم مدل پیش‌بینی آلاینده‌های جوی را تا قبل از اتمام سال جاری راه‌اندازی کنیم.

تاج‌بخش تصریح کرد: چند پروژه عملیاتی مجموعه سازمان هواشناسی با دیگر دستگاه‌ها اجرایی کشور داشته که از جمله این موارد بررسی و تحویل اطلس بادی کشور به وزارت نیرو برای ایجاد نیروگاه بادی، پروژه اقلیم‌بندی برای شرکت گاز و همچنین تنوع شرایط جوی برای سازمان امور استخدامی برای لحاظ شدن در احکام کارمندان بوده است.

وی همچنین با اشاره به بهره‌گیری روز افزون صنعت هواشناسی از مباحث فناورانه خاطرنشان کرد: پدیده‌های جوی ابعاد مختلف دارد؛ برای اینکه بتوانیم دسترسی به تمام نقاط کشور داشته باشیم آپ شاهد هوا را راه‌اندازی کرده‌ایم تا به عنوان شبکه دیدبانی در مقیاس‌های متفاوت و حتی در مناطق صعب‌العبور داده‌های هواشناسی را داشته باشیم.